Parowe „gwiazdy” przyjadą na Paradę Parowozów w Wolsztynie

archiwum PKP Cargo

Parada z udziałem ośmiu parowozów, z których część przemierzała szlaki kolejowe Europy, blisko 20 tysięcy gości z kraju i zagranicy, specjalny multimedialny pokaz maszyn z udziałem zespołu AudioFeels oraz animacje i konkursy dla całych rodzin to główne atrakcje XXI Parady Parowozów. Już 3 maja PKP CARGO i Fundacja Era Parowozów zapraszają do ostatniej w Europie czynnej Parowozowni w Wolsztynie.

Program tegorocznej Parady Parowozów jest niezwykle bogaty i każda z osób, która w pierwszy majowy weekend odwiedzi Wolsztyn, znajdzie coś dla siebie.

Mirosław Szymański z PKP CARGO S.A. powiedział: „Tegoroczna Parada w Wolsztynie będzie wyjątkowa pod wieloma względami, jednak z pewnością tym, na co najbardziej wszyscy czekają, jest sobotni pokaz parowozów, które mamy nadzieję usatysfakcjonuje nawet najbardziej wymagających miłośników kolei. Sprowadzenie tych wszystkich unikatowych maszyn do Wolsztyna było dużym wyzwaniem, jednak wspólnymi siłami udało nam się tego dokonać. Ze swojej strony mogę obiecać, że widok ośmiu legendarnych parowozów poruszających się po torach będzie niesamowitym i przede wszystkim niepowtarzalnym przeżyciem. Dlatego raz jeszcze zachęcam wszystkich do udziału
w tegorocznej Paradzie.”

Najstarszy parowóz biorący udział w Paradzie, Ol12-7, zbudowany został w Wiedniu ponad 100 lat temu. Na co dzień stacjonuje w Chabówce i jest jedynym zachowanym w Polce parowozem tej serii. PKP pozyskało aż 106 maszyn tej serii po I wojnie światowej. Obecnie OI12-7 jest najstarszym czynnym parowozem w Polsce.

Kolejnym parowozem, który będzie można podziwiać podczas Parady to na co dzień stacjonujący
w Chabówce Ty42-107. Jest to parowóz zbudowany w 1946 roku w Zakładach Metalowych H. Cegielski w Poznaniu. W 1997 roku został całkowicie wycofany z eksploatacji. Po wykonaniu przez PKP CARGO naprawy głównej, w kwietniu 2013 roku został przywrócony do ruchu.

XXI Parada Parowozów nie mogłaby się odbyć bez wolsztyńskiej Ol49-59 „Oelka”. Zbudowany w 1953 roku w zakładach Fablok-Chrzanów. Parowóz przeznaczony jest do prowadzenia pociągów osobowych i lekkich pociągów pospiesznych. Może rozwijać prędkość, aż do 100 km/h! Warto wsłuchać się w jego „sapanie”, które jest niepowtarzalne i niezwykle miłe dla ucha.

Zagranicę będą reprezentować: wyprodukowany w 1948 roku w fabryce Škoda Plzeň 498.104 „Albatros”, który przyjedzie do Wolsztyna ze Słowacji oraz druga maszyna zbudowana w tej samej fabryce w 1950 r.- 475.179 zwana „Szlachcianką”, przybędzie do nas prosto z Czech.