Air France zmniejsza emisję CO2
Aby osiągnąć cel wyznaczony podczas Porozumienia Klimatycznego ONZ podpisanego w Paryżu, które zakłada ograniczenie globalnego ocieplenia do poziomu poniżej 2°C, w celu przeciwdziałania skutkom zmian klimatycznych, linie lotnicze Air France uruchamiają program „Air France ACT”, który określa nową strategię redukcji emisji CO2.
Strategia została oparta na trzech głównych celach. Pierwszy z nich, to ograniczenie emisji bezpośrednio generowanych przez operacje lotnicze Air France. Po drugie ograniczenie emisji pośrednich w łańcuchu dostaw, które są generowane przed i po operacjach lotniczych oraz wsparcie projektów, które mają na celu pochłanianie CO2 z atmosfery.
„Air France ACT” ucieleśnia przejrzystą, realistyczną i naukowo popartą strategię zaadaptowaną do działalności linii, która prowadzi do transformacji jej działalności względem środowiska, poprzez konkretne i wymierne działania.
Dekarbonizacja lotnictwa jest trudna i wymaga czasu. Proces ten opiera się na ścisłej współpracy między różnymi podmiotami: producentami samolotów i silników, dostawcami paliwa, portami lotniczymi, kontrolą ruchu lotniczego, organami władzy, jak też instytutami badawczymi i naukowymi.
Nowa strategia dekarbonizacji zakłada, że do roku 2030 Air France obniży emisję CO2 na pasażera na kilometr o 30 procent w porównaniu z rokiem 2019. Obrany cel nie obejmuje tak zwanych działań kompensujących, ale wyłącznie metody prowadzące do redukcji emisji bezpośrednich i pośrednich. Oznacza to odpowiednio 12-procentowy spadek całkowitej emisji generowanej przez firmę w okresie 2019-2030, zgodnie z oczekiwanymi zmianami w działalności i po uwzględnieniu 6-procentowej redukcji osiągniętej już w latach 2005-2019.
Zerowa emisja netto do 2050 roku
Air France dąży do osiągnięcia zerowego poziomu emisji netto do 2050 roku. Będzie to realizowane po pierwsze poprzez drastyczną minimalizację emisji CO2 z własnej działalności. Po drugie, pozostałe wygenerowane przez Air France emisje mają być zneutralizowane poprzez zaangażowanie w projekty, które mają na celu pochłanianie CO2 z atmosfery (w ilościach równych pozostałym emisjom każdego roku).
Linia pracuje nad zdefiniowaniem precyzyjnej i weryfikowalnej ścieżki dekarbonizacji do 2050 r., w oparciu o zestaw hipotez – w szczególności dotyczących ewolucji ruchu lotniczego – który może się różnić. Dlatego jest to proces podlegający zmianom, ale zawsze ustalany zgodnie z wyznacznikami naukowymi, tak jak ma to miejsce w przypadku strategii na 2030 r.
Pięć priorytetowych działań w celu redukcji (i uniknięcia) emisji CO2
Aby osiągnąć wyznaczony cel, Air France uruchamia wszystkie dostępne sposoby dekarbonizacji, takie jak:
- Modernizacja floty z wykorzystaniem paliwooszczędnych samolotów nowej generacji, takich jak Airbus A220, Airbus A350, których eksploatacja pozwala na obniżenie emisji CO2 nawet do 25 procent i redukcję hałasu średnio o 33 procent. Obecnie tego typu samoloty stanowią 7 procent floty Air France. Do 2030 roku, dzięki inwestycjom w wysokości jednego miliarda Euro rocznie, które są zaplanowane do 2025 roku, nowe energooszczędne samoloty będą stanowiły 70 procent floty Air France.
- Zwiększone wykorzystanie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), które umożliwia obniżenie emisji CO2 średnio o 80 procent w całym cyklu życia. Paliwa te powstają w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym i nie konkurują z łańcuchem dostaw żywności. Zgodnie z francuskimi przepisami, od 1 stycznia 2022 r. wszystkie loty Air France rozpoczynające się we Francji korzystają z paliwa zawierającego ekwiwalent jednoprocentowej domieszki SAF. Celem linii jest zwiększenie udziału SAF we wszystkich swoich lotach do 10 procent do roku 2030, a następnie do 63 procent do roku 2050.
