TMR, właściel największych stacji narciarskich na Słowacji podsumował zimę

archiwum SACR

Obroty w omawianym sezonie były wyższe od poprzedniego o 3,6 proc. Frekwencja na stokach jednak zmalała o 4,7 proc. Liczba gości w aquaparku Tatralandia wzrosła o 4,1 proc.

Słowacka spółka Tatry Mountain Resorts, a.s. (TMR) opublikowała raport podsumowujący sezon zimowy 2013/14.
Spółka TMR jest właścicielem hoteli w Tatrach Wysokich oraz stacji narciarskich w Jasnej w Niskich Tatrach, w Tatrzańskiej Łomnicy, Szczyrbskim Jeziorze, Starym Smokowcu w Tatrach Wysokich oraz w Szpindlerowym Młynie w Czechach a także aquaparku Tatralandia. Niedawno spółka wykupiła stację narciarską w Szczyrku w Polsce.
Obroty w omawianym sezonie były wyższe od poprzedniego o 3,6 proc. Frekwencja na stokach jednak zmalała o 4,7 proc. Liczba gości w aquaparku Tatralandia wzrosła o 4,1 proc. Jeśli chodzi o obłożenie hoteli w ostatnim sezonie zimowym, to wzrosło ono o 3,8 proc., średnia cena noclegów wzrosła o 13,8 proc. Sprzedaż skipassów spadła o 2 proc. w porównaniu z poprzednim sezonem, zaś wzrosły przychody aquaparku Tatralandia – o 10,2 proc., restauracji – o 3,7 proc. i w sklepach – o 1,6 proc.

Prezes zarządu TMR Bohuš Hlavatý powiedział: „W tym sezonie mieliśmy łagodną i suchą zimę, co miało wpływ zarówno na liczbę turystów, jak i na dochody w stacjach narciarskich. Ponadto, w ubiegłym roku do sezonu zimowego zaliczaliśmy okres Świąt Wielkanocnych, które w tym roku są później. Pomimo nie najlepszych warunków pogodowych, uzyskaliśmy dobry wynik. Jest to efekt odpowiednio wcześnie zaczętego sztucznego naśnieżania. Dzięki temu, w naszych ośrodkach narciarze mogli jeździć dużo dłużej niż w innych słowackich stacjach. Mniejszą liczbę turystów na stokach, zrekompensowała nam większa liczba gości w Tatralandii. Wysoki poziom świadczonych tam usług plus pogoda, sprawiły, że aquapark osiągnął bardzo dobre wyniki. Dynamiczny rozwój naszego segmentu hotelowego jest głownie wynikiem rosnącej liczby gości z Polski i Ukrainy. Dają o sobie znać nasze działania marketingowe na tych rynkach, skupione na pokazywaniu wysokiej jakości usług i trafionych inwestycji w infrastrukturę turystyczną. To daje owoce.”

Miniony sezon narciarski rozpoczął się 29 listopada 2013 roku. Stopniowo otwierane stacje TMR, oferowały 46 kilometrów tras w Jasnej i 24 kilometry w Tatrach Wysokich. Na 123 dni sezonu (od 29.11.2013 do 31.03.2014) kolejki nie funkcjonowały tylko jedne dzień w Szczyrbskim Jeziorze i 13 dni w Tatrzańskiej Łomnicy. Było to spowodowane zbyt silnym wiatrem.
Dni słonecznych zanotowano: w Jasnej – 51, w Szczyrbskim Jeziorze – 63, w Tatrzańskiej łomnicy 64.
W Tatrach Wysokich najwięcej było turystów słowackich – 56 proc., potem Polaków – 20 proc., Czechów – 10 proc., Rosjan – 5 proc. i Ukraińców – 4 proc. W Jasnej najwięcej było Polaków – 32 proc., potem Słowaków – 30 proc., Czechów – 9 proc., Ukraińców i Rosjan – po 6 proc.