Biała Księga przyniosła MSiT tylko wstyd
Ministerstwo nie powinno publikować tak fatalnie przygotowanej Białej Księgi. Nie przyniosła ona branży turystycznej żadnych korzyści – stwierdzili uczestnicy panelu „Biała Księga Regulacji Systemu Promocji Turystycznej w Polsce”, który odbył się podczas konferencji Travel Meetings Krakow Małopolska 2019.
Założenia Białej Księgi streścił Piotr Laskowski, prezes Krakowskiej Izby Turystyki. Przedstawił on także odpowiedź Urzędu Miasta na Księgę, zawierającą zarzuty chęci centralizacji systemu promocji w Polsce oraz anachronicznego podejścia do kwestii współpracy z sektorem prywatnym.
Wszyscy dyskutanci pochwalili przeniesienie turystyki do Ministerstwa Rozwoju, choć – jak podkreśliła Agnieska Sikorska, dyrektor biura Śląskiej Organizacji Turystycznej – ważniejsze jest, by turystyką zajmowali się odpowiedni ludzie, niż to, jakiemu resortowi podlegać będzie ta branża.
Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej, zwrócił uwagę, że branża turystyczna jest trochę sama sobie winna, ponieważ nie stworzyła swojego projektu ustaw o systemie promocji i usługach hotelarskich, stąd nie powinna krytykować urzędników, że taką próbę podjęli. Prezes Biedroń zaproponował też, żeby nie czekać na uchwalenie ustaw, ale spróbować walczyć o cząstkowe rozwiązania problemów zawartych w Białej Księdze. Jednocześnie ocenił, że opublikowanie dokumentu przyniosło wstyd MSiT oraz że nic dobrego nie dało samej branży.
Agnieszka Sikorska z kolei podkreśliła, że lokalne i regionalne organizacje turystyczne zgłaszały swoje pomysły do nowej ustawy o systemie promocji turystycznej, ale większość z nich nie została ujęta w Białej Księdze.
W podobnym tonie wypowiedziała się Anna Jędrocha, wiceprezes Stowarzyszenia Kongresy i Konferencje w Polsce, która zarzuciła autorom Białej Księgi, że praktycznie nie uwzględnili żadnych postulatów jej środowiska, które prawdopodobnie spoczęły na dnie ministerialnych szuflad.
Bartłomiej Walas, reprezentujący Urząd Miasta, zwrócił uwagę, że ideałem nieosiągalnym w Polsce jest model austriacki, w którym przedsiębiorcy turystyczni (biura, hotelarze) obowiązkowo zrzeszani w izbach gospodarczych i organizacjach, ustalają algorytm udziału finansowego w zarządzaniu turystyką. Podkreślił także, że najważniejszym źródłem konfliktów jest podział obowiązków i kompetencji a jeśli pomysły zawarte w Białej Księdze zostaną wprowadzone w życie w przyszłej ustawie, przedsiębiorcy będą odchodzić z organizacji turystycznych na wszystkich szczeblach.
Agnieszka Sikorska optowała za obowiązkowej przynależności do organizacji turystycznych wskazując, że dobrowolność skutuje problemami z ich finansowaniem.
Grzegorz Biedroń podkreślił, że skuteczna promocja turystyczna Polski, oznacza, że za polskie usługi i towary będziemy uzyskiwać wyższe ceny. A o promocję kraju musimy zadbać, bo wizerunek Polski jest niestety zły.
Bożena Zaremba-Marcych, Kierownik Referatu Gospodarki Turystycznej w Wydziale ds. Turystyki Urzędu Miasta Krakowa zajęła się kwestiami najmu krótkoterminowego ujętymi w Białej Księdze. Według niej w omawianym dokumencie zabrakło problemu prawnego uregulowania działalności portali rezerwacyjnych a także kwestii oprawnień do stanowienia prawa lokalnego dla samorządów lokalnych.
Anna Jędrocha skomentowała, że „Każdy właściciel obiektu noclegowego powinien zgłosić się do ewidencji, zaś miasto nie ma narzędzi do kontroli tych, którzy się nie zgłoszą.”
Bożena Zaremba-Marcych odpowiadziała, że miasto informuje przedsiębiorców o konieczności rejestrowania działalności i od czerwca do ewidencji zostało dopisanych 600 adresów.
Wszyscy dyskutanci oraz praktycznie wszyscy obecni na sali – z wyjątkiem jednego osobnika atakującego wszelkie zmiany w obowiązującym prawie – opowiedzieli się za wniesieniem opłaty turystycznej, coraz więcej przekonuje się do tego, że powinna być ona obowiązkowa. Jedyne różnice wśród rozmówców dotyczą sposobu dystrybucji pieniędzy otrzymanych z tejże opłaty. Zamiast iśc za przykładem państw, w których od pewnego czasu funkcjonują sprawdzone sposoby, w Polsce wciąż trwają kłótnie, kto ma otrzymać pieniądze z opłaty turystycznej (np., czy ma iść tylko do loaklanych organizacji, czy tylko do regionalnych) oraz na co pieniądze powinny być przeznaczane (tylko na promocję czy też też wszelkie potrzeby miast).
POWIĄZANE WPISY
18 grudnia 2024
Warszawa w oczach zagranicznych dziennikarzy
Wizyty prasowe dla mediów zagranicznych stanowią doskonałą okazję do pokazania atrakcji…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2024
Kampania „Miasto Przygody” triumfuje: 17 mln wyświetleń i osiem międzynarodowych nagród
Wrocław podsumował kampanię „Miasto Przygody”, która w ciągu dwóch lat przyciągnęła uwagę…
0 Komentarzy3 Minuty
16 grudnia 2024
Kolacja z Robertem Makłowiczem będzie do wylicytowania podczas IV Gali Waszej Turystyki
Podczas IV Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 10 stycznia 2025 roku w warszawskim…
0 Komentarzy1 Minuty
12 grudnia 2024
Video Podcast Waszej Turystyki: Mazowsze – region, który zaskakuje na każdym kroku
W trakcie XV Forum Promocji Turystycznej, Izabela Stelmańska, zastępczyni dyrektora…
0 Komentarzy1 Minuty
12 grudnia 2024
W promocji Mazowsza staramy się być o „krok przed”. Punktem odniesienia są najlepsze regiony turystyczne na świecie
Mazowsze z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością wśród turystów, także…
0 Komentarzy9 Minuty
12 grudnia 2024
W tych muzeach Mazowsza dzieci się nie nudzą
Mazowsze to region pełen wyjątkowych atrakcji dla dzieci. To wiele miejsc, gdzie…
0 Komentarzy7 Minuty
11 grudnia 2024
Laboratorium Inicjatyw Turystycznych – świeże spojrzenie na tworzenie produktów turystycznych
Laboratorium Inicjatyw Turystycznych to długofalowy projekt Mazowieckiej Regionalnej…
0 Komentarzy4 Minuty
9 grudnia 2024
10 lat z Modą na Mazowsze
Moda na Mazowsze obchodzi 10 urodziny. W tym czasie projekt realizowany przez MROT…
0 Komentarzy5 Minuty
9 grudnia 2024
Aktywna zima na Mazowszu
Oto trzy wybrane propozycje na aktywne spędzenie zimowych dni w Warszawie i na Mazowszu.
0 Komentarzy3 Minuty