- Stosowanie rozwiązań w zakresie efektywnego realizowania operacji lotniczych i procedur ograniczających zużycie paliwa, takich jak między innymi: techniki ekopilotażu, w ramach możliwości kołowanie na jednym silniku, optymalizacja ścieżek lotu z użyciem sztucznej inteligencji, podchodzenie do lądowania w trybie ciągłym we ścisłej współpracy z kontrolą ruchu lotniczego. Wspomniane działania, które są możliwe dzięki odpowiednio przeszkolonym załogom, pozwalają obniżyć emisję CO2 średnio o dwa-trzy procent w ciągu roku.
- Wprowadzenie bardziej odpowiedzialnej oferty cateringowej w celu zmniejszenia śladu węglowego. Zarówno na pokładach samolotów, jak też w salonach lotniskowych, Air France stara się serwować jak najwięcej lokalnych i sezonowych produktów. Ponadto, aby ograniczyć do minimum marnotrawstwo żywności, linia prosi pasażerów klasy z biznes na lotach dalekiego zasięgu o wstępną preselekcję dań. Trwa też proces wycofywania jednorazowych naczyń. Do końca 2022 roku Air France wyeliminuje 90 procent plastikowych naczyń jednorazowego użytku w porównaniu z 2018 roku. Wcześniej, w 2019 roku, linia zastąpiła wszystkie plastikowe kubki, sztućce i mieszadełka, naczyniami wykonanymi z alternatywnych, przyjaznych środowisku materiałów.
- Rozwój transportu intermodalnego, aby klienci mieli możliwość wyboru niskoemisyjnych, alternatywnych środków transportu, zwłaszcza w przypadku podróży na krótkich dystansach, przy wzmocnionej współpracy między Air France i SNCF.
Air France obserwuje zmieniające się trendy w zachowaniu swoich klientów, zwłaszcza w odniesieniu do planowania podróży. Linia deklaruje, że będzie dostosowywać swoje usługi, aby wspierać swoich pasażerów, bez względu na to czy zdecydują się podróżować rzadziej, czy planować dłuższe wyjazdy lub łączyć podróże służbowe z prywatnymi. Przewoźnik chce udostępnić im narzędzia do realizacji podróży, zgodnie z ich preferencjami, jak też dalej inwestować w program zrównoważonego paliwa lotniczego, poza obowiązującymi wymogami.
POWIĄZANE WPISY
21 stycznia 2025
Ryanair oferuje 20 mln miejsc z Polski w 2025 roku
Ryanair ogłosił rekordowy letni rozkład oferując ponad 20 mln miejsc na ponad 300 trasach…
0 Komentarzy2 Minuty
21 stycznia 2025
Ryanair połączy Katowice z Dubrownikiem
Ryanair uruchomi nowe połączenie z katowickiego lotniska – od 31 marca 2025 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
21 stycznia 2025
Ecco Travel uruchomił promocje na wybrane wycieczki objazdowe
Ecco Travel ogłasza kolejną edycję promocji „Wielka obniżka”, która potrwa od 17 do 31…
0 Komentarzy1 Minuta
21 stycznia 2025
„Turystyka – Bez Barier” na Dolnym Śląsku wspiera dzieci i seniorów
W grudniu ubiegłego roku, Polska Izba Turystyki zrealizowała projekt pod nazwą „Turystyka…
0 Komentarzy2 Minuty
20 stycznia 2025
PLL LOT wprowadzają nowe rozwiązania dla podróżnych
Polskie Linie Lotnicze LOT wprowadzają nowe udogodnienia, które ułatwią planowanie…
0 Komentarzy4 Minuty
20 stycznia 2025
Enter Air otwiera bazę techniczną w Katowice Airport
Enter Air Services, spółka zależna największego polskiego przewoźnika czarterowego,…
0 Komentarzy4 Minuty
20 stycznia 2025
Rekordowy rok na lotnisku w Jasionce. Ponad 1,1 mln pasażerów obsłużonych w 2024
Dokładnie 1 145 257 pasażerów obsłużyło w 2024 roku lotnisko w podrzeszowskiej Jasionce.…
0 Komentarzy2 Minuty
20 stycznia 2025
Podróżuj teraz, zapłać później. LOT wprowadza płatności odroczone z PayPo
Polskie Linie Lotnicze LOT rozpoczęły współpracę z PayPo. Od teraz podróżujący mogą…
0 Komentarzy3 Minuty
17 stycznia 2025
Wizz Air: 71 proc. pasażerów wierzy w potencjał SAF
Wizz Air, Airbus, a także Moeve i lotnisko Charleroi poinformowały o pomyślnym…
0 Komentarzy6 Minuty