Biura podróży – Turcja i Egipt biorą ponad 1/3 rynku

AG

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2019 w biurach podróży w Polsce, 19,6 proc. sprzedanych imprez przypada na Turcję a 18,7 proc. – na Grecję.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe sprzedawane na przyszły sezon w ostatnim tygodniu stanowiły 85,2 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 6,5 proc. a autokarowe – 8 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o 3,9 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała – o 30,1 proc., zaś liczba samolotówek zmalała o 3,9 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2018 do 31 października 2019 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Egipt, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Albania, Chorwacja, Tunezja i Polska.

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się cztery greckie i po dwa egipskie i tureckie.
Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Heraklion.

Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (2 092 zł) i Hurghadzie (2 194 zł). Najdrożej jest na Teneryfie (2 946 zł) i na Rodos (2 879 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty była w ostatnich czterech tygodniach o 9,1 proc. mniejsza w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Wyjazdy lotnicze zmalały o 7,4 proc., autokarowe wzrosły o 0,9 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały o 32,3 proc.

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2019 liczba klientów zmalała w porównaniu do analogicznego okresu 2018 roku o 5,9 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 85,2 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Turcja (wzrost o 21,4 proc. w porównaniu z ostatnim sezonem). Dalej zaś: Grecja (spadek o 22,5 proc.), Egipt (+44,8 proc.), Hiszpania (spadek o 22,7 proc.), Włochy (minus 20,5 proc.), Bułgaria (minus 40,1 proc.), Tunezja (+ 43,3 proc.), Albania (minus 36,3 proc.), Portugalia (+3,8 proc.) i Tajlandia (+7,3 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 19,6 proc. sprzedanych imprez przypada na Turcję. Na Grecję – 18,7 proc., Egipt – 15,6 proc, Hiszpanię – 9,3 proc., Włochy – 4,6 proc., Bułgarię – 4,4 proc.