Agenci: Rainbow łamie zasady

Według Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych, udzielając zgody Lidl Podróże na kupony rabatowe naruszył zasady współpracy agentami i równości wszystkich agentów, ponieważ każdy agent ma zapis w umowie, że wszelkie akcje rabatowe zabronione są pod groźbą kar finansowych i skutkować mogą wypowiedzeniem umowy agencyjnej.

Nie minął jeszcze tydzień działalności Lidl Podróże, a już można stwierdzić, że jest to najgłośniejszy debiut na rynku turystycznym w ostatnich latach. Najpierw okazało się, że w gazetkach Lidla znalazły się oferty biura Rainbow dużo tańsze niż udostępniane innym agentom. Gdy ten problem został zażegnany przez touroperatora (czytaj TUTAJ) Lidl ogłosił, że dokonując zakupów w jego sklepach na sume powyżej 100 zł, otrzymuje się kupon rabatowy na taka samą sumę na oferty Lidl Podróże. To znowu oburzyło agentów.

Otrzymaliśmy list zarządu OSAT ze stanowiskiem ws współpracy touroperatorów z Lidl Podróże.czytamy w nim:

W tym tygodniu na polskim rynku pojawił się nowy agent turystyczny Lidl Podróże. I ile, z punktu widzenia OSAT, pojawienie się nowego podmiotu na rynku nie budzi zastrzeżeń, to już oferta Touroperatora Rainbow Tours S. A. skierowana tylko do tego kanału sprzedaży jest dla nas niedopuszczalna.
W gazetce Lidl pojawiły się oferty tańsze niż jednocześnie można było zakupić w kanale agencyjnym oraz imprezy przygotowane tylko i wyłącznie dla nowego agenta.
Wystosowaliśmy w tej sprawie do Rainbow Tours S. A. oficjalne pismo z prośbą o wyjaśnienie.

15 września otrzymaliśmy odpowiedź od touroperatora, w której stwierdza, że przez błąd ludzki niektóre oferty nie powinny pojawić w gazetce Lidl Podróże i jednocześnie w regularnej ofercie dla agentów. Zostaliśmy zapewnieni o dobrych intencjach Rainbow Tours S.A. w relacjach z agentami. Touroperator podkreślił, że zasada jednej ceny i jednego produktu w każdym kanale sprzedaży jest dla niego priorytetem.
Niestety jednocześnie poinformował nas, że przygotował dla Lidl Podróże dedykowane produkty tylko do sprzedaży przez tę sieć.

Z punktu widzenia OSAT jest to rażące odejście od kardynalnych zasad naszego rynku. Nigdy wcześniej żaden touroperator nie kierował do sprzedaży produktów tylko dla jednego agenta. To niebezpieczny proceder godzący w całą branżę.
Dodatkowo, tego samego dnia wieczorem Lidl Podróże ogłosił kolejną odsłonę swojej promocji – kupony rabatowe. Dokonując odpowiednich zakupów w sieci Lidl klienci otrzymują kupon rabatowy w wysokości 100 zł na całą ofertę Lidl Podróże ważny prawie rok.

Działania takie pozostają w sprzeczności z tym, co komunikowane było przez Rainbow Tours S. A., że Lidl Podróże jest kolejnym zwyczajnym agentem turystycznym. Każdy agent turystyczny ma przecież jasny zapis w umowie, że wszelkie akcje rabatowe zabronione są pod groźbą kar finansowych i skutkować mogą wypowiedzeniem umowy agencyjnej!
Wszystkie te działania powodują ogromne poruszenie i niezadowolenie branży. Z całej Polski płyną do nas informacje od oburzonych agentów, którzy przez lata sprzedając produkt Rainbow Tours S. A. budowali jego pozycję, a teraz okazało się, że wszelkie zasady współpracy zostały złamane dla Lidl Podróże.
Agenci domagają się prewencyjnego wstrzymania sprzedaży oferty Rainbow Tours S.A.

Takie działania nie są popierane przez OSAT. Zdecydowanie stawiamy na dialog, który doprowadzi do polubownego załatwienia sprawy.
Mamy nadzieję, że uda nam się dogadać Rainbow Tours S. A., zanim emocje wezmą górę.
W czwartek 21 września planujemy spotkanie podczas, którego chcemy porozmawiać z Rainbow Tours S. A., poznać zdanie touroperatora i podjąć się mediacji w sporze z branżą.
Obecność na spotkaniu OSAT zapowiedzieli przedstawicie agentów internetowych Wakacje.pl, Travelplanet oraz przedstawiciele PIT. Spotkanie ma na celu wyjaśnienie i złagodzenie bardzo zaognionej sytuacji w branży. Ponad 1 000 agentów czeka na pozytywne rozwiązanie sporu.

Pragniemy podkreślić, że kupony rabatowe sieci Lidl obowiązywać będą również na oferty innych touroperatorów, którzy podjęli się współpracy z siecią. W oddzielnej korespondencji poprosimy o komentarz przedstawicieli Neckermann Polska oraz Exim Tours. Liczymy, że również Ci Touroperatorzy będą chcieli nawiązać dialog z agentami i rozwiązać sprawę polubownie.