Rankomat: Polacy coraz chętniej wykupują klauzulę alkoholową na wakacje

Specjaliści Rankomat.pl sprawdzili dokąd najchętniej latamy w 2022 roku. Do pierwszej dziesiątki najpopularniejszych wakacyjnych kierunków powraca USA. Latamy głównie w weekendy, na miejscu plażując lub zwiedzając w gronie rodziny i znajomych. Tylko 10 proc. uprawia w czasie wakacji sporty podwyższonego ryzyka. Polacy podróżują coraz bardziej odpowiedzialnie, wykupując na wakacje klauzulę alkoholową.
Raport podsumowujący zagraniczne wakacje Polaków w 2022 roku został przygotowany na podstawie danych klientów rankomat.pl, zgromadzonych w kalkulatorze ofert ubezpieczeń turystycznych w okresie od czerwca do sierpnia 2022 r.
Chorwacja wciąż na pierwszym miejscu, za nią Włochy i Grecja
Wakacje 2022 to trzeci rok z rzędu, w którym Polacy najchętniej wyjeżdżają podczas urlopu do Chorwacji. 17 proc. klientów porównywarki (o 8 p.p. mniej w stosunku do roku 2021) odpoczywało nad Adriatykiem. Na drugim miejscu znalazły się Włochy. W tym roku słoneczna Italia przyciągnęła 9 proc. turystów (to o 1 p.p. mniej niż w okresie ubiegłorocznych wakacji). Z kolei 6 proc. podróżujących wskazało Grecję, jako miejsce docelowe swojego urlopu.
Tuż za Grecją plasuje się Słowacja, którą w tym roku odwiedziło 5 proc. turystów – to o 2 p.p. więcej niż w wakacje 2021. Do Turcji podczas wakacji 2022 również wyjechało 5 proc. użytkowników porównywarki, a do Stanów Zjednoczonych – które w tym roku ponownie powróciły do łask podróżujących – 4 proc.. Z takim samym wynikiem procentowym w zestawieniu znalazła się również Hiszpania – 4 proc.
W tegorocznych wynikach porównywarki znalazł się również nasz zachodni sąsiad – Niemcy, z wynikiem na poziomie 3 proc. Na przedostatnim miejscu ex aequo z Niemcami pojawiła się nieobecna w poprzednich dwóch latach Wielka Brytania. TOP 10 wakacyjnych kierunków zamyka Bułgaria z wynikiem 2 proc. Polacy wrócili więc nie tylko do wyjazdów wypoczynkowych, ale znów odwiedzają biskich za granicą oraz podróżują w celach zawodowych.
Jak wakacje poza Europą, to Turcja, Egipt i Tunezja
Dwa lata temu kierunki pozaeuropejskie w wyniku pandemicznego chaosu w ogóle nie pojawiły się w top 10 zestawiania.
Tymczasem w tym roku Turcja znalazła się na 7. miejscu, a tuż za nią Stany Zjednoczone, których jeszcze rok temu nie było nawet w pierwszej dwudziestce.
Wciąż jednak mniejszą popularnością niż przed pandemią cieszy się Afryka. Tylko 1 proc. klientów rankomat.pl wybrało się do Egiptu, a 0,7 proc. z nich do Tunezji.
Urlop 2022 nie krótszy niż tydzień
Polacy w planowaniu długich urlopów pozostają konsekwentni. Aż 51 proc. odpoczywających za granicą, zdecydowało się na wakacyjny wyjazd trwający od 8 do 14 dni. Co ciekawe, co czwarty turysta wyjechał na wakacje trwające ponad dwa tygodnie. 16 proc. urlopowiczów zaplanowało wakacje na czas od 4 do 7 dni, a 8 proc. pozwoliło sobie na szybkie wakacje w przedziale 1–3 dni.
W roku poprzednim aż 6 proc. podróżujących wybierało wyjazdy dłuższe niż 30 dni. Podczas tegorocznych wakacji, w przypadku tak długiego urlopu, wskaźnik spadł do poziomu 0,6 proc.
