Ryanair chce wyłożyć pieniądze na rozwój Modlina

MM

„Wredni ludzie z PPPL nie powstrzymają rozwoju lotniska w Modlinie. Znaleźliśmy proste rozwiązanie na walkę z ich praktykami nieuczciwej konkurencji. Po prostu wyłożymy kasę” – powiedział prezes Ryanaira Michael O’Leary podczas dzisiejszej konferencji prasowej.

Ryanair jest zdeterminowany, by wspomóc budowę nowego terminala na lotnisku w Modlinie, które jest dla tego przewoźnika kluczową bazą dla operacji w Polsce. Inwestycje te są blokowane przez Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, jednego z udziałowców, a spór ma tło polityczne. W grę wchodzi też konkurencja z lotniskiem Chopina, który należy do PPPL. Michael O’Leary przypomniał, że podejmowane są kroki prawne, takie jak złożona już skarga do UOKiK i do Komisji Europejskiej i poinformował, że znalazł inne rozwiązanie – finansowe.

Nie Radom pośrodku niczego, tylko rozwój Modlina

„Chcemy dołożyć się do rozbudowy Modlina, zaproponowaliśmy to rozwiązanie zarządowi lotniska. Uważamy, że Modlin ma prawo się rozwijać i że nie ma powodów, aby ten rozwój powstrzymywać. Nasi eksperci zbadali infrastrukturę lotniska i orzekli, że spełnia ono wszystkie międzynarodowe wymogi. Rozwiązaniem dla malejącej przepustowości warszawskich lotnisk dla ruchu czarterowego nie jest położone pośrodku niczego lotnisko w Radomiu, tylko rozbudowa tych portów, które mają potencjał. Polscy klienci nie powinni być pozbawiani korzyści płynących z rozwoju lotniska w Modlinie” – powiedział Michael O’Leary.

Jak wyjaśnił w rozmowie z portalem WaszaTurystyka.pl szef Ryanaira na Polskę Jakub Komorek, szczegóły propozycji będą omawiane z zarządem Modlina za kilka dni. Na razie nie została ustalona kwota – choć O’Leary zapowiada, że nie będzie ona zbyt duża – ani warunki, na jakich Ryanair przekaże pieniądze.

Modlin chętnie by przyjął pieniądze, ale co ze zgodą udziałowców

„Wszelkie problemy prawne czy proceduralne, które być może się pojawią, można rozwiązać, jeśli będzie ku temu wola. To od rozmów z zarządem Modlina zależy, czy ta dotacja przyjmie formę pożyczki, czy też zostaniemy kolejnym z inwestorów lotniska. Oczywiście, jeśli dogadamy się z zarządem, to czekają nas też negocjacje z radą nadzorczą i udziałowcami” – powiedział Jakub Komorek.

Jak na razie do propozycji pozytywnie odniósł się Leszek Chorzewski, CEO lotniska w Modlinie. Problemem może być zdobycie zgody PPPL, które jest jednym z właścicieli portu.

Centralny Port Lotniczy jak pałace afrykańskich dyktatorów

Michael O’Leary, w swoim charakterystycznym, wyrazistym stylu, odniósł się też do pomysłu budowy Centralnego Portu Lotniczego. „To głupi plan. Tylko politycy mogli wymyślić coś takiego. Warszawskie lotniska nie są jeszcze zapełnione, powinny się rozwijać. Rozwiązaniem nie jest budowa lśniącego nowego obiektu pośrodku niczego. To coś w stylu pałaców budowanych przez afrykańskich dyktatorów. Nie tak rozwija się lotniska” – powiedział.

Ryanair ogłosił też rozkład lotów na sezon 2019. Zainwestuje 200 mln dolarów na zakup dwóch nowych samolotów do baz w Modlinie i Krakowie, uruchomi 17 nowych tras (łącznie będzie 210). Planuje zwiększyć ruch o 4 proc. przewożąc łącznie 12,5 mln pasażerów. Da to w sumie ponad 9 tys. miejsc nowych pracy. Wśród nowych tras znajdą się kierunki takie jak m.in.: Barcelona, Bordeaux, Hamburg i Marsylia.

Rozmowy o czarterach na lato 2019

Ryanair stawia też na czartery. Linia Ryanair Sun ma obłużyć w swoim pierwszym sezonie ok. 700 tys. pasażerów. Jak informuje Michael O’Leary, obecnie trwają rozmowy z wiodącymi w Polsce touroperatorami: Itaką, TUI, Rainbow i Grecos, na temat programów lotów na lato 2019.