Biura podróży – minimalne spadki cen
W ubiegłym tygodniu najbardziej spadły cen wycieczek do Portugalii i na Chalkidiki. W porównaniu do zeszłego roku liderem spadku cen są Wyspy Kanaryjskie.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy pełny tydzień sierpnia, czyli 5-11 sierpnia 2019 roku
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia średnie ceny spadły o 13 złotych. Największe zniżki odnotowano na Chalkidiki i w Portugalii – o średnio 129 i 103 złote złotych oraz na greckiej wyspie Korfu – o 43 złote. Największe wzrosty średnich cen wycieczek miały miejsce na Majorce – o 80 złotych i ponownie na Lanzarote – o 43 złote oraz na Teneryfie – o 38 złotych. W analogicznym okresie przed rokiem i przed dwoma laty średnie ceny ogółu wycieczek rosły odpowiednio o 30 i 59 złotych.
Ceny wycieczek na wielu kierunkach nieco spadły, co można więżąc z faktem, że nie uwzględniają one jeszcze marcowych korekt cen w górę. Nie zmienia to faktu, że generalnie tempo wzrostu średnich cen w ostatnim czasie dość istotnie przyspieszyło. Wyraźniej widoczne staje się to we wcześniejszych terminach wylotów (np. w czerwcu i w maju), a jeszcze wyraźniej w przypadku wycieczek sprzedawanych w okresie tzw. last minute które już od dobrych paru tygodni dość istotnie przewyższają ceny ubiegłoroczne.
W minionym tygodniu na wszystkich ważnych kierunkach ceny spadły w skali bardzo podobnej do średniej zmiany cen (czyli spadku o 13 złotych) za wyjątkiem Bułgarii, w której zmiana cen też była niewielka, ale w górę – o 11 złotych. Kosmetycznie więcej niż średnia spadły ceny na Wyspach Kanaryjskich i w Grecji – o 15 i 14 złotych, a równe średniej zmianie lub mniejsze były spadki cen wycieczek do Turcji i Egiptu – o 13 i 10 złotych.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów z okresu pierwszego pełnego tygodnia sierpnia 2019 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 25 złotych.
W tym samym okresie poprzedniego sezonu notowano symboliczny spadek cen w ujęciu rocznym o 1 złoty.
Spośród dużych kierunków nadal utrzymują się wyraźne zwyżki średnich cen wycieczek na zyskujących na popularności już od sezonu 2017, mniej kosztownych, ale dobrych jakościowo kierunkach, czyli w Egipcie i Turcji, na których średnie ceny wzrosły w skali rocznej o 296 i 132 złote. Jest to nadal sytuacja odmienna niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu, gdyż Egipt i Turcja notowały wówczas spadki cen w ujęciu rocznym, które wynosiły średnio 154 i 8 złotych.
W stosunkowo niedużym stopniu podniosły się ceny wycieczek do Grecji – o 31 złotych i Bułgarii – o 13 złotych. W odpowiednim tygodniu poprzedniego sezonu ceny w ujęciu rocznym w pierwszym kierunku wzrosły o 26 złotych, a na drugim spadły o 42 złote.
Tegorocznym liderem spadków konsekwentnie pozostają Wyspy Kanaryjskie, gdzie ceny rok do roku obniżyły się o średnio 182 złote (skala przeceny może ulec redukcji po korekcie marcowej).
Z mniej masowych kierunków największe zwyżki średnich cen w ujęciu rocznym odnotowano w Maroku – o 200 złotych, a mniejsze na Malcie i w Tunezji – o 102 i 90 złotych.
W bardzo umiarkowanym stopniu obniżyły się ceny w Portugalii – o 16 złotych, a znaczące przeceny odnotowano na Majorce, w Albanii i na Cyprze – o średnio 95, 173 i 186 złotych.
W porównaniach ofertowych cen biur podróży największą zniżkę średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem wśród dużych i średnich organizatorów wykazała – po dwutygodniowej przerwie – oferta biura TUI Poland, która była tańsza o około 115 złotych, z tym że zniżka cen w grupie hoteli, które były w sprzedaży również w poprzednim sezonie była większa i wyniosła około 150 złotych. Jest to zatem sytuacja, która może świadczyć o tendencji – sygnalizowanej już wcześniej – do uzupełnienia oferty tego biura przez hotele z nieco wyższej półki. Na pozycji wicelidera spadków średnich cen w ujęciu rocznym znalazło się biuro Rainbow, którego oferta była tańsza o około 70 złotych, a dla hoteli sprzedawanych przed rokiem o około 40 złotych, co oznacza odwrotna sytuację w stosunku do poprzednika. Mniej kosztowna, niż przed rokiem jest również oferta biura Grecos Holiday – o około 30 złotych. Pozostali organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu w granicach od około 18 złotych do 280 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to pozycję lidera utrzymało jeszcze biuro TUI Poland z liczbą 32 ofert (poprzednio 31, przed rokiem 15, a przed dwoma 13 takich ofert), przed biurami Rainbow z liczbą 25 ofert (poprzednio 18, przed rokiem i dwoma po 14 takich ofert) oraz Itaka z liczbą 23 ofert (poprzednio 27, przed rokiem 30, a przed dwoma 36 ofert). Przewagę w zakresie hoteli 3* ma oferta biura Rainbow, w hotelach 4* oferta biura TUI Poland, a w zakresie hoteli 5* stawka jest dość wyrównana z minimalną przewagą oferty biura Coral Travel Wezyr.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel Wezyr – 8 ofert, na kierunkach greckich biuro Rainbow – 13 ofert, przed biurami Itaka i TUI Poland – 7 i 6 ofert, na kierunkach kanaryjskich biuro TUI Poland – 9 ofert oraz Itaka i Rainbow – p 6 ofert, a na tureckich Coral Travel Wezyr – 6 ofert oraz TUI Poland – 4 oferty. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miało biuro Exim Tours – 6 ofert, natomiast w Bułgarii biura TUI Poland – 3 oraz Exim Tours – 2 oferty. W porównaniu z okresem sprzed roku biuro TUI Poland wzmocniło swoją pozycję w Grecji, na Wyspach Kanaryjskich oraz w Turcji i Bułgarii, Rainbow w Grecji i na Wyspach Kanaryjskich, Coral Travel Wezyr w Turcji i Tunezji Kontynentalnej, a Exim Tours w Tunezji i Bułgarii.
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Wakacje 2025: niższe ceny i wyższe zainteresowanie wczesnymi rezerwacjami
Zeszłoroczny wzrost wczesnych rezerwacji wakacyjnych przyniósł rekordowe zyski dla branży…
0 Komentarzy6 Minuty
15 listopada 2024
Langkawi czeka na Polaków. Itaka uruchomiła bezpośrednie czartery na egzotyczną wyspę
Pierwszy czarter Itaki na Langkawi, zrealizowany Dreamlinerem PLL LOT, zainaugurowano 28…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Górna Austria zaprasza Polaków. Atrakcje dla całej rodziny, zimowe szlaki i zabytki UNESCO
Na początku listopada odbyło się spotkanie dla dziennikarzy z przedstawicielami Górnej…
0 Komentarzy5 Minuty