Niemiecka kampania „Feel Good” wydobywa z podróży to, co najbardziej wartościowe

Wakacje na łonie natury, to nowy trend w turystyce wypoczynkowej
Wakacje na łonie natury, to nowy trend w turystyce wypoczynkowej / fot. Florian Trykowski

Kajakowanie po Hamburgu za darmo w zamian za łowienie śmieci? Wędrówka szlakiem romantycznych malarzy? Obserwacja Drogi Mlecznej gołym okiem? Turystyka w Niemczech wkroczyła na nową drogę: tworzy swoisty koktajl odwiedzania atrakcyjnych miejsc i dbałości o środowisko naturalne.

Nowa kampania Niemieckiej Centrali Turystyki wpisuje się w trend podchodzenia do podróży w sposób odpowiedzialny i zrównoważony. Wyjazd ma być już nie tylko atrakcyjny, ale świadomy: połączony z troską o zdrowie, środowisko i lokalną społeczność.

Niemcy wpisują się w trend zrównoważonej turystyki i są doskonałym celem podróży dla świadomego turysty / fot. Ipopba, gettyimages

Z badań agencji IPK International wynika, że 80 procent podróżnych uważa za prawdopodobne, iż pandemia doprowadzi do większego zrównoważenia turystyki. Potwierdzają to dane z raportu zrównoważonej turystyki Sustainable Travel Report opracowanego dla portalu Booking.com w 30 krajach w czerwcu 2021 r. Aż 83 procent potencjalnych turystek i turystów uważa zrównoważone podróżowanie za niezbędne, zaś 61 proc. ankietowanych stwierdziło, iż pandemia skłoniła ich do podróżowania w przyszłości w sposób bardziej zrównoważony.

Zobacz wideo

W trend ten wpisują się Niemcy: badanie szeregujące marki kierunków turystycznych Destination Brand 2020 zauważa na ważnych rynkach źródłowych niemieckiej turystyki przyjazdowej wyraźnie rosnące zainteresowanie podróżowaniem przyjaznym środowisku naturalnemu, sprawiedliwym ekonomicznie i społecznie. Z kolei w rankingu SDG Index 2020, który pokazuje postępy poszczególnych państw w osiąganiu Celów Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals – SDGs) ONZ, Niemcy zajmują piąte miejsce wśród 166 przebadanych krajów.

Te walory wykorzystać chce Niemiecka Centrala Turystyki, uruchamiając tegoroczną kampanię promocyjną pod hasłem „Feel Good”. Ma ona uświadomić turystom, jak ogromne jest bogactwo form zrównoważonej turystyki w Niemczech, ale także zainspirować do wybierania produktów turystycznych w sposób odpowiedzialny i pomóc wyszukać oferty w miastach, regionach i obiektach zakwaterowania, które w szczególny sposób angażują się w zrównoważony rozwój turystyki.

Kampania Feel Good warto podróżować ekologicznie
Pandemia zmieniła postrzeganie turystyki. 80% respondentów uważa, że warto podróżować ekologicznie / fot. Jens Wegener, DZT

Kajakowa walka z zanieczyszczeniem

Moda na zaangażowanie turystów w ochronę środowiska, w dbałość o szlaki, które przemierzamy na lądzie lub wodzie stała się normalnością. Rośnie świadomość turystów, coraz częściej biur podróży proponują swoim klientom udział w akcjach społecznych na rzecz środowiska.

W trend wpisuje się miasto Hamburg. Działa tutaj, wzorowana na podobnej w Kopenhadze, organizacja pozarządowa GreenKayak. Udostępnia ona każdemu chętnemu kajak za darmo. Stawia jedynie dwa warunki: trzeba podczas wyprawy kajakowej zbierać śmieci znajdujące się w wodzie oraz podzielić się swoimi doświadczeniami (zdjęciami) w mediach społecznościowych pod hasztagiem #GreenKayak.

W obecnych czasach akcja ta nabiera szczególnego znaczenia. Przez rok covidu zapomnieliśmy o grożącym nam ze strony wszechobecnego plastiku zagrożeniu. Udział w podobnych wydarzeniach, promocja podobnych działań wśród klientów, to wręcz obowiązek branży turystycznej. Zwłaszcza, że GreenKayak, to świetne połączenie aktywnego wypoczynku, zabawy na wodzie z ochroną środowiska i oczyszczania Hamburga.

Kajakiem po rzece Alster
Kajakiem po rzece Alster / fot. Michael Neumann, DZT

Kajaki w ramach akcji można wypożyczyć w kilku miejscach Hamburga. Chętni otrzymują do dyspozycji kajak dwuosobowy (stabilny i łatwy w sterowaniu), kamizelki ratunkowe, wiadro oraz dwa chwytaki naśmieci. Dostają też mapę szlaków wodnych w mieście i ulotkę informującą, w których miejscach można znaleźć najwięcej śmieci a także w które miejsca nie wolno zaglądać z powodu ochrony ptaków lub roślin. Po skończonej wycieczce kajakowej śmieci są ważone a my możemy pochwalić się wynikiem w social mediach.

