Mołdawia promuje się jako “mały kraj o wielkim sercu”. Powstał dokument o pomocy Ukraińcom
Narodowe Stowarzyszenie Turystyki Krajowej i Przyjazdowej Mołdawii (ANTRIM) w poniedziałek 27 lutego opublikuje 30-minutowy film dokumentalny – “Mały kraj o wielkim sercu”. Film opowiada o tym, jak branża turystyczna w Mołdawii szybko zjednoczyła siły, aby przeciwdziałać kryzysowi humanitarnemu wywołanemu wojną w Ukrainie.
W ubiegłym roku Mołdawia, jeden z najmniejszych i najmniej znanych krajów w Europie, przyjęła ponad 800 tys. ukraińskich uchodźców, pomimo niewielkiej powierzchni kraju (2,6 mln osób) i jego ograniczonych zasobów. Z powodu tej serdecznej reakcji prasa międzynarodowa i Organizacja Narodów Zjednoczonych zaczęły określać Mołdawię jako mały kraj o wielkim sercu.
W tym roku, gdy zbliża się roczna rocznica rosyjskiej inwazji na Ukrainę, film dokumentalny “Mały kraj o wielkim sercu” pojawi się na kanale YouTube Moldova Travel. Będzie można go obejrzeć od poniedziałku, 27 lutego. W zeszłym roku film pokazywany był na festiwalach filmów dokumentalnych w Europie.
Nie tylko pomoc, ale przede wszystkim gościnność
Opowiedziany poprzez historie ośmiu gospodarzy z pięciu wiejskich pensjonatów w Mołdawii, film dokumentalny zgłębia temat tego, co naprawdę oznacza gościnność i dlaczego zdecydowali się oni otworzyć swoje pensjonaty, aby przyjąć ukraińskich uchodźców i zapewnić im bezpieczne schronienie. Nie zawahali się, gdy niespodziewanie znaleźli się na linii frontu kryzysu uchodźczego i humanitarnego. Zamiast tego natychmiast otworzyli swoje drzwi i serca, aby przyjąć tysiące uchodźców z Ukrainy.
Film przedstawia historie ośmiu pensjonatów działających na rzecz uchodźców, jednak to tylko przykłady. W pierwszych tygodniach i miesiącach wojny niewielki mołdawski sektor turystyki i hotelarstwa udzielił wsparcia ponad 10 tys. Ukraińcom. Aby pomóc w koordynacji tych działań, ANTRIM i Moldova Travel wykorzystały swoje media społecznościowe i kanały internetowe, zwykle używane do marketingu i promocji, aby poinformować o usługach wsparcia dla uchodźców i połączyć tych, którzy potrzebowali pomocy z pensjonatami, hotelami i winiarniami zapewniającymi zakwaterowanie, ciepłe posiłki, transport i inną pomoc.
“Film powstał z potrzeby opowiedzenia światu, przez co przeszliśmy jako sąsiedzi wojny i gospodarze naszych ukraińskich sąsiadów. Wszystko zaczęło się od komunikacji na platformach social media Moldova Travel, gdzie informowaliśmy o dostępnych miejscach zakwaterowania i usługach dla uchodźców. Później byłam wolontariuszem na granicy Palanki z Ukrainą, gdzie spotykałam uchodźców, przytulałam ich i po prostu mówiłam im, że dotarli do Mołdawii i są bezpieczni. Po tym wszystkim, pewnego ranka przyszedł mi pomysł na film dokumentalny” – mówi Daniela Donici, jedna z reżyserek.
“W czasie, gdy zdecydowano się nakręcić dokument, sytuacja była jeszcze niestabilna. Wszyscy spodziewali się, że Mołdawia zostanie zaatakowana. Nie mieliśmy czasu na pisanie fabuły, więc wzięliśmy kamerę do ręki i wyszliśmy w teren. Na tym polega urok tego filmu. Zrobiliśmy go, bo to był właściwy czas. W trakcie kręcenia doszło też do kilku wybuchów w Naddniestrzu i nie mieliśmy pojęcia, co uda nam się uchwycić w ujęciach. Bohaterowie filmu byli bardzo otwarci, odpowiadali na nasze najbardziej osobiste i najgłębsze pytania. Były łzy, były uśmiechy, były chwile złamanego serca” – dodaje Lucia Lupu, reżyserka dokumentu.
“Branża turystyczna Mołdawii okazała się przykładem humanitaryzmu podczas tego kryzysu spowodowanego wojną na Ukrainie. Przedsiębiorstwa turystyczne udzielające wsparcia, schronienia i komfortu potrzebującym przypominają nam o sile gościnności, która potrafi zjednoczyć ludzi i działać w czasach kryzysu. Członkami ANTRIM jest 101 firm reprezentujących mołdawski sektor turystyczny i jesteśmy dumni z naszych winiarni, pensjonatów i hoteli, które otworzyły swoje drzwi i skupiły wszystkie zasoby i uwagę na pomocy i schronieniu naszym ukraińskim sąsiadom w potrzebie” – Alina Casian, podsumowała Media i Marketing Manager ANTRIM.
POWIĄZANE WPISY
22 listopada 2024
Złoty Certyfikat POT 2024 dla Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego
Polska Organizacja Turystyczna po raz 21. uhonorowała najlepsze atrakcje turystyczne w…
0 Komentarzy2 Minuty
22 listopada 2024
„Widzimy się w Sopocie” – nowa kampania promująca jesienno-zimowe atrakcje miasta
Pod hasłem „Widzimy się w Sopocie” rozpoczęła się kampania promocyjna, której celem jest…
0 Komentarzy3 Minuty
22 listopada 2024
Ryanair i ESN: 10 proc. zniżki oraz darmowy bagaż dla europejskich studentów
Ryanair ogłosił kontynuację współpracy z Erasmus Student Network. Dzięki partnerstwu,…
0 Komentarzy1 Minuty
22 listopada 2024
Sezon letni nad Bałtykiem: 13,2 proc. więcej turystów niż rok wcześniej
Nowe dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że turystyka w Polsce, a szczególnie…
0 Komentarzy4 Minuty
21 listopada 2024
Atrakcje południowych Czech
Podczas konferencji prasowej w ubiegłym tygodniu w Warszawie, Czech Tourism wraz…
0 Komentarzy3 Minuty
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
21 listopada 2024
Niemcy – ojczyzna bożonarodzeniowych jarmarków
Z końcem listopada nad niemieckimi miastami zaczynają się unosić zapachy korzennych…
0 Komentarzy9 Minuty
20 listopada 2024
Ryanair uruchamia promocje na Cyber Week 2024
Od 25 listopada do 2 grudnia Ryanair zaprasza na największą wyprzedaż roku w ramach Cyber…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2024
Katowice Airport: Wizz Air uruchamia loty do Madrytu, Agadiru, Pizy i Kiszyniowa
Wizz Air ogłosił cztery nowe kierunki, które będzie realizował w 2025 roku z lotniska w…
0 Komentarzy2 Minuty