Polska plażuje i zwiedza
Urlopowicze z naszego kraju podczas wakacyjnych wyjazdów zdecydowanie stawiają na odpoczynek. Aż 87 proc. podróżnych wskazało, że podczas urlopu ma zamiar wypoczywać lub zwiedzać. Jedynie 10 proc. Polaków planowało bardziej aktywne wakacje, połączone z nurkowaniem lub uprawianiem innych sportów. Tylko 3 proc. letnich wyjazdów dotyczyło podróży w celach zawodowych.
Ubezpieczenie kupujemy na ostatnią chwilę, za to z klauzulą alkoholową
Aż 58 proc. klientów porównywarki nie zdecydowało się na zakup polisy z wyprzedzeniem – podróżujący wybierali ochronę na czas wakacji w dniu wyjazdu lub do 3 dni przed nim. Rośnie jednak grupa urlopowiczów, którzy wolą ubezpieczenie znaleźć wcześniej – w tym roku taką decyzję podjęło aż 42 proc. Polaków.
W wakacje korzystamy z życia, ale chcemy robić to bezpiecznie. Z danych rankomat.pl wynika, że aż 85 proc. zakupionych w okresie letnim polis to te posiadające w zakresie ochrony klauzulę alkoholową – dostępną w pakiecie (taki wariant wybrało 76 proc. klientów) lub za dodatkową składką (na tę opcję zdecydowało się 9 proc. ubezpieczających się).
Polisy odporne na inflację. Ubezpieczenie na wakacje 2022 od 4,75 zł
Turyści planujący w tym roku wyjazdy wakacyjne musieli liczyć się z szalejącą drożyzną. Więcej płaciliśmy za noclegi, wyżywienie czy dodatkowe atrakcje. Tymczasem ceny ubezpieczeń pozostają bez zmian. Najwięcej na zakup polisy przeznaczali podróżujący do Stanów Zjednoczonych – aż 14,70 zł/dzień. USA słynie z wysokich kosztów leczenia i turyści woleli wybierać bardziej rozbudowane pakiety z wysokimi sumami gwarantowanymi.
Najmniej za ubezpieczenie płacili wyjeżdżający do Chorwacji – 6,92 zł. Polisa do Grecji, Włoch, Bułgarii, Niemiec i Wielkie Brytanii średnio kosztowała około 7-8 zł za dzień ochrony. Niespełna 9 zł na ubezpieczenie przeznaczali podróżujący do Turcji.
„Przy wyborze ochrony na czas wakacji nie warto kierować się tylko ceną. O wiele ważniejszym czynnikiem jest zakres ubezpieczenia. Powinno ono zapewniać odpowiednie sumy gwarantowane kosztów leczenia – 30 000 euro w Europie i od 50 000 euro wzwyż w pozostałych krajach świata” – mówi Patrycja Pałka, specjalista ds. ubezpieczeń turystycznych w rankomat.pl
„Ochronę należy także dopasować do charakteru swojej podroży. Planujący aktywne wakacje powinni rozszerzyć polisę o uprawienie sportów wysokiego ryzyka lub ekstremalnych. Plażowiczom wystarczy podstawowa ochrona, ale za to mogą dokupić klauzulę alkoholową obejmującą zdarzenia, do których może dojść pod wpływem napojów wyskokowych” – dodaje.
