„Wielka piątka” = ponad trzy czwarte sprzedaży w biurach podróży

AG

Liczba rezerwacji w minionym tygodniu wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem roku 2013 aż o 31,64 proc., a liczba klientów – o 29,12proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MerlinX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że w biurach podróży – w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zanotowano wzrost w stosunku do sprzedaży w roku 2013 w wyjazdach samolotowych – o plus 34,1 proc., zaś w wycieczkach typu autokar + hotel – o plus 19,6 proc. W wyjazdach z dojazdem własnym zanotowano spadek – o minus 19,1 proc.
Imprezy samolotowe w tym tygodniu stanowiły ponad 90 proc. (92,5 proc.) sprzedaży, z dojazdem własnym – 3,3 proc. a autokarowe – 4,2
proc.

Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem, to liderem kolejny tydzień jest Grecja, której udział wyniósł 29,3 proc., na pozostałych pozycjach uplasowały się zaś: Turcja (18 proc.), Egipt (11,5 proc.), Hiszpania (10,9 proc.), Bułgaria (6,6 proc.), Tunezja (4,6 proc.), Włochy (3 proc.), Chorwacja (1,8 proc.), Portugalia (1,4 proc.) i Cypr (1,3 proc.).
Jeśli chodzi o najczęściej wybierane przez klientów docelowe lotniska, to znowu pierwszą dziesiątkę zdominowała Grecja (pięć lotnisk). Miejsca na podium po raz pierwszy od dawna nie zajęł żadne lotnisko egipskie. Pierwsza trójka to : turecka Antalya i oraz grecki Heraklion oraz bułgarskie Burgas.

Najmniej tygodniowe pobyty kosztują w Egipcie – Sharm El Sheik (2074 zł) i Bułgarii – Burgas (1726 zł). Najdrożej jest na Rodos (2595 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży w ostatnich czterech tygodniach, to Raport PZOT pokazuje, że w ostatnich czterech tygodniach wzrosła ona o 24,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2013.
W ostatnich czterech tygodniach wzrosła zarówno sprzedaż wyjazdów samolotowych (28,1 proc. w stosunku do analogicznego miesiącu rok temu), jak i wyjazdów bus + hotel (11,5 proc.), zmalały zaś wyjazdy z dojazdem własnym zmalały o – 17 proc.
Od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2014 liczba klientów wzrosła o 30,7 proc. Wycieczek samolotowych na Lato 2014 sprzedano aż o 88,2 proc. więcej niż rok temu.
Jeśli chodzi o porównanie najpopularniejszych krajów i kierunków w obecnym sezonie i poprzednim, to na pierwszym miejscu wciąż jest Grecja (21,8 proc. udziału w rynku i 44,3 proc. wzrostu w stosunku do roku ubiegłego). Dalej zaś: Turcja (odpowiednio: 14,7 proc. i 30,1 proc.), Egipt (14,5 proc. i 7,7 proc.), Hiszpania (11,5 proc. i 17,2 proc.) i Tunezja (4,3 proc. i 63,6 proc.). Jeśli chodzi o kierunki to największy wzrost, zanotowała wyspa Korfu (60,3 proc.).