3/4 Europejczyków chce wyjechać na wakacje. Hiszpania wciąż na pierwszym miejscu
European Travel Commission przedstawiła raport z 12. edycji badania nt. planów i skłonności do podróży mieszkańców 10 krajów europejskich. Wśród głównych wyników badań znalazły się informacje dotyczące liczby podróży, najpopularniejszych miejsc docelowych czy też wydatków.
Polacy ponownie są nacją, która wykazuje największą skłonność do podróżowania w nadchodzących sześciu miesiącach. W bieżącej fali badania dodano pytanie dotyczące wpływu wojny w Ukrainie na plany wyjazdowe. Kraje, których mieszkańcy w największym stopniu zmienili swoje plany to: Szwajcaria, Włochy, Hiszpania, Austria i Polska.
Kto i gdzie podróżuje?
Spośród wszystkich badanych Europejczyków (N=6 005), 73,1 proc. zamierza podróżować w okresie od czerwca do listopada 2022 roku. Chęć podróżowania wykazuje 62,2 proc. osób w wieku 18-24 lat i 78,4 proc. osób w wieku 55+. Poniższe wyniki odnoszą się wyłącznie do Europejczyków, którzy mają zamiar wybrać się w podróż między czerwcem a listopadem 2022 r. (N=4 391).
Spośród tych respondentów, którzy są otwarci na podróżowanie w kolejnych miesiącach, 34 proc. wybierze się w jedną podróż, a 37,9 proc. zadeklarowało, że będzie podróżować dwa razy. 19,9 proc. wybierze się na więcej niż trzy podróże. 57,5 proc. planuje podróże w obrębie Europy (w porównaniu do poprzedniej edycji badania wynik wyniósł 55,8 proc.): 30,5 proc. wybierze się do kraju sąsiedniego, a 27 proc. do niesąsiadującego. 31,4 proc. wybierze się w podróże krajowe. Zamiar podróżowania jest silniejszy w miesiącach letnich: 41,4 proc. planuje podróż w czerwcu lub lipcu, 42,3 proc. w sierpniu i wrześniu, a 10,4 proc. w październiku lub listopadzie.
Najpopularniejsze kierunki i wydatki na podróż
Hiszpania pozostaje najpopularniejszym celem podróży (10,2 proc.), a obecnie dogania ją Francja (10,1 proc.). Pierwszą piątkę zamykają Włochy (9,6 proc.), Grecja (6,6 proc.) i Chorwacja (5,6 proc.).
Większość Europejczyków (73,3 proc.) będzie podróżować w celach wypoczynkowych, a 14,2 proc. odwiedzi swoich przyjaciół lub rodzinę. 5,6 proc. weźmie udział w imprezie w celach osobistych (np. sportowej, edukacyjnej, wystawie, festiwalu itp.), a 4,6 proc. będzie podróżować w celach służbowych.
W związku ze zbliżającym się latem, 21,8 proc. Europejczyków wybierze wakacje na słońcu i plaży, a kolejne 14,3 proc. wybierze wybrzeże i morze. Równie chętnie wybierane są wyjazdy typu city breaks oraz nature&outdoor (po 14,6 proc.), natomiast podróże w ramach programu culture&heritage wybierane są przez 13 proc. respondentów.
39,3 proc. Europejczyków wybierze się na rodzinne wakacje w ciągu najbliższych sześciu miesięcy, 36,9 proc. będzie podróżować ze swoim partnerem. 10,9 proc. wybierze się na wycieczkę z przyjaciółmi, a 9 proc. wybierze samotne wyjazdy.
Transport lotniczy wybrany zostanie przez 46,9 proc. respondentów (w porównaniu do 50,4 proc. z 11. edycji). 34,1 proc. pojedzie samochodem, a 10,4 proc. pociągiem lub autobusem do miejsca docelowego. Hotele i ośrodki wypoczynkowe to główne opcje zakwaterowania dla 51,8 proc. respondentów (27,4 proc. preferuje znane sieci, a 24,4 proc. niezależne marki hotelowe). 15,3 proc. zdecyduje się na wynajem krótkoterminowy, a kolejne 11,7 proc. zatrzyma się u przyjaciół lub rodziny.
34,4 proc. Europejczyków zamierza spędzić w miejscu docelowym 4-6 nocy, a 26,7 proc. zdecyduje się na podróż trwającą od 7 do 9 dni. Dłuższe podróże, obejmujące 10+ nocy, planuje 23,7 proc. respondentów.
Jeśli chodzi o planowane wydatki na osobę to o 30,6 proc. Europejczyków planuje wydać 501-1 000 euro, a 19,9 proc. przewiduje budżet w wysokości od 1 001 do 1 500 euro. Natomiast większość, bo 32,2 proc. planuje wydać więcej niż 1 500 euro (w porównaniu z 29,7 proc. w poprzedniej edycji badania).
