Stabilny rynek sprzyjał wyjazdom do Chorwacji
Mimo że dynamika wzrostów przyjazdów z Polski do Chorwacji nieco przyhamowała, Bojan Baketa, dyrektor Narodowego Ośrodka Informacji Turystycznej Republiki Chorwacji, ocenia miniony sezon pozytywnie. W przyszłym roku Chorwaci zmienią strategię marketingową, mając nadzieję na przedłużenie sezonu turystycznego.
Jak ocenia Pan miniony sezon turystyczny w Chorwacji?
Sezon oceniam pozytywnie, podobnie jak te minione. Przez ostatnie sześć lat notowaliśmy wzrosty rok do roku na poziomie 20%. Choć jeśli chodzi o przyjazdy z Polski to zanotowane wzrosty były niewielkie, bo na poziomie 1-2%. Ich liczba z pewnością przekroczy w tym roku 630 tysięcy. Przyczyną były dwa rodzaje anomalii pogodowych: ten, który obserwowaliśmy w Polsce, czyli piękna, słoneczna pogoda i upały. Druga anomalia zdarzyła się nad Adriatykiem: pogoda w tym roku była wyjątkowo zła. W Chorwacji takie załamania pogodowe zdarzają się nie częściej niż raz na 10 lat.
Co jeszcze miało wpływ na przyjazdy Polaków do Chorwacji? Jaki wpływ miała sytuacja polityczna w krajach arabskich?
Na szczęście w tym sezonie rynek regionu Morza Śródziemnego ustabilizował się. Dla nas jest to niezwykle ważne, gdyż na niepokojach politycznych nie korzysta żaden kraj. Wystarczy, że coś złego dzieje się w jednym rejonie basenu Morza Śródziemnego, a ma to bezpośredni wpływ na turystykę u sąsiadów. Tak było, gdy wybuchł np. kryzys grecki. Na szczęście w tym roku sytuacja była wszędzie w miarę stabilna, a Grecy bardzo aktywnie odbudowują biznes turystyczny. Widać to zresztą po tym, jaką pozycję kraj ten zajął na liście ulubionych tegorocznych kierunków turystycznych Polaków. Grecja bardzo stawia na polski rynek, niedługo otwiera nowe biuro w Warszawie.
A uruchomienie połączeń przez Eurolot i wejście Chorwacji do Unii Europejskiej?
Połączenia Eurolotu odpowiadają za ok. 5% ruchu turystycznego z Polski do Chorwacji, nie jest to więc przełomowe dla turystyki połączenie. Między innymi dlatego, że mało gdzie opłaca się jechać z Polski dojazdem własnym, jak do Chorwacji. Uruchomienie lotów do Zagrzebia było odważną decyzją, raczej skierowaną do turysty z segmentu MICE. Najwięcej turystów przylatuje z Warszawy i Gdańska. Samoloty latają sześć razy w tygodniu a i tak mają obłożenie.
Jeśli chodzi o nasze wejście do Unii, to były spekulacje, że to zaszkodzi ruchowi turystycznemu z Polski. Jednak cenowo nic się nie zmieniło, za to ułatwione zostały pewne procedury.
Jakie są plany co do dalszej promocji Chorwacji na polskim rynku?
Chorwacja ma silną, rozpoznawalną markę na polskim rynku, w przyszłym roku strategia zmieni się pod kątem przedłużenia sezonu turystycznego. Jest to nowa sprawa, dlatego nie podam szczegółów, wiadomo jednak, że rozpoczniemy działania w programie „365″, aby zachęcić turystów do odwiedzin zarówno przed sezonem, jak i po sezonie.
Czy w tym roku Chorwacja pojawiła się w ofertach nowych polskich touroperatorów?
Nie, ale u nas ruch turystyczny, który generują touroperatorzy, zamyka się w 15%. Jesteśmy przede wszystkim krajem dla indywidualnych turystów, więc mimo że liczba przyjazdów rośnie, ta struktura się nie zmienia.
A jak wygląda obecnie szara strefa noclegowa w Chorwacji, czy korzysta z niej dużo turystów?
Kwatery prywatne to ok. 20% obłożenia bazy noclegowej w Chorwacji. W sporej części nadal korzystają z niej turyści z Polski, jest to aż 60%. Ale na popularności zyskują również kampingi i pola namiotowe. Pojawia się na nich coraz więcej kamperów.
Rozmawiała: Marzena Zarzycka
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Atrakcje południowych Czech
Na konferencji prasowej w ubiegłym tygodniu w Warszawie, Czech Tourism wraz…
0 Komentarzy3 Minuty
21 listopada 2024
Niemcy – ojczyzna bożonarodzeniowych jarmarków
Z końcem listopada nad niemieckimi miastami zaczynają się unosić zapachy korzennych…
0 Komentarzy9 Minuty
15 listopada 2024
Rekordowe targi WTM w Londynie. Ponad 4 tys. wystawców z całego świata
W dniach 5-7 listopada 2024 roku londyńskie hale ExCeL gościły największe w historii…
0 Komentarzy2 Minuty
28 października 2024
Dubaj szykuje się na zakupowe szaleństwo
Rozrywka na żywo, koncerty gwiazd, wyjątkowe oferty i zakupowe szaleństwo w czystej…
0 Komentarzy1 Minuty
23 października 2024
Saksonia zaprasza na jarmarki bożonarodzeniowe
Saksończycy od wieków słyną z kultywowania tradycji bożonarodzeniowych. Nie bez kozery…
0 Komentarzy5 Minuty
16 października 2024
„Najlepszym środkiem promocji Korei Południowej jest K-pop”
Zwiększenie liczby polskich turystów do 30 tys. rocznie – taki cel stawia przed sobą…
0 Komentarzy4 Minuty
9 października 2024
Rekordowy wzrost zainteresowania Austrią wśród polskich turystów
0 Komentarzy3 Minuty
4 października 2024
Tabarka – w poszukiwaniu prawdziwej Tunezji
Położona tuż przy granicy z Algierią Tabarka zachwyca plażami i świetnymi warunkami do…
0 Komentarzy5 Minuty
3 października 2024
Hiszpańskie nowości Rainbow: Costa Blanca i Costa Dorada
Na lato 2025 Rainbow przygotował kilka nowych kierunków w sprawdzonych już przez Polaków…
0 Komentarzy8 Minuty