Raport MSiT: jedna trzecia biznesu turystycznego to szara strefa. W 2019 z budżetu wyciekło 1,8 mld zł
Departament Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki uwzględnił głosy branży turystycznej nawołujące do skuteczniej walki z szarą strefą. Na razie zamówił analizę zjawiska. Potwierdza ona to, o czym pisaliśmy na naszych łamach: udział szarej strefy w działalności turystycznej sięga 30 proc.
Temat szarej strefy w turystyce jest często poruszany na łamach portalu WaszaTurystyka.pl. 8 września opublikowaliśmy raport autorstwa Marzeny Markowskiej, z którego wynikało m.in., że tylko 9 proc. spraw zgłaszanych do urzędów marszałkowskich kończy się wydaniem zakazu działalności, a spośród 15 podmiotów objętych obecnie zakazem, dziewięć działa dalej.
Obiecana analiza
Zapytany przez naszą autorkę o to czy ministerstwo rozważa podjęcie bardziej stanowczych kroków wobec firm działających w szarej strefie, Dominik Borek, dyrektor departamentu turystyki w MSiT odpowiedział: “Kwestia szarej strefy była i jest przedmiotem analiz departamentu turystyki MSiT. W tym celu zleciliśmy m.in. w ramach umowy zawartej 29.11.2021 r. badanie pt. „Szara strefa na rynku usług turystycznych w Polsce – ocena zjawiska”. Wykonawcą badania jest Instytut Prognoz i Analiz Gospodarczych Fundacja Naukowa. Obecnie czekamy na wyniki tej analizy.”
I oto dotarliśmy do wspomnianej analizy autorstwa Bohdana Wyżnikiewicza i Krzysztofa Łapińskiego – zatytułowanej “Szara strefa na rynku usług turystycznych w Polsce”. Pewnym mankamentem opracowania są ramy, które obejmuje a więc lata 2017-2019, ale w związku z tym, że rok 2019 uważany jest przez wszystkich jako najlepszy w historii polskiej turystyki, wyniki z tego roku dają pojęcie o skali zjawiska.
Żeby uniknąć nieporozumień, co do tego, czym jest szara strefa, autorzy analizy przypominają, że zgodnie z zasadami rachunków narodowych w ESA 2010 składają się na nią trzy podstawowe elementy:
• działalność nielegalna, czyli produkcja i handel narkotykami, przemyt papierosów, przemyt alkoholu oraz działalność sutenerska (obie strony są dobrowolnymi partnerami transakcji gospodarczej);
• działalność ukryta, czyli zaniżanie efektów działalności przez zarejestrowane podmioty gospodarcze (transakcje same w sobie nie są sprzeczne z prawem, ale nie są zgłaszane w celu uniknięcia procedur administracyjnych);
• działalność nieformalna, czyli działalność nierejestrowana podejmowana przez osoby fizyczne na własny rachunek.
Zbyt wysokie podatki, słaba przejrzystość prawa
Jako główne przyczyny występowania szarej strefy turystyce, w analizie podane są: “wysokie koszty prowadzenia działalności gospodarczej a więc: obciążenia podatkowe, opłaty administracyjne, koszty zatrudnienia (pozapłacowe, minimalne wynagrodzenie), inne obowiązki nakładane na przedsiębiorców a także aspekty regulacyjne: niski poziom przejrzystości prawa, koncesje i zezwolenia, obciążenia administracyjno-sprawozdawcze i nadmiar kontroli, normy dotyczące BHP, ochrony środowiska, techniczne itd.” Pozostałymi przyczynami są: zła koniunktura gospodarcza i niska moralność podatkowa.
Co to jest szara strefa?
Autorzy analizy wymieniają podstawowe przejawy działalności w szarej strefie w turystyce. Są to:
- Zatrudnianie pracowników bez umowy o pracę (praca nierejestrowana)
- Zaniżanie wynagrodzeń pracowniczych (wypłacanie części wynagrodzenia poza systemem)
- Zatrudnianie pracowników bez wymaganych kwalifikacji
- Nieewidencjonowanie całości obrotów
- Oferowanie usług po cenach dumpingowych
- Ukrywanie części lub całej działalności
- Niepłacenie podatków i należnych opłat
- Prowadzenie działalności bez zarejestrowania.
Walka z szarą z strefą: proste regulacje i niższe podatki
W opinii przedsiębiorców, przepytanych na potrzeby analizy, najbardziej skutecznymi działaniami, które wpłynęłyby skutecznie na ograniczenie szarej strefy w sektorze turystycznym, powinny być:
- wprowadzenie prostszych regulacji (uważa tak 80 proc. ankietowanych)
- niższe podatki (78,3 proc.)
- częstsze kontrole (43,3 proc.)
- wyższe kary administracyjne (23,3 proc.)
