Biura podróży – Kanary droższe o 310 złotych niż przed rokiem
Obecna średnia cena imprezy w biurze podróży jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 300 złotych. Liderem rocznego wzrostu cen zostały w minionym tygodniu Wyspy Kanaryjskie, które były droższe w porównaniach rocznych o 310 złotych.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obemuje pierwszy pełny tydzień października, czyli 30 września – 6 października 2018 roku.
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 30 września i 6 października, średnia cena wzrosła o 57 złotych. Największa zwyżka cen wystąpiła na Majorce – o średnio 253 złote, a nieco mniejsze, choć również istotne miały miejsce na Teneryfie i na Malcie – o 216 i 192 złote.
Z kolei największy spadek średnich cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Maroku – o 131 złotych oraz na wyspach Fuerteventura i Rodos – o 95 i 39 złotych.
W minionym tygodniu, dla wyjazdów w pierwszym tygodniu października ponownie najmocniej wzrosły średnie ceny wycieczek do Turcji – o 65 złotych (poprzednio o 76 złotych). Tym razem (również ponownie) łagodniejszy wzrost cen odnotowano w Grecji – o 45 złotych i był to zapewne skutek relatywnie wysokiej bazy odniesienia. W mniejszym i jednocześnie dość podobnym stopniu podniosły się ceny na kierunkach egipskich i kanaryjskich – o średnio 29 i 22 złote.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym tygodniu października 2019 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 300 złotych.
Na żadnym z analizowanych kierunków nie zanotowano spadków cen w ujęciu rocznym, a największe wzrosty ponownie odnotowano na Cyprze – tym razem o 521 złotych, a niewiele mniejsze w Masa Alam i na wyspie Kos – o średnio 481 i 446 złotych. W adekwatnym okresie poprzedniego sezonu odnotowano spadek cen w ujęciu rocznym o 150 złotych.
Wśród wiodących kierunków, podobnie jak dla wyjazdów w pierwszym tygodniu sierpnia, znaczące zwyżki średnich cen wycieczek nadal występują na zyskujących na popularności już od sezonu 2017 kierunkach o bardzo korzystnym stosunku jakości do ceny, czyli Egiptu i Turcji, na których średnie ceny wzrosły w skali rocznej o 293 i 276 złotych.
Podobnie jak w sierpniu i wrześniu tak i w październiku pod względem wzrostów z oboma tymi kierunkami konkurowała Grecja, gdzie tym razem wzrosty były nawet nieco większe i wyniosły średnio 301 złotych.
Jak już wcześniej wielokrotnie zaznaczano, znaczące zwyżki cen wycieczek do Grecji mogą wynikać z racjonalnych ograniczeń programowych na tym kierunku przez duże biura (zwłaszcza Grecos i Rainbow) i wypadnięciu z rynku ponad 40-tysiecznej podaży biur Net Holiday i 7islands. W rezultacie pomimo słabszej niż przed rokiem sprzedaży na tym kierunku, zmiany cen wycieczek są dla organizatorów podobnie korzystne jak w znacznie lepiej sprzedających się Turcji i Egipcie.
Niespodziewanym liderem rocznego wzrostu cen zostały w minionym tygodniu Wyspy Kanaryjskie, które były droższe w porównaniach rocznych o 310 złotych. Na obecną roczną skalę wzrostu cen istotny wpływ ma jednak bardzo niska baza porównawcza sprzed roku, gdyż o tej samej porze przed rokiem ceny notowały tam spadek cen o średnio aż 309 złotych. Należy jednak kolejny raz zaznaczyć, że w całym okresie wiosny i lata tego sezonu ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie sprzedawanych w ofertach last minute były dla organizatorów jeszcze bardziej korzystne, a roczne wzrosty w tym okresie sprzedaży wynosiły przeważnie kilkaset złotych.
Na mniej masowych kierunkach największe zwyżki cen w ujęciu rocznym odnotowano na Cyprze, w Maroku i na Majorce – o średnio 521, 331 i 327 złotych, a nieco tylko mniejsze w Portugalii, Tunezji i na Malcie– o średnio 259, 220 i 197 złotych.
W porównaniach średnich cen wycieczek wśród dużych i średnich organizatorów październikowe ceny w najmniejszym stopniu wzrosły w biurze Sun & Fun – o około 125 złotych, które miało sporo atrakcyjnych propozycji w Egipcie i Tunezji. Pozostali organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu w granicach od około 150 złotych (biuro Neckermann Polska) do nawet nieco ponad 1000 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to tym razem na pozycjach liderów znalazły się biura Itaka z liczbą 25 ofert (poprzednio 16, przed rokiem20, a przed dwoma laty 22 oferty) i TUI Poland z liczbą też 25 ofert (poprzednio 30, przed rokiem 25, a przed dwoma laty 13 ofert). Biura te wyprzedziły kolejną parę ex aequo, czyli biura Rainbow z liczbą 17 ofert (poprzednio 18, przed rokiem 23, a przed dwoma laty 15 ofert) i Coral Travel z liczbą też 17 ofert (przed tygodniem 17, przed rokiem 12, a przed dwoma laty 10 ofert). Przewagę w zakresie hoteli o trzech gwiazdkach miało biuro Itaka, a w wyższych kategoriach biuro TUI Poland minimalnie wyprzedzając Itakę.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel – 6 ofert oraz Rainbow i TUI Poland – 5 i 4 oferty, na kierunkach greckich nadal przodowało biuro Grecos – 10 ofert przed Itaką i TUI Poland – 8 i 6 ofert, na kierunkach kanaryjskich biura Itaka i Rainbow – po 8 ofert oraz TUI Poland – 6 ofert, a na tureckich biura Coral Travel – 6 ofert oraz Itaka i TUI Poland – po 3 oferty. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miały biura Coral Travel, Exim Tours i TUI Poland – wszystkie po 3 oferty, natomiast w Bułgarii ofert październikowych już nie było. W porównaniu z okresem sprzed roku Itaka wzmocniła swoja pozycję w Grecji i w Tunezji, TUI Poland w Grecji i na Wyspach Kanaryjskich, Rainbow w Egipcie, zaś Coral Travel w Grecji, Turcji i Tunezji.
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Wakacje 2025: niższe ceny i wyższe zainteresowanie wczesnymi rezerwacjami
Zeszłoroczny wzrost wczesnych rezerwacji wakacyjnych przyniósł rekordowe zyski dla branży…
0 Komentarzy6 Minuty
15 listopada 2024
Langkawi czeka na Polaków. Itaka uruchomiła bezpośrednie czartery na egzotyczną wyspę
Pierwszy czarter Itaki na Langkawi, zrealizowany Dreamlinerem PLL LOT, zainaugurowano 28…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Górna Austria zaprasza Polaków. Atrakcje dla całej rodziny, zimowe szlaki i zabytki UNESCO
Na początku listopada odbyło się spotkanie dla dziennikarzy z przedstawicielami Górnej…
0 Komentarzy5 Minuty