Agenci rozmawiali z Touroperatorami

Agenci przekazali touroperatorom uwagi swoje oraz klientów dotyczące sprzedawanych przez nich imprez, cen, etyki zawodowej, jakości usług.

W W spotkaniu zorganizowanym przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych OSAT, ze strony touroperatorów, wzięli udział przedstawiciele krajowej czołówki: z Best Reisen – prezes Leila Ben Arfi, z Coral Travel Wezyr Holidays – dyrektor generalny Kaan Ergun i zastępca dyrektora generalnego Piotr Burwicz, z Exim Tours – dyrektor Tomasz Husar, z Grecos Travel – wiceprezes Janusz Śmigielski, z Neckermanna Polska – prezes Krzysztof Piątek i zastępca Efe Turkel, z Rainbow – wiceprezes Remigiusz Talarek i dyrektor Piotr Burwicz,. Polską Izbę Turystki reprezentował prezes Paweł Niewiadomski.
Z kolei OSAT reprezentowali: prezes Artur Grocholski oraz członkowie zarządu Marek Kamieński i Joanna Kucińska a także Marcin Chiliński z działu PR OSAT.

Jak podano w komunikacie OSAT: „Celem spotkania była kontynuacja konsultacji branżowych zapoczątkowanych w ubiegłym roku pierwszym takim spotkaniem, przekazanie istotnych informacji i wniosków po zakończeniu sprzedaży First Minute, a także omówienie bieżącej sytuacji branży turystycznej i przedstawienie analiz przygotowanych przez OSAT.”

Agenci zwrócili uwagę m.in. na to, że drastycznie spadło zainteresowanie a co za tym idzie – sprzedaż kierunków do tej pory będących pewniakami: Egiptu, Turcji i Tunezji. Zima wzrosła za to sprzedaż imprez w krajach egzotycznych, co spowodowało, że wzrosły obroty, bo wartość umów na tych kierunkach było dużo wyższa niż na tych najpopularniejszych. Wzrosło również zainteresowanie klientów Dominikaną Meksykiem i Wyspami Kanaryjskimi.
Klienci coraz częściej także pytają o imprezy o innej, niż standardowa długości trwania. Siedem dni to dla wielu za mało, a z kolei czternaście to za dużo. Ideałem byłby imprezy dziesięciodniowe. Klienci chcieliby także, by we wszystkich krajach hotele były na tak wysokim poziomie, jak w Turcji.
Kolejnym tematem poruszonym przez OSAT były nieetyczne działania touroperatorów wobec konkurencji – chodzi o czarny PR. Obecny na spotkaniu prezes PIT, Paweł Niewiadomski zapowiedział powstanie komisji (zespołu) ds. etyki, którego zadaniem będzie rozwiązywanie tego typu problemów.
Przedstawiciele zwrócili również uwagę na nieprawidłowości w dowolnym przyjmowaniu wpłat przez Travelplanet.pl. Chodzi o promocję FM 100, w ramach której klienci wpłacali na początku tylko 100 zł a potem dowolne sumy. Mogli tym samym przed 30 dniami przed imprezą wpłacić ponad 30 proc. zaliczki, co mogłoby pociągnąć konsekwencje w razie kontroli urzędu marszałkowskiego. Zwyczajowo umowy stanowią, że do 30 dni przed impreza powinno być wpłacone 30 proc. ceny imprezy.

Jak powiedział Artur Grocholski: „Mamy nadzieję, że przedstawiciele Touroperatorów wyciągną wnioski z przekazanych informacji i obie strony będą mogły skupić się na wspólnych celach jakie łączy współpraca agencyjna.”