Szara strefa to potęga
Skala szarej strefy była w latach 2017 – 2019 według autorów analizy była wielka. Udział jej w wartości dodanej w działalnościach turystycznych w roku 2017 po uwzględnieniu eksperckich doszacowań wynosił w całej turystyce 32,7 proc. Po dwóch latach zmalał, ale i tak wynosił 30 proc. Udział szarej strefy w gastronomii i hotelarstwie wynosił w roku 2017 aż 39,5 proc., dwa lata później – 37,4 proc. Jeśli chodzi o działalność organizatorów turystyki, to autorzy podają, że w 2017 roku szara strefa wynosiła 6,8 proc., zaś w roku 2019 – 5,6 proc.
Ponad 1,8 mld zł wycieka z budżetu
W analizie znalazło się również miejsc na porównanie wysokości strat budżetu państwa z tytułu szarej strefy w sektorze turystycznym. Wynika z niego, że straty budżetu państwa wynikające z ukrywania części działalności przez podmioty zarejestrowane wyniosły w roku 2019 roku 1,363 mld złotych (dwa lata wcześniej 1,144 mld).
Z kolei straty budżetu państwa wynikające łącznie z działalności podmiotów niezarejestrowanych oraz ukrywania części działalności
przez podmioty zarejestrowane, wyniosła w 2019 roku 1,82 mld złotych (w 2017 – 1,557 mld). Różnica w roku 2019 wyniosła więc 457 ml złotych. Potencjalne straty z tytułu nieopłaconych składek do ZUS, należnych za rok 2019 w sektorze turystycznym wyniosły 1,744 mld złotych, w samym sektorze działalności organizatorów turystyki – 16 mln zł, w gastronomii i hotelarstwie – 1,728 mld zł.
Co robić?
Na zakończenie analizy, autorzy przedstawiają szereg rekomendacji działań mających na celu ograniczenie szarej strefy w turystyce.
Są to:
• Podjęcie działań likwidujących bądź zmniejszających uciążliwość barier administracyjnych
• Uproszczenie systemu podatkowego i przegląd obecnych przepisów
• Wprowadzenie obowiązku zgłaszania do ZUS każdej pracującej osoby fizycznej przed dopuszczeniem jej do pracy
• Działania informacyjne wskazujące, że ukrywanie działalności gospodarczej oznacza nieuchronne i znacząco dotkliwe skutki finansowe
• Wprowadzenie rozwiązań ułatwiających koordynację współpracy i pozwalających na swobodną wymianę informacji między urzędami kontrolnymi
• Wzmocnienie roli prewencyjnej systemu kar i mandatów
• Organizacja szkoleń i akcji edukacyjnych, podnoszących świadomość prawną u przedsiębiorców turystycznych
• Prowadzenie działań podnoszących moralność podatkową
• Wspieranie obrotu bezgotówkowego oraz rozwoju informatycznego sektora turystycznego
Armia nielegalnych firm niszczy turystykę. Dekady bezsilności wobec szarej strefy [RAPORT]
POWIĄZANE WPISY
14 listopada 2024
Odkryj uroki Korei Południowej. Co warto zobaczyć w Incheon i Gangwon?
Korea Południowa to kraj, który łączy nowoczesność z głęboką historią, oferując zarówno…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Sara Binmahfoodh: Chcemy zmienić postrzeganie Arabii Saudyjskiej. Najlepszym sposobem na to jest podróż
Arabia Saudyjska cieszy się coraz większym zainteresowaniem polskich turystów. Budzi…
0 Komentarzy9 Minuty
7 listopada 2024
Dlaczego warto kupić technologię Huawei w Black Friday?
Dowiedz się, dlaczego technologia Huawei to najlepszy wybór na zakupy w Black Friday.…
0 Komentarzy6 Minuty
6 listopada 2024
Niemiecka Centrala Turystyki uruchamia interaktywną platformę dla branży turystycznej
Niemiecka Centrala Turystyki (DZT) odświeża swój format warsztatów turystyki przyjazdowej…
0 Komentarzy3 Minuty
31 października 2024
(R)ewolucja w turystyce dzieje się teraz. Obyśmy jej nie przegapili. [XV Forum Promocji Turystycznej]
Zmiany na rynku turystycznym, rewolucja technologiczna, nowa strategia rozwoju - to…
0 Komentarzy22 Minuty
24 października 2024
Promocja Polski przez sport. POT i PZT podpisują umowę o współpracy
Polska Organizacja Turystyczna (POT) oraz Polski Związek Tenisowy (PZT) ogłosiły…
0 Komentarzy2 Minuty
23 października 2024
DZT wprowadza AI-Influencerkę do promocji turystyki
Niemiecka Centrala Turystyki (DZT) uruchamia swój pierwszy projekt AI-Influencer,…
0 Komentarzy4 Minuty
18 października 2024
W sobotę 19 października rusza Królewski Ogród Światła w Wilanowie
Już po raz trzynasty Królewski Ogród Światła w Wilanowie otworzy swoje bramy dla…
0 Komentarzy2 Minuty
18 października 2024
Polska na targach IMEX America 2024: nowe kontakty i rosnąca pozycja w branży MICE
Targi IMEX America – jedno z ważniejszych wydarzeń dla branży spotkań i eventów na…
0 Komentarzy4 Minuty
[…] Raport MSiT: jedna trzecia biznesu turystycznego to szara strefa. W 2019 z budżetu wyciekło 1,8 ml… […]