Grupa Novaturas – przychody w 2018 większe o 28 proc.
W 2018 roku Novaturas obsłużył 305 660 klientów, o 31 proc. więcej niż w 2017 roku. i odnotował 29 proc. wzrost przychodów r/r do 181,8 mln euro.
Ubiegłoroczna EBITDA wyniosła 8 mln euro w porównaniu do 10,6 mln rok wcześniej, a skonsolidowany zysk netto wyniósł 5,4 mln euro wobec 8,2 mln euro w 2017 r.
Rentowność Grupy była pod wpływem wyjątkowo upalnego lata we wszystkich krajach bałtyckich oraz dodatkowych kosztów poniesionych w IV kwartale ub.r. związanych z zastąpieniem borykającego się z problemami przewoźnika lotniczego – Small Planet Airlines, z którym Grupa współpracowała na Litwie.
Audronė Keinytė, prezes zarządu i dyrektor generalna Grupy Novaturas, powiedziała: „W 2018 r. liczba klientów Grupy Novaturas wzrosła o ponad 30% na wszystkich naszych głównych rynkach, tj. na Litwie, Łotwie i w Estonii, a w Białorusi, gdzie sprzedajemy nasze produkty poprzez lokalne biura podróży, wzrost przekroczył 100%. W pełni zorganizowane wczasy lotnicze niezmiennie są głównym produktem Grupy i stanowią ponad 85% łącznej sprzedaży. Najpopularniejszymi kierunkami podróży wśród mieszkańców krajów bałtyckich w sezonie letnim są Turcja, Grecja, Hiszpania i Bułgaria, a zimą – Egipt. Każdego roku wprowadzamy do oferty nowe kierunki. W ramach oferty Lato 2018 dodaliśmy wczasy w Tunezji, a w sezonie Zima 2018/2019 – Jordanię i Kubę. Dzięki dużej różnorodności oferowanych produktów jesteśmy w stanie odpowiadać na zróżnicowane potrzeby naszych klientów.”
Największa cześć oferty Novaturas jest sprzedawana za pośrednictwem biur podróży.
W 2018 roku ten kanał dystrybucji odpowiadał za 72,7 proc. łącznej sprzedaży Grupy. Zamiast skupiać się na rozwoju własnych biur, Novaturas inwestuje w rozwój kanału e-commerce.
Audronė Keinytė dodała: „Zgodnie z planem, w ubiegłym roku uruchomiliśmy nową wersję naszej strony internetowej w kilku wersjach językowych we wszystkich krajach, w których działamy. Responsywny układ nowej strony jest znacznie lepiej dopasowany do urządzeń mobilnych, które użytkownicy coraz częściej wykorzystują nie tylko do wyszukiwania informacji, ale także do zakupów online. W 2018 r. nasza sprzedaż w kanale e-commerce wzrosła o ponad 26% do 26,7 mln euro.”
Po bardzo dobrych rezultatach i wysokiej rentowności zanotowanej w pierwszej połowie 2018 roku, w sezonie letnim wyniki Grupy Novaturas znalazły się pod wpływem wyjątkowo upalnego i suchego lata we wszystkich krajach bałtyckich, co przełożyło się na mniejsze zainteresowanie wyjazdami zagranicznymi.
Tomas Staškūnas, dyrektor finansowy Grupy Novaturas, dodał: „Aby pobudzić popyt, musieliśmy skorygować nasze ceny, godząc się na obniżenie rentowności, szczególnie w III kwartale, a także – w mniejszym zakresie – w IV kwartale ub.r. Ponadto, w ostatnim kwartale 2018 r. z powodu problemów finansowych Small Planet Airlines musieliśmy zmienić przewoźnika lotniczego na Litwie. Wiązało się to z odpisami w wysokości 0,4 mln euro i wyższymi kosztami usług lotniczych, co dodatkowo obciążyło wynik EBITDA i zysk netto za IV kwartał oraz cały ubiegły rok..
Z pozytywów warto natomiast wskazać utrzymanie pod kontrolą kosztów operacyjnych. Wzrosły one znacznie wolniej niż przychody, co oznacza poprawę efektywności Grupy. Wyłączając prowizje, które zależą od wielkości przychodów ze sprzedaży, oraz jednorazowe wydatki związane z IPO i zmianą przewoźnika lotniczego, koszty operacyjne w 2018 r. wzrosły tylko o 1% w porównaniu do 2017 r., podczas gdy w samym IV kwartale nawet zmalały o 11 proc. r/r.”
Ostatecznie EBITDA Grupy Novaturas w 2018 r. wyniosła 8 mln euro w porównaniu do 10,6 mln rok wcześniej, a skonsolidowany zysk netto wyniósł 5,4 mln euro wobec 8,2 mln euro w 2017 r.
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Wakacje 2025: niższe ceny i wyższe zainteresowanie wczesnymi rezerwacjami
Zeszłoroczny wzrost wczesnych rezerwacji wakacyjnych przyniósł rekordowe zyski dla branży…
0 Komentarzy6 Minuty
15 listopada 2024
Langkawi czeka na Polaków. Itaka uruchomiła bezpośrednie czartery na egzotyczną wyspę
Pierwszy czarter Itaki na Langkawi, zrealizowany Dreamlinerem PLL LOT, zainaugurowano 28…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Górna Austria zaprasza Polaków. Atrakcje dla całej rodziny, zimowe szlaki i zabytki UNESCO
Na początku listopada odbyło się spotkanie dla dziennikarzy z przedstawicielami Górnej…
0 Komentarzy5 Minuty