Mauzoleum Warneńczyka – ostatniego krzyżowca Europy
Miejsce śmierci dwudziestoletniego zaledwie polskiego króla, Władysława III Jagiellończyka, to żelazny punkt programu wizyt turystów z Polski w Warnie na wybrzeżu czarnomorskim Bułgarii.
Przegrana 10 listopada 1444 roku bitwa z Turkami zaważyła na losach tej części Europy a młodemu królowi przyniosła po wiekach przydomek „Warneńczyk”.
Przypomnijmy, że działania wojenne przeciw Imperium Osmańskiemu najstarszy syn Władysława Jagiełły i Zofii Holszańskiej rozpoczął za namową papieża w 1443 roku. Po wygraniu serii potyczek zawarto pokój w Segedynie pokój mający trwać dziesięć lat. Szybko jednak diabeł ubrany w szaty papieskiego legata Cesariniego zamieszał i młody władca uwierzywszy w obietnicę pomocy floty weneckiej i burgundzkiej, zerwał pokój i ruszył na wojnę. Okazało się jednak, że flota wenecka nie ma zamiaru się angażować i pod Warną dwudziestotysięczne siły królewskie stanęły z około trzykrotnie silniejszym wrogiem pod wodzą Murada II. Król zginął, ucięto mu – według historyków tureckich – głowę, ale że ciała nie znaleziono, powstały mity o rzekomym ocaleniu, ucieczce na Maderę….
Jego nagrobek (pusty sarkofag) znalazł się na Wawelu w 1906 roku.
Mauzoleum w miejscu śmierci powstało w 1924 roku z inicjatywy pułkownika Petyra Dimkow, 4 sierpnia pomnik-mauzoleum otworzył bułgarski car Borys III.
Mauzoleum stoi w centrum parku (wkomponowane w dawny tracki kurhan) a wewnątrz znajduje się kamienna kopia wspomnianego krakowskiego nagrobka autorstwa Antoniego Madeyskiego z brązu – król Władysław III w koronie na głowie leży trzymając w złożonych dłoniach miecz szczerbiec. U stóp – rzeźba lwa.
Naprzeciwko mauzoleum stoi pomnik Jana Hunyady’ego, dowódcy węgierskich wojsk walczących pod Warną. Kilkadziesiąt metrów dalej stoją symboliczne kamienne sarkofagi z herbami państw walczących z Turkami: Bułgarii, Chorwacji, Czech, Polski, Słowacji, Ukrainy i Wołoszczyzny oraz Papiestwa.
Nieco w bok wąska ścieżka prowadzi lekko w górę, na szczyt niewielkiego kurhanu, na którym stanowisko dowodzenia miał Murad II
Kilka minut spacerkiem dzieli nas od otwartego w 1964 roku muzeum imienia Władysława Warneńczyka. W skromnym budynku w jednej sali zgromadzono eksponaty z różnych placówek w Polsce, Czechach i na Węgrzech – m.in. kompletne zbroje rycerza pieszego i konnego. W gablotach – broń, rzeźby króla, na ścianie – sztandary. Na ekranie telewizyjnym możemy obejrzeć graficzne przedstawienie przebiegu bitwy.
POWIĄZANE WPISY
19 listopada 2024
Milenium koronacji – święto lokalne czy narodowy symbol?
Gdy w 2025 roku Gniezno stanie się centrum obchodów Milenium Koronacji Bolesława…
0 Komentarzy17 Minuty
13 listopada 2024
Sara Binmahfoodh: Chcemy zmienić postrzeganie Arabii Saudyjskiej. Najlepszym sposobem na to jest podróż
Arabia Saudyjska cieszy się coraz większym zainteresowaniem polskich turystów. Budzi…
0 Komentarzy9 Minuty
13 listopada 2024
Szwajcarskie Cztery Doliny – sezon rusza w połowie listopada
Cztery Doliny w Szwajcarii to prawdziwy raj dla narciarzy i dla tych, którzy szukają…
0 Komentarzy7 Minuty
12 listopada 2024
Wakacje w Tunezji? Odkurzcie swoje paszporty
Nie należy się spodziewać prolongowania wygodnego dla klientów biur podróży wjazdu na…
0 Komentarzy5 Minuty
6 listopada 2024
Od Sulejówka po Otwock – śladami historii i przyrody po Mazowszu
Podróż od Sulejówka do Otwocka to oryginalne połączenie historii, patriotyzmu i przyrody.…
0 Komentarzy3 Minuty
31 października 2024
(R)ewolucja w turystyce dzieje się teraz. Obyśmy jej nie przegapili. [XV Forum Promocji Turystycznej]
Zmiany na rynku turystycznym, rewolucja technologiczna, nowa strategia rozwoju - to…
0 Komentarzy22 Minuty
23 października 2024
Malbork: nie tylko zamek, ale całe miasto pełne niespodzianek
Malbork to nie tylko zamek krzyżacki przyciągający setki tysięcy turystów rocznie, ale…
0 Komentarzy4 Minuty
16 października 2024
„Najlepszym środkiem promocji Korei Południowej jest K-pop”
Zwiększenie liczby polskich turystów do 30 tys. rocznie – taki cel stawia przed sobą…
0 Komentarzy4 Minuty
7 października 2024
Łukasz Habaj: kupując Thomasa Cooka nabyliśmy rozpoznawalność marki. Konkurujemy z touroperatorami o tego samego klienta
Kupując Thomasa Cooka po atrakcyjnej cenie eSky nabył rozpoznawalność na rynkach Europy…
0 Komentarzy24 Minuty