Biura podróży – w ostatnim tygodniu najbardziej podrożał Cypr, Zakintos i półwysep Chalcydycki
W minionym tygodniu, ceny wycieczek z wylotami pomiędzy 31 lipca i 6 sierpnia wzrosły średnio o 63 zł. Największe zwyżki odnotowano na Cyprze, na Zakintos oraz półwysep Chalcydycki – o 145 i 139 i 132 złote.
W minionym tygodniu średnia cena dla wycieczek z wylotami pomiędzy 31 lipca i 6 sierpnia 2023, wzrosła o 63 złote. Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA wykazała, że największe zniżki cen wystąpiły w Sardynii (poprzednio były tam znaczne wzrosty cen) – o średnio 118 złotych, zaś nieco mniejsze wystąpiły w Albanii i Maroku – o 27 i 18 złotych. Największe zwyżki średnich cen w ostatnim tygodniu notowano na Cyprze (poprzednio był tam znaczny spadek cen) – o 145 złotych, a tylko nieco mniejsze wystąpiły na wyspie Zakintos i półwyspie Chalcydyckim – o 139 i 132 złote.
W takim samym okresie przed rokiem i dwoma laty bieżące ceny wycieczek ogółem wzrosły o 113 i 2 złote.
Wzrost cen na wszystkich wiodących kierunkach
W minionym tygodniu ceny wycieczek na wiodących kierunkach wyjazdów wypoczynkowych Polaków dla wylotów w dniach 31 lipca – 6 sierpnia 2023 wzrosły na wszystkich wiodących kierunkach turystycznych. Największe zwyżki miały miejsce w Grecji, Turcji, Bułgarii i na Wyspach Kanaryjskich – o średnio 91, 72, 63 i 57 złotych, a znacząco mniejsze miały miejsce w Egipcie – o średnio 11 złotych.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia 2023 pokazało, że średnia cena była wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 893 złote. Największą zwyżkę cen wycieczek odnotowano na półwyspie Chalcydyckim – o 1657 złotych, a znaczące wzrosty miały też miejsce na Sardynii i Tureckiej Riwierze – o średnio 1291 i 1249 złote. Podobnie jak niemal przez całą drugą połowę poprzedniego sezonu letniego nie odnotowano spadków cen wycieczek na żadnym z monitorowanych kierunków.
W adekwatnym okresie sprzedaży ubiegłego sezonu lato 2021 odnotowano wzrost cen w ujęciu rocznym o 329 złotych.
Największy roczny wzrost średnich cen wycieczek wystąpił w Turcji
Wśród wiodących kierunków największe roczne wzrosty średnich cen wycieczek wystąpiły w Turcji, na Wyspach Kanaryjskich i w Grecji – o 1021, 978 i 944 złotych, a w najmniejszej skali wzrosły ceny wyjazdów do Egiptu i Bułgarii – o średnio 751 i 729 złotych.
Na mniej uczęszczanych kierunkach największe zwyżki cen w ujęciu rocznym odnotowano w Portugalii, we Włoszech i na Majorce – o 1146, 1101 i 1093 złote, a nieco mniejsze w Hiszpanii kontynentalnej, Maroku i na Cyprze – o średnio 974, 915 i 807 złotych. Mniej znaczące były wzrosty średnich cen w Tunezji, w Albanii – o średnio 693 i 586 złotych, a najmniej wzrosły ceny wyjazdów na Maltę – o 304 złote.
Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (czyli wobec sezonu 2021 dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia), ponownie najbardziej zwyżkowały średnie ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie i do Turcji– o 1332 i 1318 złotych, w nieco mniejszej skali drożały w tym ujęciu wyjazdy do Grecji i Egiptu – o średnio 1286 i 1233 złotych, a kolejny raz w wyraźnie najmniejszym stopniu podniosły się ceny wyjazdów do Bułgarii – o średnio 887 złotych.
Wśród mniej uczęszczanych kierunków największy dwuletni wzrost cen wycieczek miał miejsce na Majorce, we Włoszech, w Hiszpanii kontynentalnej – o średnio 1572, 1456 i 1428 złotych. Mniejsze były zwyżki średnich cen w Portugalii, na Cyprze, w Maroku i Albanii – o odpowiednio 1292, 1280, 1224 i 1038 złotych, jeszcze mniejsze w Tunezji – o średnio 799, a wyraźnie najmniejsze na Malcie – o zaledwie 81 złotych.