Wpływ wojny i pandemii na podróże
Gotowość do podróży wzrasta przed latem: 32,2 proc. Europejczyków poczyniło już wszystkie niezbędne przygotowania do swojej następnej podróży (w porównaniu do 26,1 proc. w poprzedniej edycji badania). Jednak 33,7 proc. Europejczyków wybrało już cel podróży, ale nie zarezerwowało jeszcze lotów ani zakwaterowania. 13,4 proc. respondentów nie zdecydowało jeszcze, dokąd pojedzie w następnej kolejności.
Konflikt na Ukrainie, choć jest powodem do niepokoju dla 14,4 proc. Europejczyków, nie wydaje się mieć zbyt dużego wpływu na plany podróży Europejczyków. 29,2 proc. Europejczyków musiało zmodyfikować swoją podróż z powodu wojny, ale większa część respondentów (43,9 proc.) nie zmieniła żadnego elementu podróży (np. planu podróży, daty itp.).
Koszty podróży są obecnie największym zmartwieniem dla gotowych do podróży Europejczyków: 17,9 proc. martwi się o rosnące koszty podróży z powodu inflacji, a 12,6 proc. o sytuację gospodarczą i swoje finanse (w porównaniu z 8,7 proc. w poprzedniej edycji badania).
Wojna na Ukrainie jest kolejnym źródłem obaw związanych z podróżowaniem dla 14,4 proc., a Covid-19 nadal niepokoi europejskich podróżnych, choć w mniejszym stopniu: 10,7 proc. respondentów odnosi się do nagłych środków kwarantanny podczas podróży (w porównaniu z 17 proc. w poprzedniej fali), a 9,5 proc. wskazuje na rosnącą liczbę przypadków Covid-19 w miejscu docelowym (blisko 9,9 proc. w ostatniej fali).
Jeśli chodzi o kryteria wyboru kolejnego miejsca na wakacje, Europejczycy poszukują miejsc, w których panują przyjemne warunki pogodowe (16,9 proc.) oraz atrakcyjne oferty i okazje (14,9 proc.). Priorytetem są również miejsca mniej zatłoczone (10,6 proc.) oraz miejsca, w których życzliwe i przyjazne społeczności lokalne (9,8 proc.).
Jeśli chodzi o pożądane przez turystów doświadczenia, Europejczycy najchętniej podziwiają przyrodę i malownicze krajobrazy (18 proc.), próbują lokalnej kuchni (16 proc.) oraz doświadczają lokalnej kultury i stylu życia (15,1 proc.). Wreszcie, zobaczenie słynnych zabytków (13,3 proc.) oraz poznanie historii i dziedzictwa miejsca docelowego (11,9 proc.) uzupełniają pierwszą szóstkę najbardziej cenionych doświadczeń podróżniczych.
Odpowiedzi zostały zebrane od obywateli Europy z 10 rynków źródłowych o dużym natężeniu ruchu w świetle kryzysu wywołanego przez Covid-19 i trwającego konfliktu na Ukrainie. Badanie zostało przeprowadzone w maju 2022 roku.
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Atrakcje południowych Czech
Na konferencji prasowej w ubiegłym tygodniu w Warszawie, Czech Tourism wraz…
0 Komentarzy3 Minuty
21 listopada 2024
Niemcy – ojczyzna bożonarodzeniowych jarmarków
Z końcem listopada nad niemieckimi miastami zaczynają się unosić zapachy korzennych…
0 Komentarzy9 Minuty
15 listopada 2024
Rekordowe targi WTM w Londynie. Ponad 4 tys. wystawców z całego świata
W dniach 5-7 listopada 2024 roku londyńskie hale ExCeL gościły największe w historii…
0 Komentarzy2 Minuty
28 października 2024
Dubaj szykuje się na zakupowe szaleństwo
Rozrywka na żywo, koncerty gwiazd, wyjątkowe oferty i zakupowe szaleństwo w czystej…
0 Komentarzy1 Minuty
23 października 2024
Saksonia zaprasza na jarmarki bożonarodzeniowe
Saksończycy od wieków słyną z kultywowania tradycji bożonarodzeniowych. Nie bez kozery…
0 Komentarzy5 Minuty
16 października 2024
„Najlepszym środkiem promocji Korei Południowej jest K-pop”
Zwiększenie liczby polskich turystów do 30 tys. rocznie – taki cel stawia przed sobą…
0 Komentarzy4 Minuty
9 października 2024
Rekordowy wzrost zainteresowania Austrią wśród polskich turystów
0 Komentarzy3 Minuty
4 października 2024
Tabarka – w poszukiwaniu prawdziwej Tunezji
Położona tuż przy granicy z Algierią Tabarka zachwyca plażami i świetnymi warunkami do…
0 Komentarzy5 Minuty
3 października 2024
Hiszpańskie nowości Rainbow: Costa Blanca i Costa Dorada
Na lato 2025 Rainbow przygotował kilka nowych kierunków w sprawdzonych już przez Polaków…
0 Komentarzy8 Minuty