Agenci Rejsclubu w tarapatach
Upadek biura Rejsclub ma fatalne konsekwencje dla niektórych agentów, którzy odsprzedawali jego produkty klientom korporacyjnym.
W przypadku sprzedaży wyjazdów grupowych często nie obowiązuje umowa agencyjna. Tak właśnie było w przypadku Rejsclubu, którego agenci stoją teraz przed poważnym problemem związanym z odpowiedzialnością finansową wobec klientów. Z nieoficjalnych informacji wiadomo, że suma zobowiązań przekraczać może w niektórych przypadkach nawet 80 tys. euro.
Agent pośrednikiem
„Upadek biura podróży Rejsclub pokazał jak w łatwy sposób można popaść w kłopoty finan-sowe i prawne. Zawsze powtarzałem, że tworząc i sprzedając […] bez uprawnień produkt tu-rystyczny, łamiemy prawo lub łagodniej – robimy nadużycie. Obowiązująca jeszcze ustawa o usługach turystycznych nakazuje w dwóch przypadkach posiadanie wpisu do Centralnego Rejestru Organizatorów i Pośredników Turystycznych: w przypadku organizatora i pośrednika turystycznego.” – napisał Marek Kamieński, wiceprezes OSAT i biegły sądowy w zakresie sportu i turystyki.
W przypadku wyjazdów grupowych touroperatorzy przeważnie odsprzedają agentowi wy-cieczkę po cenie netto, aby ten mógł naliczyć prowizję według uznania i po cenie brutto sprzedać ją klientowi, przeważnie korporacyjnemu. Tylko że w tym momencie agenci nie speł-niają już ustawowej definicji agenta turystycznego, nie działają bowiem w imieniu touropera-tora, lecz własnym.
Konsekwencje prawne i finansowe
Podpisując z klientem własną umowę stają się pośrednikiem turystycznym, odpowiadają za wykonanie usługi i muszą spełniać warunki ustawowe: posiadać wpis do rejestru, gwarancję ubezpieczeniową lub bankową i odprowadzać składki do TFG.
Ci, którzy nie spełniają tych warunków mogą zostać ukarani przez Urzędy Marszałkowskie mandatem, a nawet otrzymać czasowy zakaz wykonywania działalności organizatora lub po-średnika. Z tym że konsekwencje prawne to obecnie wcale nie największe zmartwienie niektó-rych agentów Rejsclubu. Ci bowiem, którzy podpisali z klientami własne umowy, będą musieli zwrócić pieniądze za niezrealizowane usługi.
Wkrótce ostrzejsze prawo
Jak informuje Marek Kamieński, nie mogą też liczyć na wypłaty z gwarancji ubezpieczenio-wej, ta działa bowiem tylko w przypadku klientów mających umowę bezpośrednio z Rejsclu-bem. Jedyne, co mogą zrobić, to wytoczyć proces z powództwa cywilnego właścicielowi upa-dłej firmy, lecz odzyskanie w ten sposób pieniędzy będzie wyjątkowo trudne.
Marek Kamieński zwraca uwagę, że gdy 1 lipca wejdzie w życie nowa ustawa, za prowadze-nie działalności pośrednika (wtedy będzie to tzw. PUNPUT – przedsiębiorca ułatwiający na-bywanie powiązanych usług turystycznych) bez wpisu do rejestru, gwarancji i wpłat do TFG będzie groziła nawet kara więzienia. Agenci, którzy obsługują klientów gru
POWIĄZANE WPISY
23 grudnia 2024
Właściciel Wakacje.pl przejmuje Travelplanet.pl. Wirtualna Polska zostanie właścicielem Invia Group za 239,7 mln euro
Wirtualna Polska Holding podpisała ramową umowę zakupu 100 proc. akcji Invia Group do…
0 Komentarzy6 Minuty
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta