Wspólna strategia lokalnych organizacji turystycznych w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i Warszawie

Współpraca 4 wielkomiejskich LOT-ów
Pałac Poznańskiego w Łodzi/fot. AG

Wspólna strategia czterech metropolitarnych organizacji polega na sprawnej komunikacji wewnętrznej, wspólnych stanowiskach wobec władz, wzajemnej promocji on-line, wsparciu dla restauracji w czterech miastach oraz działań w sektorze MICE.

Komunikacja

Przede wszystkim zadbano o komunikację wewnątrz pół tysiąca firm zrzeszonych w miejskich organizacjach turystycznych. Szybko ustalono na podstawie przeprowadzonych ankiet i rozmów, że kryzys dotknął 90 proc. członków stowarzyszeń, których przychody spadły w zasadzie do zera. wypracowane podczas pierwszych dni kryzysu kanały komunikacji (widekonferencje, mailing, grupy na Facebooku) zostały utrzymane, ale wspólnie wypracować postulaty branży wobec rządu, jak i władz samorządowych.

Tomasz Koralewski, prezes ŁOT, powiedział: „Czas kryzysu pokazuje, że zjednoczenie i współpraca jest kluczem do skutecznego działania – mówi Tomasz Koralewski, Prezes ŁOT – Współpraca 4 metropolitalnych organizacji turystycznych, mimo iż istniała od ponad roku, to teraz nabrała znaczącej dynamiki. Dzięki niej przygotowujemy wspólne stanowiska wobec Ministerstwa, wymieniamy się koncepcjami pomocy naszym członkom, opiniami prawnymi i realizujemy wspólne działania promocyjne. To kierunek działania, który na pewno w przyszłości będziemy rozwijać.”

Efektem było wspólne stanowisko czterech miast zaprezentowane podczas wideoczatu z wiceministrem Andrzejem Gut-Mostowym w dniu 31 marca, przekazane później pisemnie. Zadbano także o błyskawiczne udzielanie informacji dotyczących wsparcia rządu i samorządu dla przedsiębiorców zrzeszonych w organizacjach, a także przygotowano instrukcje dotyczące możliwości skorzystania z tarczy antykryzysowej oraz zapewniono konsultacje prawne. Organizacje stały się także pierwszym kontaktem dla branży w kontaktach z samorządami. Dzięki temu udało się wypracować szereg konkretnych rozwiązań w błyskawicznym tempie, np. w Poznaniu umożliwiono zmianę deklaracji śmieciowej z dnia na dzień.

Jan Mazurczak, prezes PLOT, dodał: „Współpraca pomiędzy naszymi miastami to z jednej strony błyskawiczny transfer wiedzy, ale także barterowa promocja, którą jeszcze bardziej doceniamy, kiedy wyjdziemy z kryzysu i wspólnie będzie zabiegać o turystów dla naszych miast. Jesteśmy też dumni, że nasz głos został zauważony w Ministerstwie Rozwoju. Liczymy na owocną współpracę w przyszłości, oferując pełną gotowość czterech największych miejskich organizacji turystycznych w Polsce do niej już teraz.”

Promocja on-line

Miejskie organizacje wypracowały mechanizmy wzajemnej promocji, czyli wykorzystanie mediów społecznościowych do odwiedzin on-line, a w czasie po pandemii do odwiedzin. W akcjach promowane są przede wszystkich atrakcje zrzeszone w Miejskich LOT-ach takie jak muzea i galerie, ale także wirtualne spacery, oprowadzania kuratorskie, dostęp do archiwów cyfrowych, nagrań wideo, a także przykłady lekcji i warsztatów dla dzieci i młodzieży oraz materiały edukacyjne dla nauczycieli i rodziców. Akcja prowadzona jest pod wspólnym hasztagiem #MiastoWillWait. W tej chwili do inicjatywy dołączają kolejne miasta. W poszczególnych miastach wspierane są także indywidualne projekty, jak #WarszawaPozdrawia czy #VisitPoznanFromHome.

Barbara Tutak, prezes WOT, podkreśliła; „Pomysł akcji #miastopozdrawia jest dla nas przede wszystkim akcją solidaryzująca się z innymi miastami, bo dzisiaj nikt nie jest w lepszej, czy gorszej sytuacji. W obliczu pandemii i ograniczeń jakie nas dotknęły wszyscy znaleźliśmy się w takiej samej sytuacji. Ale jest ta akcja także obietnicą, że nie zapominamy o ludziach, którzy byli bądź będą w Warszawie. Nie zapominamy też o tych, którzy z myślą o turystach przygotowują atrakcyjne oferty pobytowe – o naszych członkach. Mamy nadzieję, ze po ustaniu pandemii uda nam się zamienić tę akcje w promocję produktową naszych miast.”

Wsparcie dla restauracji

Zamknięcie restauracji spotkało się z natychmiastową akcją zbierania informacji o restauracjach serwujących dania na wynos, jak również tych, które zdecydowały się wesprzeć szpitale i medyków. Powstały także opracowania promujące catering na Wielkanoc oraz lokalnych producentów żywności. Powstałe teksty szybko stały się najpopularniejsze na stronach internetowych organizacji, także dzięki szerokiej promocji przez lokalne media i media społecznościowe samorządów.

Działania w obszarze MICE

We wszystkich miejskich organizacjach turystycznych działają profesjonalne komórki wyspecjalizowane przy pozyskiwaniu konferencji i kongresów. Kontynuują one dalej prace nad pozyskiwaniem bieżących wydarzeń, np. w Poznaniu trwają ostatnie prace przy złożeniu dodatkowych informacji w konkursie na Światowy Kongres Szefów Kuchni 2024. W Warszawie nadal status 15 kongresów zaplanowanych na ten rok pozostaje aktualny, w tym przełożony na jesień Kongres World of Coffee na 10 000 uczestników.

Wprowadzono także nowe narzędzia promocyjne jak panoramiczna mapa z wirtualnym zwiedzaniem po obiektach, czy wspólna z Poland Convention Bureau wirtualna mapa site inspection. Dzięki tym działaniom miejskie organizacje turystyczne chcą utrzymać zainteresowanie miastami u międzynarodowych i polskich meeting plannerów w ciągu najbliższych miesięcy oraz umożliwić pracę nad wydarzeniami, które planują na kolejne miesiące i lata. Baza obiektów z wirtualnymi spacerami będzie sukcesywnie rozbudowywana we współpracy z członkami stowarzyszeń.

Cztery LOT-y przygotowują oferty dla branży MICE, co ważniejsze jednak przygotowują się do przeprowadzenia badań związanych z rynkiem spotkań, gdyż na chwile obecną trudno przewidzieć jak obecna sytuacja zmieni nawyki korporacji, stowarzyszeń związane z potrzebą bezpośredniego kontaktu

Łukasz Wysocki, prezes GOT, skomentował: „Obecna sytuacja pokazuje, iż jeszcze mocniej musimy zwierać szyki prowadząc działania promocyjne, zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym. Lokalne Organizacje Turystyczne to przede wszystkim organizacje zrzeszające przedstawicieli biznesu i samorządy. ułatwia to w dużym stopniu wypracowanie, przygotowanie i wprowadzenie na rynek gotowej oferty promocyjnej i produktowej. Gdy dotyczy to czterech miast to wielka siła, gdyż razem zrzeszamy ponad 500 podmiotów z branży turystycznej.
Działamy razem, gdyż wiemy że walkę o klienta po tym kryzysie możemy wygrać jako drużyna lub możemy ponieść porażkę indywidualnie.”