Powstał śląski pakiet dla turystyki

Ślaski pakiet dla turystyki o wartości 3,5 mln złotych składa się z pięciu filarów: Kampanie Społeczne, Wsparcie Wydarzeń Turystycznych, Wsparcie Turystyki Zorganizowanej, Wsparcie Marek i Produktów Turystycznych, Wsparcie Infrastruktury Turystycznej.
Marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski, który zainicjował stworzenie „Śląskiego pakietu dla turystyki”, powiedział: „Turystyka jest jedną z branż, w którą koronawirus uderza najbardziej. Przedsiębiorcy potrzebują wsparcia, które pozwoli im szybko odzyskać klientów. Śląski Pakiet dla Turystyki jest odpowiedzią samorządu województwa na kryzys w branży turystycznej. Przedstawione propozycje mają na celu wsparcie naszych przedsiębiorców poprzez stymulację popytu na usługi turystyczne. Wspierając i promując obiekty oraz atrakcje turystyczne chcemy pomóc jak najszybciej odbudować rynek turystyczny województwa śląskiego, który ma ogromny potencjał. Mam nadzieję, że dzięki temu, po zakończeniu epidemii, mieszkańcy regionu i turyści chętnie będą korzystać z bogatej oferty turystycznej”
Filar I – Kampanie Społeczne
Planowane są kampanie społeczne promujące atrakcyjność turystyczną województwa śląskiego. W czasie pandemii koronawirusa uruchomione zostaną kampanie w mediach społecznościowych, będące odpowiedzią na apel branży turystycznej – „Nie odwołuj podróży! Zmień termin, ocal turystykę!”.
• #SlaskieSmakiNaWynos – Śląska Organizacja Turystyczna gromadzi oferty obiektów gastronomicznych należących do Szlaku Kulinarnego Śląskie Smaki, producentów śląskich produktów tradycyjnych – którzy oferują swoje produkty na wynos (zgodnie z możliwością prowadzenia tego rodzaju działalności w okresie epidemii).
• #Wspieramyproduktylokalne – akcja promująca produkty tradycyjne, regionalne, ekologiczne i lokalne wytwarzane na terenie województwa śląskiego i przez rodzimych producentów, zachęcająca do zamawiania produktów do domu. Akcja realizowana wspólnie z Departamentem Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
• #Slaskiewirtualnie – prezentacja atrakcyjności turystycznej regionu poprzez materiały filmowe i zdjęciowe – w tym wirtualne wycieczki oraz filmy lotnicze i filmy 360o, promujące atrakcyjność turystyczną województwa za pomocą mediów społecznościowych z wykorzystaniem treści portalu slaskie.travel i innych serwisów tematycznych poświęconych turystyce.
W miarę znoszenia ograniczeń związanych z pandemią uruchamiane będą kampanie społeczne zachęcające do odwiedzenia województwa śląskiego i skorzystania z jego bezpiecznej i atrakcyjnej oferty turystycznej.
• #SlaskieZapraszamy – kampania będzie zachęcać do wychodzenia z domu i korzystania z atrakcji turystycznych województwa śląskiego, gastronomii, szlaków, etc. W ramach akcji promowana będzie atrakcyjność turystyczna poszczególnych subregionów województwa śląskiego poprzez przygotowane propozycje wycieczek rowerowych i jednodniowych wycieczek w stylu slow, ofertę „Śląskie poza miastem” czy „Śląskie po zdrowie”.
• #WybieramSlaskie – kampania w zakresie promocji śląskich marek turystycznych: Jury Krakowsko-Częstochowskiej, Beskidów, Śląska Cieszyńskiego oraz Krainy Górnej Odry oraz atrakcji turystycznych regionu, zachęcająca do przyjazdu do województwa śląskiego, skorzystania z oferty lokalnych przedsiębiorstw, promująca turystykę aktywną, zdrowotną, SPA i city breaki. Akcja promocyjna będzie angażować m.in. blogerów podróżniczych o dużych zasięgach w mediach społecznościowych.
• #Slaskiepokoronie – zostanie ogłoszony konkurs dla turystów z pierwszej wycieczki turystycznej po pandemii koronawirusa z terenu województwa śląskiego. Najciekawsze filmiki zostaną nagrodzone.
• #SlaskieBezpiecznie – akcja skierowana do turystów. Celem akcji będzie podniesienie bezpieczeństwa turystów w województwie śląskim poprzez wyposażenie wybranych punktów turystycznych w regionie w bezpłatne zestawy do ochrony osobistej.
• Odpoczywaj w Polsce. Śląskie zaprasza – to część akcji w ramach ogólnopolskiej kampanii „Odpoczywaj w Polsce” przygotowywanej przez Polską Organizację Turystyczną. Śląska Organizacja Turystyczna, jako regionalny partner POT, weźmie w niej udział.
Filar II – Wsparcie wydarzeń turystycznych
Planowane jest wsparcie finansowe dla organizatorów wydarzeń turystycznych w województwie śląskim w ramach zadań własnych Departamentu Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego oraz w ramach zadań w zakresie upowszechniania turystyki, jako dotacje celowe z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, udzielone organizacjom pozarządowym.
• #SlaskieEventy – działania wspierające organizację wydarzeń i imprez o charakterze turystycznym na terenie województwa śląskiego. Wsparcie realizowane poprzez zakup powierzchni reklamowej, czasu antenowego czy usług artystycznych.
• Śląskie. Łączy nas turystyka – wsparcie ma na celu odbudowanie ruchu turystycznego w obiektach i atrakcjach turystycznych poprzez dofinansowanie organizacji wydarzeń typu – „dni otwarte” umożliwiających preferencyjne zwiedzanie/korzystanie z obiektu czy atrakcji turystycznej. Konkurs skierowany jest do organizacji pozarządowych i umożliwia dofinansowanie do 80 proc. kosztów kwalifikowanych.
• Współorganizacja i wsparcie wydarzeń promujących marki turystyczne województwa śląskiego w tym m.in. Juromania – Święto Jury Krakowsko-Częstochowskiej, Beskidy WinterGo – otwarcie sezonu zimowego w województwie śląskim.
Filar III – Wsparcie turystyki zorganizowanej
Wsparcie finansowe skierowane do jednostek samorządu terytorialnego na dofinansowanie zadań, mających na celu pobudzenie turystyki zorganizowanej dla dzieci i młodzieży w województwie śląskim w ramach programu #OdkryjSlaskie.
• #OdkryjSlaskie – akcja ma na celu wsparcie organizatorów turystyki, przede wszystkim turystyki szkolnej oraz usług przewodnickich poprzez zagospodarowanie czasu wolnego uczniów w formie wycieczek, rajdów, obozów, biwaków, kursów i innych form aktywności, wykorzystujących atrakcje turystyczne województwa śląskiego.
To forma zachęcenia nauczycieli i rodziców do organizacji wycieczek szkolnych – zorientowana na bliskie wyjazdy i poznanie własnego regionu. Warunkiem wsparcia zadania będzie organizacja wycieczki autokarowej z minimum jednym noclegiem, pełnym wyżywieniem i usługą przewodnicką obejmująca minimum 5 atrakcji turystycznych w województwie śląskim. Wsparcie będzie udzielone w formie dotacji celowej dla gmin.
Filar IV – Wsparcie marek i produktów turystycznych
Wykorzystując potencjał turystyczny województwa śląskiego, w tym marki turystyczne: Jurę Krakowsko-Częstochowską, Beskidy, Śląsk Cieszyński, Krainę Górnej Odry oraz certyfikowane produkty turystyczne: Szlak Zabytków Techniki, Szlak Kulinarny Śląskie Smaki, Szlak Orlich Gniazd, wzmocnione zostaną działania, mające na celu rozwój i promocję tej oferty.
• Europejski Szlak Dziedzictwa Kulturowego Paulinów – trwają prace nad powstaniem szlaku i produktu turystycznego w obszarze turystyki kulturowej i religijnej województwa śląskiego.
• Kraina Górnej Odry – w ramach nowopowstałej marki turystycznej w województwie śląskim opracowywana jest oferta turystyczna, ze szczególnym uwzględnieniem turystyki wodnej i turystyki rowerowej.
