OSAT I PZOT: albo odstąpienie od umowy albo voucher
Odstąpienie lub rozwiązanie umowy przez klienta jest skuteczne z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu. Nie jest skuteczne w przypadku wyrażenia przez niego zgody na otrzymanie w zamian od organizatora turystyki vouchera do realizacji na poczet przyszłych imprez turystycznych organizowanych w ciągu roku od dnia – czytamy we wspólnej interpretacji opracowanej przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych I Polski Związek Związku Organizatorów Turystyki.
Jak czytamy w piśmie, godnie z treścią art. 15k ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567 ze zmianami), odstąpienie od umowy o świadczenie usług turystycznych jest skuteczne z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu lub powiadomienia o rozwiązaniu umowy przez organizatora turystyki.
Jednocześnie odstąpienie lub rozwiązanie nie jest skuteczne w przypadku wyrażenia przez podróżnego zgody na otrzymanie w zamian od organizatora turystyki vouchera do realizacji na poczet przyszłych imprez turystycznych organizowanych w ciągu roku od dnia, w którym miała się odbyć impreza turystyczna.
Ma to zastosowanie do wszystkich przypadków odstąpienia od umów turystycznych dokonanych w okresie trwania epidemii wirusa SARS-CoV-2 lub pozostających w bezpośrednim związku z jej wybuchem.
Dotyczy to zarówno oświadczeń składanych w trybie art. 47 ust. 4 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych z dnia 24 listopada 2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 2361 ze zmianami) przez podróżnego bezpośrednio organizatorowi turystyki, jak i oświadczeń składanych przez podróżnego instytucji finansowej w trybie tzw. procedury chargeback, jak również oświadczeń składanych podróżnemu przez organizatora turystyki w trybie art. 47 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy.
Chagerback tylko po rozwiązaniu umowy
Powyższe dobitnie świadczy o fakcie, iż w przypadku ewentualnego skorzystania przez podróżnego z instrumentu chargeback – należy za każdym razem pamiętać, iż będzie on mógł być skutecznie zastosowany tylko w przypadku, gdy umowa formalnie będzie rozwiązana.
Z tego względu klientowi nie przysługuje zwrot w procedurze chargeback w momencie powiadomienia o odstąpieniu od umowy, gdyż oświadczenie woli w tym zakresie jest skuteczne dopiero po upływie czasu (180 dni).
W tym samym okresie (180 dni) klient może przyjąć voucher, co spowoduje kontynuację pierwotnie zawartej umowy, dlatego instytucje finansowe powinny za każdym razem badać okoliczności każdej konkretnej umowy, ponieważ zbyt pochopna decyzja o zwrocie wpłaty klientowi może narażać instytucje finansowe na konsekwencje prawne.
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Atrakcje południowych Czech
Podczas konferencji prasowej w ubiegłym tygodniu w Warszawie, Czech Tourism wraz…
0 Komentarzy3 Minuty
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2024
Startuje nowe połączenie kolejowe z Pragi do Gdyni
Podczas konferencji „Polski Dzień Logistyki 2024” w Pradze ogłoszono uruchomienie Baltic…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Tajlandia numerem jeden na zimowe wakacje. Rezerwacje wzrosły o ponad 43 proc.
W tym roku, według Kiwi.com, kierunki w Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej…
0 Komentarzy2 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
MROT kontynuuje akcję promocyjną #PamięćiHistoria
Listopad, miesiąc zadumy i refleksji nad historią oraz pamięcią narodową, stał się…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Marcin Siudy nowym dyrektorem finansowym PHH
Marcin Siudy 4 listopada objął stanowisko dyrektora finansowego Polskiego Holdingu…
0 Komentarzy1 Minuty
Dobre rozwiązanie, chroniące branżę turystyczną przed zagładą. Zwłaszcza małe firmy, bo te największe i tak pewnie przetrwałyby kryzys na rezerwach. Rainbow dodaje jeszcze opcję zmiany terminu na atrakcyjnych warunkach.