Enter Air – przychody w I półroczu gorsze o ponad 64 proc.
Przychody Enter Air wyniosły w I półroczu 2020 r. 227,7 mln zł i były niższe o 64,2 proc. od analitycznego okresu ubiegłego roku. Przewoźnik odnotował 87,9 mln zł straty operacyjnej i 133,1 mln zł straty netto.
Negatywny wpływ na wyniki miały niegotówkowe różnice kursowe. Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 99,2 mln zł straty netto.
Przychody Enter Air, największej polskiej prywatnej linii lotniczej, wyniosły 227,7 mln zł w I pół. 2020 r. i były o 64,2 proc. niższe od 636,1 mln zł osiągniętych w I pół. 2019 r. jedynie z powodu zamknięcia przestrzeni powietrznej w wyniku wybuchu pandemii wirusa grypy. Spółka zanotowała 133,1 mln zł straty netto oraz 87,9 mln zł straty operacyjnej.
Istotny wpływ na wynik Grupy miały „wirtualne” różnice kursowe, które mają charakter czysto księgowy, nie są skutkiem zawieranych transakcji i nie wpływają tym samym na bieżącą działalność spółki. Po oczyszczeniu wyników z różnic kursowych Enter Air miał 99,2 mln zł straty netto.
Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air, powiedział: „Zamknięcie nieba było największym ciosem dla branży lotniczej od czasów zamachów terrorystycznych w Nowym Jorku w 2001 r. Żadna firma lotnicza nie uniknęła poważnych strat i nie ominęło to także nas. Szybko podjęte działania takie jak zawieszenie rat leasingowych czy restrukturyzacja kosztów zatrudnienia umożliwiły nam w ciągu trzech tygodni od wprowadzenia lockdownu zmniejszenie kosztów stałych do bardzo niskich poziomów. Obecna sytuacja spółki jest dobra, a dzięki zapasowi gotówki oraz szybkiemu zatamowaniu strat, mamy płynność pod kontrolą. Kryzys jest dużym wyzwaniem dla wszystkich, ale może być szansą dla tych którzy będą najbardziej elastyczni. Podjęte przez spółkę działania nie są odzwierciedlone w wynikach ze względu na zasady raportowania narzucane przez standardy rachunkowości, które nie uwzględniają pełnych skutków zmian w umowach leasingowych i przez co w wyniku naliczona jest proporcjonalna amortyzacja, a nie rzeczywiście ponoszone koszty. Dodatkowo wynik jest również obciążony wirtualnymi różnicami kursowymi z wyceny majątku. Przeprowadzona restrukturyzacja będzie miała natomiast pozytywny wpływ na konkurencyjność naszego modelu biznesowego w dalszej działalności spółki.”
Ze względu na panującą pandemię i zakazy wykonywania operacji lotniczych nakładane przez polskie i międzynarodowe władze na przewoźników, Enter Air przez większość drugiego kwartału realizował jedynie niewielką część zaplanowanego programu handlowego oraz rejsy ad-hoc, które były wykonywane na zlecenie instytucji i rządów innych państw. W czasie pandemii spółka rozszerzyła swój zasięg geograficzny i stała się jednym z najbardziej aktywnych przewoźników w przewozach między Europą a kontynentem afrykańskim. W Polsce zgodnie z decyzjami administracyjnymi przewoźnik nie mógł brać udziału w akcji repatriacyjnej, która została ograniczona jedynie do jednego podmiotu.
Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air, dodał: „Loty turystyczne z Polski wznowiliśmy dopiero w lipcu, kiedy w normalnych okolicznościach powinniśmy być w szczycie sezonu wakacyjnego. Zgodnie z naszymi przewidywaniami klienci chcą spędzać wakacje za granicą, ale ze względu na ograniczenia w wybranych państwach i kolejne negatywne sygnały przedstawicieli rządu sporo osób rezygnuje lub odkłada decyzje o podróżowaniu. W miesiącach wakacyjnych nasze przewozy były na poziomie około 30% zeszłorocznych. Pomimo bardzo trudnych warunków w których obecnie działamy cały czas aktywnie pracujemy nad rozwojem firmy i myślimy o przyszłości. W ostatnich miesiącach zawarliśmy porozumienie z Boeingiem, w którym poza kwestiami odszkodowania ustaliliśmy harmonogram dostaw samolotów i zwiększyliśmy dotychczasowe zamówienie. Niedawno uruchomiliśmy też najnowocześniejszy symulator lotniczy w tej części Europy, dzięki któremu istotnie zmniejszymy koszty, które do tej pory przeznaczaliśmy na zagraniczne szkolenia i zapewnimy spółce dodatkowe przychody ze szkoleń realizowanych dla innych linii .”
Aktualnie flota Enter Air składa się z 22 samolotów Boeing 737-800 oraz dwóch Boeingów 737 MAX 8, które decyzją producenta i władz lotniczych, pozostają uziemione od marca 2019 roku. Spółka odroczyła dostawy kolejnych dwóch zamówionych Boeingów 737 MAX 8 o kilka lat.
POWIĄZANE WPISY
22 listopada 2024
Ryanair i ESN: 10 proc. zniżki oraz darmowy bagaż dla europejskich studentów
Ryanair ogłosił kontynuację współpracy z Erasmus Student Network. Dzięki partnerstwu,…
0 Komentarzy1 Minuty
21 listopada 2024
Atrakcje południowych Czech
Podczas konferencji prasowej w ubiegłym tygodniu w Warszawie, Czech Tourism wraz…
0 Komentarzy3 Minuty
20 listopada 2024
Ryanair uruchamia promocje na Cyber Week 2024
Od 25 listopada do 2 grudnia Ryanair zaprasza na największą wyprzedaż roku w ramach Cyber…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2024
Startuje nowe połączenie kolejowe z Pragi do Gdyni
Podczas konferencji „Polski Dzień Logistyki 2024” w Pradze ogłoszono uruchomienie Baltic…
0 Komentarzy3 Minuty
20 listopada 2024
Katowice Airport: Wizz Air uruchamia loty do Madrytu, Agadiru, Pizy i Kiszyniowa
Wizz Air ogłosił cztery nowe kierunki, które będzie realizował w 2025 roku z lotniska w…
0 Komentarzy2 Minuty
19 listopada 2024
Tajlandia numerem jeden na zimowe wakacje. Rezerwacje wzrosły o ponad 43 proc.
W tym roku, według Kiwi.com, kierunki w Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej…
0 Komentarzy2 Minuty
19 listopada 2024
Lotnisko Chopina: blisko 15 proc. wzrost liczby pasażerów w październiku
Lotnisko Chopina w Warszawie odnotowało znaczny wzrost liczby pasażerów w październiku.…
0 Komentarzy4 Minuty
19 listopada 2024
Costa Cruises prezentuje specjalne rejsy „Costa Voyages”
Costa Cruises zaprasza na rejsy „Costa Voyages Special Edition” na pokładzie statku Costa…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
MROT kontynuuje akcję promocyjną #PamięćiHistoria
Listopad, miesiąc zadumy i refleksji nad historią oraz pamięcią narodową, stał się…
0 Komentarzy3 Minuty