Najniższy wzrost cen w Best Reisen, ETI i Itace
W rocznych porównaniach średnich cen wycieczek wśród dużych i średnich organizatorów ceny wyjazdów w szczycie sezonu lato 2023 w żadnym z nich nie zanotowano spadków. Najmniejsze wzrosty odnotowano w biurach Best Reisen, ETI oraz Itaka – o około 320, 620 i 750 złotych. Średnie ceny w pozostałych biurach podróży były wyższe niż przed rokiem w granicach od około 760 złotych (biuro Sun & Fun) do 1330 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 30 kierunkach sezonu letniego w trzech kategoriach hoteli, to w osiemnastym porównaniu dotyczącym szczytu sezonu letniego 2023 na pozycji lidera, podobnie jak przez większość sezonu poprzedniego, znalazło się biuro TUI Poland z liczbą 47 ofert (poprzednio 49 ofert, przed rokiem 38, a przed dwoma laty 54 ofert). Organizator ten wyprzedził biura Itaka z liczbą 38 ofert (poprzednio 37 ofert, przed rokiem 24, a przed dwoma laty 16 ofert) oraz Rainbow z liczbą 33 ofert (poprzednio też 33 oferty, przed rokiem 29, a przed dwoma laty 35 ofert).
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel – dziewieć ofert oraz TUI Travel – sześć ofert, na kierunkach greckich przodowały biura Itaka i TUI Poland – po osiem i siedem ofert oraz Grecos i Rainbow – sześć i pięć ofert, na kierunkach kanaryjskich biura TUI Poland oraz Itaka – 12 i 10 ofert, a na tureckich biura Itaka i TUI Poland – po siedem ofert. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych propozycji miały biura Coral Travel i Exim Tours – po cztery oferty, a w Bułgarii TUI Poland i Best Reisen – trzy i dwie oferty.
W porównaniu z okresem sprzed roku TUI Poland wzmocniło swoją pozycję w Egipcie, Grecji, na Wyspach Kanaryjskich i w Turcji, biuro Itaka w Grecji, na Wyspach Kanaryjskich i w Turcji, a biuro Rainbow w Egipcie.
Zestawienie obejmuje osiemnaste w tym roku porównanie cen wycieczek z biurami podróży z wylotem w szczycie sezonu letniego, definiowanym na potrzeby porównań jako okres pierwszego tygodnia sierpnia, czyli od 31 lipca do 6 sierpnia 2023 roku. Ceny dla tego okresu zostały zebrane 1 lutego 2023 roku i zestawione z cenami dla tego samego okresu wylotów z 26 stycznia 2023 roku, a w porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi 3 lutego 2022 roku.
POWIĄZANE WPISY
22 listopada 2024
Złoty Certyfikat POT 2024 dla Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego
Polska Organizacja Turystyczna po raz 21. uhonorowała najlepsze atrakcje turystyczne w…
0 Komentarzy2 Minuty
22 listopada 2024
„Widzimy się w Sopocie” – nowa kampania promująca jesienno-zimowe atrakcje miasta
Pod hasłem „Widzimy się w Sopocie” rozpoczęła się kampania promocyjna, której celem jest…
0 Komentarzy3 Minuty
22 listopada 2024
Ryanair i ESN: 10 proc. zniżki oraz darmowy bagaż dla europejskich studentów
Ryanair ogłosił kontynuację współpracy z Erasmus Student Network. Dzięki partnerstwu,…
0 Komentarzy1 Minuty
22 listopada 2024
Sezon letni nad Bałtykiem: 13,2 proc. więcej turystów niż rok wcześniej
Nowe dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że turystyka w Polsce, a szczególnie…
0 Komentarzy4 Minuty
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2024
Ryanair uruchamia promocje na Cyber Week 2024
Od 25 listopada do 2 grudnia Ryanair zaprasza na największą wyprzedaż roku w ramach Cyber…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2024
Katowice Airport: Wizz Air uruchamia loty do Madrytu, Agadiru, Pizy i Kiszyniowa
Wizz Air ogłosił cztery nowe kierunki, które będzie realizował w 2025 roku z lotniska w…
0 Komentarzy2 Minuty
20 listopada 2024
Hotel HP Park Plaza we Wrocławiu świętuje swoje 25-lecie
Hotel HP Park Plaza we Wrocławiu świętował jubileusz 25-lecia swojej działalności.…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty