Arabia Saudyjska otwiera biuro na Europę Centralną – Warszawa czy Praga ?

Arabia Saudyjska otwiera się na region Europy Centralnej. Za moment będziemy mieli jej reprezentanta także w Polsce. Będą też loty bezpośrednie?

Kolejna dobra informacja potwierdzająca zainteresowanie krajów Zatoki naszym regionem. Saudyjska Organizacja Turystyczna otworzy już wkrótce swoje przedstawicielstwo w jednym z krajów regionu. Wybór „jak zwykle” między Pragą a Warszawą.

Ruszył przetarg na regionalnego reprezentanta, za moment rozstrzygniecie

Władze organizacji odpowiedzialnej za turystykę w tym wciąż turystycznie egzotycznym kraju prowadzą właśnie proces wyboru firmy zewnętrznej która podejmie się reprezentowania ich interesów. Oczekuje się partnera który może zapewnić prężną działalności na każdym z kluczowych rynków Europy Centralnej. De facto wybór nie jest duży.

W grze mamy bowiem globalne marki jak Discover the World czy Aviareps ale także regionalne związane głównie z Czechami brandy. O walkę o tak interesującego klienta mogą się pokusić obecne w Polsce Globair i Travel Advance. Ta ostatnia firma może mieć pewne problemy z pogodzeniem interesów obsługiwanego już w Polsce Dubaju z nowym klientem.

Tak czy inaczej wygląda na to iż po raz kolejny rywalizacja o centralę rozstrzygnie się między Pragą a Warszawą. Wiele wskazuje na to iż znowu wygra stolica Czech. Większość rywalizujących bowiem o kontrakt podmiotów w niej właśnie ma swoje główne biura. Szkoda, choć jest pewne iż w Polsce będziemy mieli osobę personalnie odpowiedzialną za nasz rynek.

Władze turystyczne Arabii Saudyjskiej obiecują rozstrzygniecie przetargu w najbliższych tygodniach. W kwietniu chcą już rozpocząć aktywne działania. Na początek kwietnia zaplanowano webinar dla polskich agentów.

Ambitne plany Arabii – Projekt Wizja 2030

Obecność w regionie jest bezpośrednio związana z ambitnymi celami jakie założyło sobie Państwo z Półwyspu Arabskiego W ramach projektu Wizja 2030 – udział turystyki w produkcie krajowym brutto ma bardzo dynamicznie wzrosnąć.

Przewidziano też szereg inwestycji w infrastrukturę, w kolejnych latach do użytku mają zostać oddane m.in. pierwszy resort a także monumentalny park rozrywki Qiddya. Kraj ma więcej takich GIGA projektów w  planach na najbliższe lata.

Organizacja turystyczna wyznaczyła piętnaście kluczowych rynków/regionów które mają być w sposób szczególny zaopiekowanie. Wśród nich jest też „nasz” region Europy Centralnej.

Ukryte turystyczne skarby – saudyjska Petra czy kanion AlUla

Arabia to wciąż prawie nie znany turystycznie zakątek świata. Jest to jednak wielki kraj który ma do dyspozycji prawdziwe turystyczne perełki. Takimi są bez wątpienie saudyjska Petra tj Hegra czy skalne cuda pustyni AlUla, materiały video pokazujące te atrakcje zapierają dech w piersiach.

https://www.bbc.com/reel/video/p08qzrxc/the-mysterious-petra-of-saudi-arabia

Nie inaczej jest też z saudyjskim wybrzeżem Morza Czerwonego jego zaletą może być właśnie brak resortów i wciąż w dużej mierze dziki charakter.

Arabia chce też stawiać na autentyczność, szczyci się tym iż turyści będą mogli obcować z autentyczną lokalną społecznością.

Wyzwania dla turystyki – brak plażowych resortów, połączeń lotniczych i alkoholu ?

Wyzwaniem dla zwiększenia wolumenów turystów z regionu jest kilka. Pierwszym z nich jest brak lub mała liczba połączeń lotniczych. To jednak dzięki subwencjonowaniu wkrótce może się zmienić. Jak wiemy bardzo ambitne plany w zatoce sygnalizuje Wizz Air, dzięki swoim nowoczesnym A321 Neo z łatwością doleci do Rijadu lub innych portów w Arabii Saudyjskiej. Kraj prowadzi też rozmowy z innymi operatorami, nawet LOT poważaniem myśli o polaczeniu do Arabii Saudyjskiej, choć jest to raczej kwestia kolejnych lat.

Na dziś Arabia Saudyjska łatwo poradzi sobie w oparciu o Emirates. Choć wiadomo iż rejsy bezpośrednie są zawsze dodatkowym impulsem dla turystyki przyjazdowej.

Brak morskich/plażowych resortów może być większym wyzwaniem, nie można bowiem liczyć na turystykę spod znaku sun&beach. Mimo iż władze planują budowę pierwszych resortów, to minie sporo czasu nim pojawią się w nich polscy turyści. Zresztą zalety Arabii tkwią gdzieś indziej, to właśnie te ukryte perły o których była mowa wyżej. W oparciu o nie można przygotować bardzo ciekawe produktu spod znaku turystyki kulturowej czy MICE.

Z pewnością wspomniana branża Mice będzie pierwszą która będzie „krzyczeć” o braku alkoholu w destynacji jako czynniku który zniweczy jej działania. Nie bylibyśmy takimi pesymistami w tym względzie. Przykład latającej do równie tradycyjnego emiratu Szardża z regionu ( Praga/Kijów) linii Air Airabia daje do myślenia. Wielu klientów w tym Tour Operatorzy na wskazanych rynkach( Czechy, Ukraina) poradziło sobie z brakiem alkoholu w destynacji. Nie inaczej będzie też w przypadku Arabii Saudyjskiej.

Ruszają pierwsze działania promocyjne w Polsce

Jak wspominaliśmy Saudyjska Organizacja Turystyczna jest zdeterminowana by szybko wybrać przedstawiciela w regionie. Zaplanowano już pierwsze działania  promocyjne w Polsce. Webinar dla agentów wstępnie ma się odbyć 7 kwietnia.

Duża część materiałów promocyjnych jest już dostępna w językach państw regionu w tym naturalnie po polsku. Wkrótce będziemy się mogli z nimi zapoznać.

Wciąż toczą się też rozmowy z Tour Operatorami o uruchomieniu produktu charterowego, wydaje się iż najbliżej finalizacji jest w tym momencie Rainbow. Zobaczymy jak sprzeda się tak egzotyczna destynacja w Polsce. Przykład Omanu każe być jednak w tym względzie dużym optymistą.

Czekam na decyzje co do reprezentanta w Polsce jak i pierwsze działania skierowane do branży turystycznej w naszym kraju. Wysiłki organizacji turystycznej Arabii Saudyjskiej są dobrym prognostykiem co do zainteresowania naszym regionem ze strony nowych nie obecnych na nim do tej pory destynacji.

Andrzej Kawałek

Ekspert ds. podróży służbowych


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center