Biura podróży – Grecja ma już ponad 1/5 rynku

KG

Jeśli chodzi o podział rynku w biurach podróży w Polsce, to najwięcej, bo 21,1 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o 11,7 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała – o 8,5 proc., zaś liczba samolotówek zmalała o 17,4 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe sprzedawane na przyszły sezon w ostatnim tygodniu stanowiły 89,4 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 4,2 proc. a autokarowe – 6,3 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2018 do 31 października 2019 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Egipt, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Albania, Tunezja, Chorwacja i Portugalia.

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się sześć greckich i dwa tureckie.

Na podium znajdują się Antalya, Zakyntos i Rodos.
Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (2 035 zł) i w Hurghadzie (2 140 zł). Najdrożej jest w Bodrum (2 725 zł) i na Rodos (2 694 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty była w ostatnich czterech tygodniach o 22,1 proc. mniejsza w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Wyjazdy lotnicze zmalały o 24 proc., autokarowe zmalały o 11 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym wzrosły o 3,6 proc.

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2019 liczba klientów zmalała w porównaniu do analogicznego okresu 2018 roku o 6,8 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 85,4 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się Grecja (spadek o 23,1 proc. w porównaniu z ostatnim sezonem), zaś na drugim – Turcja (wzrost o 20,9 proc. w porównaniu z ostatnim sezonem). Dalej zaś: Egipt (+33,9 proc.), Hiszpania (spadek o 21 proc.), Bułgaria (minus 35,1 proc.), Włochy (minus 20,5 proc.), Tunezja (+ 22,3 proc.), Albania (minus 35,6 proc.), Portugalia (+8,5 proc.) i Chorwacja (minus 22,4 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 21,1 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 19,3 proc., Egipt – 14,2 proc, Hiszpanię – 9,7 proc., Bułgarię – 4,8 proc, Włochy – 4,3 proc.