Novaturas: spadek przychodów o 19 proc. w pierwszym kwartale 2020

Audronė Keinytė, prezes grupy Novaturas
Audronė Keinytė, prezes grupy Novaturas / fot. materiały prasowe

Spadek zysku brutto o 28,8 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem 2019 roku i przychody niższe o 18,9 proc. to wpływ epidemii koronawirusa na wyniki finansowe grupy Novaturas.

Od połowy lutego Grupa Novaturas musiała stawić czoła rozprzestrzenianiu się wirusa, co wpłynęło na jej wyniki finansowe – czytamy w komunikacie touroperaora.

Odwołane wyjazdy, cięcie kosztów

Pod koniec lutego spółka zawiesiła loty do włoskich ośrodków narciarskich, a w marcu, po wprowadzeniu przez rządy i odpowiednie władze państw bałtyckich restrykcji związanych z izolacją obywateli, wszystkie zorganizowane wyjazdy zostały czasowo zawieszone. Wpłynęło to na wyniki finansowe Grupy Novaturas: przychody spadły o 18,9 proc., a rentowność o 28,8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Pandemia spowodowała, że w pierwszym kwartale 2020 r. spółka poniosła dodatkowe koszty w wysokości 1,164 mln euro z tytułu niezrealizowanego zysku i dodatkowych kosztów związanych z lotami powrotnymi. Koszty te zostały częściowo zrekompensowane obniżką kosztów operacyjnych: w pierwszym kwartale wyniosły one 1,6 mln euro i były o 22 proc. niższe w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 r.

„Aby poradzić sobie z tą sytuacją, wdrożyliśmy ścisłą kontrolę kosztów zawiesiliśmy projekty inwestycyjne, jeszcze bardziej skoncentrowaliśmy się na efektywności operacyjnej, wynegocjowaliśmy z zagranicznymi partnerami i dostawcami bardziej elastyczne stawki, dokonaliśmy przeglądu istniejących zobowiązań oraz zamierzamy skorzystać z dostępnej pomocy państwa. Efektywne i szybkie decyzje rządów krajów bałtyckich mają kluczowe znaczenie dla jednego z najbardziej dotkniętych obecnie przez COVID-19 sektorów” – mówi Audronė Keinytė, dyrektor generalna Grupy Novaturas.

Rok zapowiadał się zwyczajnie

Zorganizowane wyjazdy pakietowe niezmiennie były najczęstszym wyborem turystów z krajów bałtyckich w pierwszym kwartale tego roku. Najpopularniejszym miejscem wypoczynku w tym okresie były słoneczne kurorty egipskie, a następnie Teneryfa na Wyspach Kanaryjskich. Wyjazdy na narty stanowiły 12,1 proc. Zanim pandemia zamknęła granice krajów na całym świecie, popyt na wyjazdy do odległych egzotycznych celów podróży wzrósł o 1,4 proc..

Udział poszczególnych kanałów sprzedaży w pierwszym kwartale 2020 r. kształtował się podobnie jak w poprzednich okresach – biura podróży odpowiadały za 70,5 proc. sprzedaży (o 1 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku). Sprzedaż online i przez własne biura stanowiła 15,1 proc. wobec 12,8 proc. w pierwszym kwartale 2019 r. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2020 r. strony internetowe Spółki odwiedziło 1,15 mln unikalnych użytkowników, czyli o 6 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 r.

Oferta Novaturas na lato 2021 już dostępna

Od początku pandemii, Grupa Novaturas i cała branża współpracuje z rządami krajów bałtyckich nad dostosowaniem istniejących przepisów dotyczących praw konsumentów do tej nadzwyczajnej sytuacji. Aby dać klientom możliwość przełożenia planów wakacyjnych na późniejszy okres, rekordowo wcześnie uruchomiliśmy ofertę na sezon zimowy 2020-21 i sezon letni 2021.

„Wydaje się, że z obecnego kryzysu będziemy wychodzić etapami. Zdajemy sobie sprawę z tego, że zmienią się nawyki związane z podróżowaniem, zwiększą się wymagania dotyczące bezpieczeństwa podróżnych, zakwaterowania i usług transportowych, a także zmienią się nawyki związane z planowaniem podróży. Dlatego też przygotowujemy się do ponownego rozwinięcia skrzydeł, gdy tylko skończy się okres ograniczeń. Głęboko wierzymy, że gdy pandemia zostanie opanowana, podróże powrócą do naszego życia.”

Czytaj także: Rainbow – marzec gorszy przez koronawirusa o ponad 38 proc.