Noworoczne pustki w biurach podróży

AG

W pierwszym tygodniu nowego roku, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji zmalała o 38,1 proc., zaś liczba klientów – o 38,4 proc.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe sprzedawane na przyszły sezon w ostatnim tygodniu stanowiły 88,7 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 6,3 proc. a autokarowe – 4,9 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o 32,7 proc., liczba imprez z dojazdem własnym – o 36 proc., zaś liczba samolotówek o 38,8 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2018 do 31 października 2019 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Egipt, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Portugalia, Tunezja, Chorwacja i Oman.

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się 4 greckie i po dwa egipskie i tureckie. Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Zakyntos.

Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (1 916 zł) i Hurghadzie (2 237 zł). Najdrożej jest w Bodrum (2 783 zł) i na Teneryfie (3 120 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty zmalała w ostatnich czterech tygodniach o 15,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Wyjazdy lotnicze zmalały o 15,8 proc., autokarowe zmalały o minus 17,1 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały o 15,9 proc.

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2019 liczba klientów zmalała w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 3,1 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 84,9 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Turcja (wzrost o 31,6 proc. w porównaniu z ostatnim sezonem). Dalej zaś: Egipt (+82 proc.), Grecja (minus 32,2 proc.), Hiszpania (spadek o minus 25,3 proc.), Włochy (minus 22 proc.), Bułgaria (minus 43 proc.), Tunezja (+ 99,1 proc.), Albania (minus 36,9 proc.), Tajlandia (+0,4 proc.) i Zjednoczone Emiraty Arabskie (+ 20, proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 19,3 proc. sprzedanych imprez przypada na Turcję. Na Egipt – 17,4 proc., Grecję – 15,2 proc., Hiszpanię – 9,2 proc., Włochy –4,8 proc., Bułgarię – 3,4