Ceny oferty letniej wciąż droższe niż przed rokiem
W biurach podróży, średnie ceny imprez letnich były wyższe od ubiegłorocznych o 86 zł i to mimo akcji rabatowej Neckermanna.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez TravelDATA, spółkę zajmującą się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy tydzień sierpnia, czyli czas największej liczby wyjazdów wakacyjnych w Europie i w naszym kraju.
W porównaniu do poprzedniego tygodnia poziom średnich cen imprez szczytu sezonu lato 2015 spadł w trzecim tygodniu stycznia o 6 złotych. Zmiany średnich cen na poszczególnych kierunkach nie były zbyt duże. Najistotniejsze zwyżki odnotowały greckie wyspy Rodos, Kos i Korfu – o 60, 47 i 38 złotych. Zniżki wystąpiły w podobnej skali i wyniosły w Maroku 78 złotych, a na wyspach Gran Canarii i Djerbie – 35 oraz 25 złotych. Możliwe, że ceny imprez pozostaną w okresie najbliższego tygodnia jeszcze stabilne i większych zmian należy oczekiwać dopiero po zakończeniu miesiąca.
Ceny szczytu lata 2015 w porównaniu ze szczytem sezonu letniego sprzed roku są nadal sporo droższe, ale ich średni poziom jest wyższy od ubiegłorocznego o 86 złotych – podczas gdy przed tygodniem odpowiednia różnica była większa i wyniosła 105 złotych. W dużej części jest to wpływ wprowadzonej w zeszłym tygodniu akcji rabatowej w biurze Neckermann, która ma potrwać do końca stycznia. Podobnie jak przed tygodniem znacząco wyższe niż przed rokiem nadal były średnie ceny w Portugalii – o 268 złotych oraz na kierunkach egipskich oraz tunezyjskich – o 184 i 108 złotych. Za to zmniejszyła się różnica cen na Maroku (z 192 do 104 złotych i Kanarach (z 77 do 32 złotych). W podobnym stopniu droższe niż przed rokiem są kierunki greckie – 54 złote, a liderami wzrostów są tam nadal Kos i Kreta – o 120 i 95 złotych. Nieco poniżej średniej dla całego rynku zdrożała Turcja Egejska – o 64 złote, mniej Cypr – o 57 złotych, jeszcze mniej Bułgaria – o 20 złotych, a Turecka Riwiera nawet symbolicznie potaniała – o 1 złoty.
Jeśli chodzi o wiodących organizatorów to w relacji do roku ubiegłego to w ramach akcji rabatowej średnio tańszy niż przed rokiem jest Neckermann – o 107 złotych, a blisko cen zeszłorocznych trzymają się liderzy ubiegłorocznej ekspansji rynkowej, czyli Rainbow Tours i Grecos Holiday. U tego pierwszego średnie ceny symbolicznie spadły (o 4 złote), a u drugiego niewiele wzrosły (o 23 złote). Niewiele wzrosły też średnie ceny w Wezyrze i u lidera rynku, czyli Itaki – odpowiednio o 30 i 45 złotych. Podobnie jak przed tygodniem większe niż przeciętne były różnice średnich cen w biurach Alfa Star, Sun & Fun, Exim Tours i TUI. W przypadku pierwszego biura świadczyć to może o zamiarze poprawy realizowanych marż, natomiast w przypadku ostatniego jest to sytuacja odwrotna niż w obecnym sezonie zimowym, w którym stosuje bardzo atrakcyjne ceny zwłaszcza po uwzględnieniu regularnie oferowanych rabatów. Aktualnie średnio najtańszymi ofertami wśród wiodących biur podróży dysponują Itaka oraz Grecos, a wśród małych 7islands i Net Holiday. Ma to również przełożenie na aktualnie największą liczbę najtańszych ofert, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 22 analizowanych letnich destynacjach i w trzech kategoriach hoteli. Mają je Itaka (29), Rainbow Tours i Alfa Star (po 17), a także tańszy ostatnio Net Holiday (14). Konsekwentne utrzymywanie wielu najtańszych ofert przez obu branżowych liderów świadczyć może o ich silnej determinacji dalszego umacniania swoich pozycji na turystycznym rynku.
Nadal najwyższą opłacalność na okres wakacji wykazują kierunki bułgarskie oraz tunezyjskie, a także Turcja Egejska i Turecka Riwiera. W zakresie niższych kategorii hoteli bardzo opłacalna jest Kreta, a w zakresie hoteli 5-gwiazdkowych wysoką opłacalność wykazują też kierunki egipskie. Warto też zauważyć, że wraz ze wzrostem kategorii hoteli opłacalność ofert greckich często maleje (ceny szybko rosną), a na kierunkach egipskich jest odwrotnie – wraz ze wzrostem kategorii hoteli względna opłacalność ofert rośnie (ceny rosną stosunkowo niewiele).
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Wakacje 2025: niższe ceny i wyższe zainteresowanie wczesnymi rezerwacjami
Zeszłoroczny wzrost wczesnych rezerwacji wakacyjnych przyniósł rekordowe zyski dla branży…
0 Komentarzy6 Minuty
15 listopada 2024
Langkawi czeka na Polaków. Itaka uruchomiła bezpośrednie czartery na egzotyczną wyspę
Pierwszy czarter Itaki na Langkawi, zrealizowany Dreamlinerem PLL LOT, zainaugurowano 28…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Górna Austria zaprasza Polaków. Atrakcje dla całej rodziny, zimowe szlaki i zabytki UNESCO
Na początku listopada odbyło się spotkanie dla dziennikarzy z przedstawicielami Górnej…
0 Komentarzy5 Minuty