• Kajakiem przez Śląskie – powstaje nowy produkt turystyczny, wykorzystujący potencjał śląskich rzek i zbiorników wodnych. Obecnie Śląska Organizacja Turystyczna prowadzi audyt pięciu rzek w województwie śląskim pod kątem nowych szlaków kajakowych – szlaki kajakowe na rzekach: Warta, Liswarta, Ruda, Odra, Biała Przemsza.
• Śląskie. Po zdrowie – to propozycja skierowana na rozwój turystyki zdrowotnej w województwie śląskim. Powstaje oferta promująca potencjał województwa w zakresie turystyki medycznej i turystyki uzdrowiskowej.
Filar V – Wsparcie infrastruktury turystycznej
Uzupełnieniem wsparcia przedsiębiorców i działań mających na celu pobudzenie popytu są działania planistyczne, projektowe i wykonawcze związane z ogólnodostępną infrastrukturą turystyczną, stanowiącą ważny czynnik pobudzający rozwój oferty turystycznej i wpływającą na decyzję o kierunkach podróży. Województwo śląskie posiada rozwiniętą infrastrukturę turystyczną umożliwiającą tworzenie nowych szlaków turystycznych.
• Szlak Trzech Harnasi
• Szlaki kajakowe na rzekach Liswarta i Warta
• Szlak rowerowy Lasy Rudzkie
W tym filarze zaplanowane są działania długofalowe, wieloletnie, realizowane w ramach konkursu Śląskie. Łączy nas turystyka. Wsparcie finansowe w zakresie upowszechniania turystyki, udzielane będzie jako dotacja celowa skierowana do jednostek samorządu terytorialnego na dofinansowanie własnych zadań bieżących oraz jako dotacje celowe z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, udzielone organizacjom pozarządowym.
Celem dotacji jest rozwój infrastruktury turystycznej w gminach poprzez budowę, rozbudowę, doposażenie, odnowę lub modernizację ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej województwa śląskiego w tym m.in.: szlaków rowerowych, pieszych, wodnych, wspinaczkowych i infrastruktury okołoturystycznej.
Koordynatorem „Śląskiego Pakietu dla Turystyki” jest Departament Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego oraz Śląska Organizacja Turystyczna.
POWIĄZANE WPISY
18 grudnia 2025
Costa Cruises stawia na partnerów. Polskie biura podróży wśród nagrodzonych
Costa Cruises zorganizowała dwa wydarzenia skierowane do partnerów i przedstawicieli…
0 Komentarzy2 Minuty
18 grudnia 2025
Turystyka bliska naturze. Lubuskie pasieki otwierają się na turystów
Turystyka ewoluuje w kierunku doświadczeń bliższych naturze i lokalnym tradycjom. Jednym…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2025
GTS Poland uruchamia nowe zimowe połączenie z Warszawy do Monastyru
GTS Poland poszerza ofertę czarterów do Tunezji i od 25 grudnia 2025 roku uruchamia nowe…
0 Komentarzy2 Minuty
18 grudnia 2025
Egzotyczny obraz Zosi Markowskiej na licytacji charytatywnej Gali Waszej Turystyki 2026
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku,…
0 Komentarzy1 Minuty
16 grudnia 2025
PLL LOT ogłaszają nabór do 4. edycji Konkursu na Najlepszą Pracę Dyplomową
PLL LOT zapraszają studentów do udziału w 4. edycji Konkursu na Najlepszą Pracę…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Wystartował program Future Professionals dla młodych talentów branży MICE
Wystartował program mentoringowy Future Professionals dla młodych talentów branży MICE. W…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Rankomat: Większość Polaków przywita Nowy Rok w domowym gronie
Większość Polaków planuje powitać Nowy Rok w domowym zaciszu – wynika z badania…
0 Komentarzy3 Minuty
15 grudnia 2025
Polscy turyści na drugim miejscu na Słowacji
Na konferencji prasowej w Warszawie przedstawiciele Slovakia Travel i Tatry Mountain…
0 Komentarzy2 Minuty
15 grudnia 2025
Travelist: Wysokie zainteresowanie feriami 2026. Ceny nieznacznie wzrosły
Rynek wyjazdów na ferie zimowe 2026 pozostaje stabilny – wynika z analizy Travelist.pl.…
0 Komentarzy4 Minuty











[…] Powstał śląski pakiet dla turystyki […]