Oliwkowa potęga w Alentejo
Firma Oliveira da Serra, która ma swoją siedzibę w Ferreira do Alentejo, w pobliżu Herdade do Marmelo to największy na świecie dostawca oliwy z oliwek do marek własnych. Młyn – tłocznia należący do firmy zaś jest najnowocześniejszym tego obiektem w Europie i jednocześnie atrakcja turystyczną.
Tłocznia Marmello Mill została zaprojektowana przez portugalskiego architekta Ricardo Bak Gordona. To jedna z największych inwestycji w portugalskim rolnictwie w ciągu ostatnich 20 lat. Otoczony drzewami oliwnymi budynek jest konstrukcją utworzoną z dwóch łatwo rozpoznawalnych poziomów. Ciemne i stykające się z gruntem warstwy dolne obejmują mury obwodowe ograniczające posesję oraz drogi okalające młyn. Biały i jasny, górny poziom to budynek główny, pomieszczenia biurowe oraz duże wsporniki o malejącym przekroju na każdym końcu. Konstrukcje te chronią pracowników przed wiatrem i deszczem w strefach załadunku i rozładunku, a także nadają budynkowi rozpoznawalną formę.
Tłocznię można odwiedzać z przewodnikiem, który przejrzyście tłumaczy wszystkie etapy produkcji oliwy z oliwek – od momentu odbioru oliwek, poprzez systemy produkcji oliwek. Na koniec każdej wizyty odbywa się degustacja kilku gatunków oliwy z oliwek.
Przed odwiedzinami w tłoczni miałem okazję obejrzeć zbiór oliwek. Oliveira da Serra uprawia oliwki na 6 tysiącach hektarów. Rośnie tutaj 10 milionów drzewek oliwnych (mniej więcej 2 tysiące na hektar). Zbiory są całkowicie zmechanizowane, wielki kombajn potrafi „obrobić” w godzinę 1 hektar. Łącznie z tego wielkiego pola produkuje się 9 milionów litrów oliwy.
Firma Sovena, do której należy Oliveira da Serra, jest największym dostawcą oliwy z oliwek marek własnych na świecie i największym podmiotem pakującym oleje roślinne marek własnych na Półwyspie Iberyjskim. Firma zatrudnia ponad 1100 pracowników i współpracuje z ponad dwoma tysiącami dużych klientów w 70 krajach. Oliwa sprzedawana jest w 70 rodzajach i formatach butelek szklanych.
Jednocześnie wielką wagę przykłada do ochrony przyrody i ekologii. Gaje oliwne należą do upraw nawadnianych o najniższym zapotrzebowaniu na wodę do nawadniania. Ponadto zastosowano wysoce wydajny system nawadniania kropelkowego, co oznacza, że każde drzewko oliwne otrzymuje dokładnie taką ilość wody, jakiej potrzebuje. Nie więcej nie mniej. W ten sposób 95-98 proc. zużytej wody jest dostarczane do zakładu. 55 proc. energii elektrycznej pochodzi z własnych źródeł – fotowoltaiki.
Tłocznia oliwek Oliveira da Serra jest otwarta od poniedziałku do piątku w godzinach 11:00-13:00 i 14:00-17:00, zawsze po wcześniejszym umówieniu się. Wizyty są bezpłatne. W ubiegłym roku odnotowano ponad 500 grup turystów.
POWIĄZANE WPISY
19 listopada 2024
Milenium koronacji – święto lokalne czy narodowy symbol?
Gdy w 2025 roku Gniezno stanie się centrum obchodów Milenium Koronacji Bolesława…
0 Komentarzy17 Minuty
13 listopada 2024
Sara Binmahfoodh: Chcemy zmienić postrzeganie Arabii Saudyjskiej. Najlepszym sposobem na to jest podróż
Arabia Saudyjska cieszy się coraz większym zainteresowaniem polskich turystów. Budzi…
0 Komentarzy9 Minuty
13 listopada 2024
Szwajcarskie Cztery Doliny – sezon rusza w połowie listopada
Cztery Doliny w Szwajcarii to prawdziwy raj dla narciarzy i dla tych, którzy szukają…
0 Komentarzy7 Minuty
12 listopada 2024
Wakacje w Tunezji? Odkurzcie swoje paszporty
Nie należy się spodziewać prolongowania wygodnego dla klientów biur podróży wjazdu na…
0 Komentarzy5 Minuty
6 listopada 2024
Od Sulejówka po Otwock – śladami historii i przyrody po Mazowszu
Podróż od Sulejówka do Otwocka to oryginalne połączenie historii, patriotyzmu i przyrody.…
0 Komentarzy3 Minuty
31 października 2024
(R)ewolucja w turystyce dzieje się teraz. Obyśmy jej nie przegapili. [XV Forum Promocji Turystycznej]
Zmiany na rynku turystycznym, rewolucja technologiczna, nowa strategia rozwoju - to…
0 Komentarzy22 Minuty
23 października 2024
Malbork: nie tylko zamek, ale całe miasto pełne niespodzianek
Malbork to nie tylko zamek krzyżacki przyciągający setki tysięcy turystów rocznie, ale…
0 Komentarzy4 Minuty
16 października 2024
„Najlepszym środkiem promocji Korei Południowej jest K-pop”
Zwiększenie liczby polskich turystów do 30 tys. rocznie – taki cel stawia przed sobą…
0 Komentarzy4 Minuty
7 października 2024
Łukasz Habaj: kupując Thomasa Cooka nabyliśmy rozpoznawalność marki. Konkurujemy z touroperatorami o tego samego klienta
Kupując Thomasa Cooka po atrakcyjnej cenie eSky nabył rozpoznawalność na rynkach Europy…
0 Komentarzy24 Minuty