Agenci turystyczni wysłuchali i pogadali
Już po raz drugi redakcja dwutygodnika „Wiadomości Turystyczne” zorganizowała w Warszawie Forum Agentów Turystycznych. Tym razem przybyło na nie około setki chętnych.
Na początku mieli okazję wysłuchać wykładów prof. Witolda Orłowskiego o perspektywach gospodarczych Polski oraz Dariusza Pietrzaka, pełnomocnika ds. handlowych LOT-u o ryzykownych decyzjach biznesie.
Trudny wykład, ale jeden z najważniejszych tego dnia wygłosiła, doradca podatkowy i radca prawny Justyna Zając – Wysocka. W sposób niezywkle przejrzysty starała się wytłumaczyć prawne aspekty rozliczeń w turystyce. Przytaczała wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach płatności za usługi turystyczne. Podkreśliła, że wygrane przez polskich przedsiębiorców sprawy przeciwko polskim urzędom są potem wyznacznikiem dla polskich sądów, np.. dla Sądu Administracyjnego.
Trend tegoroczny: sądy administracyjne nie wydają już innych wyroków jak te, które pozwalają marże ujemną rozliczać. To duży sukces a rok ostatni można uznać z a owocny, jeśli chodzi o korzystne dla podatników wyroki zarówno sądów administracyjnych, jak i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Dużo uwagi prelegentka poświęciła tzw. marży ujemnej.
Z dziennikarskiej działki – Magdalena Grabarczyk-Tokaj, kierownik ds. badań i rozwoju, IMM, wygłosiła wykład o prawidłowych relacjach na linii: biuro – media i starała się podać tzw. żelazne zasady postępowania z dziennikarzami. Tu ciekawostka, prawie wszystkie, oczywiste wydawałoby się punkty, nie są absolutnie realizowane przez większość biur podróży. Ale może po wielokrotnym przypominaniu przedstawicielom biur podróży tzw. „prawd oczywistych” (bo tym są przytoczone zasady), sytuacja ta zmieni się na lepsze z korzyścią dla obu stron
Bartłomiej Rak wiceprezes firmy Socjomania tłumaczył jak korzystać z facebooka, jak działać na facebooku żeby docierać nie do 10-12 proc. odbiorców, ale do większej liczby. Według jego słow: „Średnio, na polskim facebooku mamy 199 znajomych, zaś większość osób otwiera co prawda facebooka o godz. 7.00 ale liczba zaglądających na niego wzrasta w ciągu dnia, by apogeum osiągnąć ok. 21. Wtedy przedstawiciele biur powinni publikować najwięcej wiadomości… Osoby najaktywniejsze odbierają najwięcej newsów, więc trzeba się w nich przebić. Marki dają swoje newsy, osoby prywatne swoje, nasi przyjaciele… Średnio wpis na facebooku żyje ok 3 godzin. Nie ścigajmy się na liczby fanów, nasi fani powinny być osobami konkretnymi… Trzeba stworzyć komunikatywność – fani powinni pisać do nich, jeśli tylko piszemy do nich – jest niedobrze!…Reklamę na fb warto stargetować! (np. do osób z bazy mailingowej)”.
Jako ostatni prelegent wystąpiła prof. Magdalena Kachniewska z Katedry Turystyki SGH. Zajęła się tematem gorącym w ostatnich miesiącach czyli starała się wytłumaczyć czy internet oznacza koniec agentów turystycznych. Powiedział m.in.: „Wartość dodana w handlu nic się nie zmieniła od wieków… W tej chwili agenci nie dostarczają informacji…Ważna jest informacja, oszczędność czasu, eliminacja zagrożeń i poczucia niepewności i komfort. Informacja jest niezbędna dla handlu, bez niej nie wiedzielibyśmy o istnieniu niektórych towarów lub usług. Podobna sytuacja jest w turystyce…
Prelegentka ostro postraszyła zebranych teoriami na temat rosnącej mocy internetu i braku perspektyw dla małych biur, jak to nazwała „kantorów”, chociaż przyznała, że całkowita eliminacja usług tradycyjnych agencji turystycznych nie jest raczej możliwa. Jednocześnie namawiała agencje turystyczne do większego nasilenia aktywności internetowej. Jednak jak podkreśliła : „funkcjonowanie w świecie wirtualnym wymaga zmiany modelu biznesowego w kierunku takich rozwiązań, które umożliwią działania organizatorskie samym turystom”. Ostatnim akcentem Forum i – jak się można było domyślić najgorętszym – była debata. O tym piszemy jednak oddzielnie w materiale „Agenci turystyczni jeszcze nie umierają”.
POWIĄZANE WPISY
9 kwietnia 2025
Jak zmienia się świat podróży służbowych? Eksperci spotkali się na Forum Liderów Business Travel
Forum Liderów Business Travel, organizowane przez BCD Travel Poland, przyciągnęło do…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Wakacje.pl: Wielkanoc z widokiem na morze. Polacy coraz częściej świętują za granicą
Z danych biura Wakacje.pl wynika, że najczęściej wybieranymi kierunkami na Wielkanoc i…
0 Komentarzy5 Minuty
9 kwietnia 2025
TOP Touristik: 78 proc. wzrost wyjazdów do Hiszpanii
Polski touroperator TOP Touristik, specjalizujący się w pakietach dynamicznych, aktywnie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Rainbow rozpoczął sprzedaż ofert last minute 2025
Rainbow rozpoczął sprzedaż ofert wakacyjnych last minute na sezon letni 2025. Biuro…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Czarterem do Wietnamu. Itaka uruchamia nowy kierunek z Warszawy
Itaka ogłasza uruchomienie nowego kierunku czarterowego na sezon zima 2025/2026: Wietnam.…
0 Komentarzy4 Minuty
16 kwietnia 2025
Rainbow: najlepsze zagraniczne kierunki na majówkę 2025
Biuro podróży Rainbow przygotowało przegląd kierunków na majówkę, które właśnie w tym…
0 Komentarzy7 Minuty
16 kwietnia 2025
Więcej lotów z Bydgoszczy do Turcji w sezonie letnim 2025
Port Lotniczy Bydgoszcz ogłosił rozszerzenie siatki połączeń do Turcji w sezonie letnim…
0 Komentarzy1 Minuty
12 kwietnia 2025
Powstał thriller inspirowany wyprawą z Rainbow
Wyprawa do Kenii zorganizowana przez biuro podróży Rainbow stała się inspiracją dla…
0 Komentarzy1 Minuty
12 kwietnia 2025
Zagraniczni turyści odkrywają Bieszczady. Liczba odwiedzających wzrosła o 52 proc. jesienią 2024
Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna poinformowała o wzroście liczby turystów…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Jak zmienia się świat podróży służbowych? Eksperci spotkali się na Forum Liderów Business Travel
Forum Liderów Business Travel, organizowane przez BCD Travel Poland, przyciągnęło do…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Wakacje.pl: Wielkanoc z widokiem na morze. Polacy coraz częściej świętują za granicą
Z danych biura Wakacje.pl wynika, że najczęściej wybieranymi kierunkami na Wielkanoc i…
0 Komentarzy5 Minuty
9 kwietnia 2025
TOP Touristik: 78 proc. wzrost wyjazdów do Hiszpanii
Polski touroperator TOP Touristik, specjalizujący się w pakietach dynamicznych, aktywnie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Rainbow rozpoczął sprzedaż ofert last minute 2025
Rainbow rozpoczął sprzedaż ofert wakacyjnych last minute na sezon letni 2025. Biuro…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Czarterem do Wietnamu. Itaka uruchamia nowy kierunek z Warszawy
Itaka ogłasza uruchomienie nowego kierunku czarterowego na sezon zima 2025/2026: Wietnam.…
0 Komentarzy4 Minuty
16 kwietnia 2025
Rainbow: najlepsze zagraniczne kierunki na majówkę 2025
Biuro podróży Rainbow przygotowało przegląd kierunków na majówkę, które właśnie w tym…
0 Komentarzy7 Minuty
16 kwietnia 2025
Więcej lotów z Bydgoszczy do Turcji w sezonie letnim 2025
Port Lotniczy Bydgoszcz ogłosił rozszerzenie siatki połączeń do Turcji w sezonie letnim…
0 Komentarzy1 Minuty
12 kwietnia 2025
Powstał thriller inspirowany wyprawą z Rainbow
Wyprawa do Kenii zorganizowana przez biuro podróży Rainbow stała się inspiracją dla…
0 Komentarzy1 Minuty
12 kwietnia 2025
Zagraniczni turyści odkrywają Bieszczady. Liczba odwiedzających wzrosła o 52 proc. jesienią 2024
Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna poinformowała o wzroście liczby turystów…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Jak zmienia się świat podróży służbowych? Eksperci spotkali się na Forum Liderów Business Travel
Forum Liderów Business Travel, organizowane przez BCD Travel Poland, przyciągnęło do…
0 Komentarzy2 Minuty
Forum potrzebne ale…
– koszt uczestnictwa stanowczo za DROGI
– za mało czasu poświęcono dyskusji agent kontra touroperator.
– tematyka ważna dla biur zbyt krótka, natomiast tematyka zbyteczna za długa
Forum potrzebne ale…
– koszt uczestnictwa stanowczo za DROGI
– za mało czasu poświęcono dyskusji agent kontra touroperator.
– tematyka ważna dla biur zbyt krótka, natomiast tematyka zbyteczna za długa