A sama wyprawa kajakowa po Hamburgu, to niemałe przeżycie estetyczne. Miasto z wysokości pokładu kajaka wygląda zupełnie inaczej. Mało kto kojarzy, że Hamburg może pod względem liczby kanałów i mostów konkurować ze wszystkimi miastami na świecie a ma ich więcej niż Amsterdam i Wenecja razem (ponad 2500 mostów i kładek).

Miejskie jezioro Binnenalster
Miejskie jezioro Binnenalster z widokiem na miasto / fot. Francesco Carovillano, DZT

Rzeki Łaba i Alster połączone są ze sobą kanałami, które tworzą swoisty labirynt wodny. Do tego trzeba dodać znajdujące się w centrum miasta dwa jeziora: Binnenalster i Außenalster.

A najciekawsze miejsca, które możemy zwiedzać z pokładu kajaka? Na pewno dzielnica spichlerzy. Miasto Spichlerz (Speicherstadt). To liczący ponad sto trzydzieści lat kompleks połączonych ze sobą magazynów w stylu wilhelmińskiego neogotyku ceglanego. Wpisany w 2015 roku na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO jest największym kompleksem magazynowym na świecie, wkomponowanym w system kanałów. Został zaprojektowany przez architektów i inżynierów Franza Andreasa Meyera, Christiana Nehlsa oraz Carla Johanna Christiana Zimmermanna. Powstał po 1888 roku, kiedy Hamburg uzyskał status portu wolnocłowego i rozrósł się do jednego z największych portów Europy.

Za najbardziej cenioną przez kajakarzy uchodzi trasa trzygodzinna (ze zbieraniem śmieci na pewno dłuższa) przez dzielnice Winterhude, Eppendorf i Uhlenhorst. Jedną z atrakcji tego szlaku Cafe Canale przy Mühlenkampkanal, której dania podawane są kajakarzom przez okienko na poziomie wody.
www.greenkayak.org

Droga do gwiazd

Park Narodowy Eifel w Nadrenii Pólnocnej-Westfalii, to miejsce o jakim podświadomie marzymy, w które biura powinny obowiązkowo zabierać swoich klientów, którzy w codziennym pędzie zapominają, jak to jest patrzeć w bezmiar rozgwieżdżonego nieba.
International Star Park Eifel to jeden z trzech istniejących w Niemczech tzw. Parków ciemnego nieba. Status ten został przyznany Parkowi Narodowemu Eifel 5 kwietnia 2019 roku przez Internetional Dark-Sky Association (IDA) organizację o światowej renomie walczącą z zanieczyszczeniem świetlnym.

W parku istnieje nie tylko możliwość obserwacji nieba bez żadnych zakłóceń świetlnych (łuny miast czy autostrad), ale także wziąć udział w warsztatach astronomicznych „Gwiazdy bez granic” w obserwatorium Vogelsang. Obserwatorium niedaleko drogi federalnej 266 między Schleiden-Gemünd i Simmerath-Einruhr.

Park Narodowy Eifel
Park Narodowy Eifel to nie tylko rozgwieżdżone niebo, ale także 240 km szlaków turystycznych / fot. Maximilian Kaiser, Nationalpark Eifel

Najpiękniejszy szlak turystyczny w Niemczech – Droga Malarzy

Szlak Malarzy czy też jak mówią Niemcy Malerweg w Górach Połabskich prowadzi z Liebethal do granicy czeskiej, a potem zatacza koło po drugiej stronie Łaby do Pirny. Nie bez kozery uchodzi za najpiękniejszy szlak turystyczny w całym kraju. Jako pierwszy nazwali go autorzy Wandermagazinu w 2007 roku. Pokonanie całości wymaga tygodnia wędrówki po kilkanaście kilometrów, ale biura turystyczne bardzo często oferują klientom wędrówkę na poszczególnych odcinkach. Sama Szwajcaria Saksońska uważana jest za krainę wyjątkowej urody, a Szlak Malarzy jest jej perłą.

