Biura podróży – Grecja i Turcja wzięły 45 proc. klientów

AG

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 19,7 proc. 31,1 proc. klientów biur podróży wybrało Grecję, zaś 13,9 proc. – Turcję.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 35,8 proc., zaś liczba klientów – o 37,4 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 95,6 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 1,5 proc. a autokarowe – 2,6 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych wzrosła o 51,9 proc., liczba imprez z dojazdem własnym – o 0,3 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła – o 38,8 proc.
Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Włochy, Cypr, Tunezja, Portugalia, Albania i Wyspy Zielonego Przylądka

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa egipskie. Na podium znajdują się Antalya, Heraklion i Rodos.

Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy na Zakynthos (1 803 zł) i na Korfu (1 636 zł). Najdrożej jest w Larnace (2 474 zł) i w Marsa Alam (2 375 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 38,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Wyjazdy lotnicze wzrosły o 41 proc., autokarowe – o 31,3 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały – o minus 13,7 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 19,7 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 88,7 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 18,3 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (109,9 proc.), Hiszpania (spadek o minus 22,4 proc.), Bułgaria (+4,2), Egipt (+51,4 proc.), Włochy (minus 3,5 proc.), Albania (+68,7 proc.), Tunezja (261,7 proc.), Chorwacja (minus 15,1 proc.) i Cypr (28,4 proc). Na 12. pozycji Maroko (wzrost o 33,5 proc.), zaś na 14. – Polska (minus 6, proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 31,1 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 13,9 proc., Hiszpanię – 10,6 proc., Bułgarię – 8 proc., Egipt – 7,9 proc., Włochy – 5,2 proc.