POWIĄZANE WPISY
4 kwietnia 2025
Baltona zmodernizowała przestrzeń handlowo-gastronomiczną na lotnisku Poznań-Ławica
Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego Baltona S.A. zakończyło kompleksową modernizację…
0 Komentarzy3 Minuty
4 kwietnia 2025
Polska gościnność w praktyce. Gromada stawia na turystykę przyjazdową
Polska firma turystyczna Gromada nawiązała współpracę z Oddziałem Turystyki Przyjazdowej…
0 Komentarzy5 Minuty
4 kwietnia 2025
Czy sztuczna inteligencja zastąpi biura podróży? Debata o przyszłości turystyki podczas XVI Forum Promocji Turystycznej
Rozwój nowoczesnych technologii, a w szczególności sztucznej inteligencji, coraz silniej…
0 Komentarzy2 Minuty
2 kwietnia 2025
FPT XVI: sky is the limit, czyli jak AI zrewolucjonizuje promocję turystyki
28 kwietnia 2025 roku we Wrocławskim Centrum Kongresowym odbędzie się XVI Forum Promocji…
0 Komentarzy1 Minuty
2 kwietnia 2025
PLL LOT z pięcioma nagrodami w plebiscycie Ceesar Awards 2025
27 marca w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach odbyła się jubileuszowa,…
0 Komentarzy2 Minuty
7 kwietnia 2025
Od Japonii po Kubę. 80 wystawców na międzynarodowym workshopie ALLinTOO
Międzynarodowy Workshop Turystyczny ALLinTOO rozwija się dynamicznie, zdobywając coraz…
0 Komentarzy2 Minuty
7 kwietnia 2025
Wakacje.pl z nagrodą Mobile Trends Awards
Aplikacja mobilna Wakacje.pl zadebiutowała w konkursie Mobile Trends Awards i od razu…
0 Komentarzy2 Minuty
7 kwietnia 2025
Wizz Air inwestuje 14 mld euro w transformację. „Liczy się pasażer”
Wizz Air wprowadza nowy plan transformacji operacyjnej pod nazwą „Customer First – klient…
0 Komentarzy3 Minuty
4 kwietnia 2025
Za nami Międzynarodowe Targi Turystyki i czasu wolnego 2025
Wrocławskie targi przyciągnęły w tym roku ponad 9 tys. zwiedzających oraz 223 wystawców z…
0 Komentarzy4 Minuty
4 kwietnia 2025
Baltona zmodernizowała przestrzeń handlowo-gastronomiczną na lotnisku Poznań-Ławica
Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego Baltona S.A. zakończyło kompleksową modernizację…
0 Komentarzy3 Minuty
4 kwietnia 2025
Polska gościnność w praktyce. Gromada stawia na turystykę przyjazdową
Polska firma turystyczna Gromada nawiązała współpracę z Oddziałem Turystyki Przyjazdowej…
0 Komentarzy5 Minuty
4 kwietnia 2025
Czy sztuczna inteligencja zastąpi biura podróży? Debata o przyszłości turystyki podczas XVI Forum Promocji Turystycznej
Rozwój nowoczesnych technologii, a w szczególności sztucznej inteligencji, coraz silniej…
0 Komentarzy2 Minuty
2 kwietnia 2025
FPT XVI: sky is the limit, czyli jak AI zrewolucjonizuje promocję turystyki
28 kwietnia 2025 roku we Wrocławskim Centrum Kongresowym odbędzie się XVI Forum Promocji…
0 Komentarzy1 Minuty
2 kwietnia 2025
PLL LOT z pięcioma nagrodami w plebiscycie Ceesar Awards 2025
27 marca w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach odbyła się jubileuszowa,…
0 Komentarzy2 Minuty
7 kwietnia 2025
Od Japonii po Kubę. 80 wystawców na międzynarodowym workshopie ALLinTOO
Międzynarodowy Workshop Turystyczny ALLinTOO rozwija się dynamicznie, zdobywając coraz…
0 Komentarzy2 Minuty
7 kwietnia 2025
Wakacje.pl z nagrodą Mobile Trends Awards
Aplikacja mobilna Wakacje.pl zadebiutowała w konkursie Mobile Trends Awards i od razu…
0 Komentarzy2 Minuty
7 kwietnia 2025
Wizz Air inwestuje 14 mld euro w transformację. „Liczy się pasażer”
Wizz Air wprowadza nowy plan transformacji operacyjnej pod nazwą „Customer First – klient…
0 Komentarzy3 Minuty
4 kwietnia 2025
Za nami Międzynarodowe Targi Turystyki i czasu wolnego 2025
Wrocławskie targi przyciągnęły w tym roku ponad 9 tys. zwiedzających oraz 223 wystawców z…
0 Komentarzy4 Minuty
4 kwietnia 2025
Baltona zmodernizowała przestrzeń handlowo-gastronomiczną na lotnisku Poznań-Ławica
Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego Baltona S.A. zakończyło kompleksową modernizację…
0 Komentarzy3 Minuty