Na wędrownym szlaku w Szwajcarii Saksońskiej
Na wędrownym szlaku w Szwajcarii Saksońskiej / fot. Jens Wegener, DZT

Sam szlak istnieje od 2006 roku. Prowadzi przez fantazyjne formacje skalne dochodzące wysokością do 723 metrów nad poziomem morza. Liczy 112 kilometry i poprowadzono go tak, by połączył najciekawsze miejsca Szwajcarii Saksońskiej. Piaskowce wyrzeźbione przez tysiące lat przez wodę i wiatry tworzą krajobrazy, które zachwycały malarzy w XIX wieku. Czas romantyków z Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie zaowocował ponad tysiącem obrazów inspirowanych tutejszymi widokami. To zresztą szwajcarscy malarze Antonio Graff i Adrian Zingg byli autorami nazwy „Szwajcaria Saksońska”. Zaś obraz Caspara Davida Friedricha „Wędrowiec przed morzem mgły” wykorzystywany jest do promocji Drogi Malarzy. Sam szlak oznakowany jest literą „M”. A żeby przekonać się, czy malarze przed dwustu laty nie fantazjowali, trzeba odwiedzić miejsca przez nich przedstawiane na obrazach. Najpopularniejszym miejscem na szlaku jest łatwo dostępna – blisko stąd do parkingu – Bastei (Baszta). Już w XIX wieku, by ułatwić turystom zwiedzanie tego zakątka, zbudowano most. Początkowo drewniany zastąpiono kamiennym. Trasa prowadząca do Bastei jest krótka, ale bardzo malownicza. Urządzono na niej kilka punktów widokowych. Zdjęcia z nich oraz z Baszty do złudzenia mogą przypominać lanszafty i dzieła z minionych wieków.

Obiekty noclegowe na Drodze Malarzy są przyjazne wędrowcom, oferują między innymi pobyty na jedną noc, suchy prowiant na lunch i suszarnie. Certyfikowane restauracje na szlaku turystycznym serwują również ciepłe i lekkie posiłki w godzinach od 11:00 do 17:00.
www.malerweg.de

Widok na Bastei, Szwajcaria Saksońska
Widok na Bastei, Szwajcaria Saksońska / fot. Francesco Carovillano, DZT

Niemcy jako zrównoważony kierunek turystyczny wiodą prym wśród światowej konkurencji. Mają najwyższe noty w NBI 2020 w aspekcie ochrony środowiska: 18 procent ankietowanych wymienia Niemcy jako naród, który najlepiej poradziłby sobie z zagrożeniami wywołanymi zmianami klimatycznymi w ciągu najbliższych pięciu lat. Za nimi plasują się Kanada (16 procent) oraz Szwecja i Japonia (po 14 procent). Niemcy traktują bogactwa przyrody ze świadomością odpowiedzialności i troską. Pozwala to również turystom obcować z dziewiczą naturą. Około jedna trzecia powierzchni Niemiec kontynentalnych jest objęta szczególną ochroną pod parasolową nazwą Narodowe Krajobrazy Przyrodnicze. W Niemczech znajduje się 200 tys. kilometrów oznakowanych szlaków pieszych i 70 tys. kilometrów długodystansowych szlaków rowerowych.

Mescherin, Brandenburgia
Mescherin, Brandenburgia / fot. Florian Trykowski, DZT

Kampania Feel Good 2021 będzie prowadzona 14 rynkach: w krajach sąsiadujących z Niemcami: Danii, Holandii, Belgii, Francji, Szwajcarii, Austrii i Polsce, na ważnych europejskich rynkach źródłowych Szwecji, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii oraz na najważniejszych rynkach zamorskich w USA, Chinach i Japonii. Będzie składała się z reklam w międzynarodowych kanałach mediów społecznościowych, w tym na Facebooku, Instagramie i Instagram Explore Feed, a także w Stories na Facebooku i Instagramie. Posty w social media przekierują klientów na podstronę, prezentującą wybór zweryfikowanych miast, regionów i hoteli. Zaprezentowane oferty prezentowane zostały wyselekcjonowane przez DZT we współpracy z krajowymi organizacjami turystycznymi i ekspertami w dziedzinie zrównoważonego rozwoju.

Celem kampanii jest promocja kompleksowych ofertę zrównoważonych produktów turystycznych w Niemczech. Podzielona jest na cztery segmenty: „Aktywność na łonie przyrody“, „Wiedza i wrażenia“, „Odpowiedzialne smakowanie“ oraz „Zrównoważone miejskie przeżycia“. Uzupełnieniem oferty informacyjnej będą zrównoważone propozycje turystyczne. Podstrona poświęcona kampanii wyposażona jest w wielojęzyczny kalkulator emisji CO2, który pozwoli klientowi oszacować ślad węglowy jego podróży i zrekompensować go za pośrednictwem zaangażowanych w kampanię firm w jego kraju.

Więcej informacji o turystyce zrównoważonej na stronie
https://www.germany.travel/en/ms/feel-good/sustainability.html

Artykuł powstał w ramach kampanii

 

 

 

 

 

 

 

Więcej informacji na stronie Niemieckiej Centrali Turystyki