Akcja #ZmienTerminNieOdwoluj daje branży turystycznej nadzieję
Zainspirowana przez hasztag promowany przez branżę spotkań akcja #ZmienTerminNieOdwoluj to oddolna inicjatywa jednego z właścicieli biur podróży. W ciągu kilku dni wymyślona przez niego grafika obiegła Facebook, branżowe grupy i profile społecznościowe. Została też wsparta przez część organizacji branżowych.
Jak mówi inicjator akcji, Piotr Sućko z biura Funclub, chodziło o to, żeby podnieść na duchu setki tysięcy osób związanych zawodowo z turystyką i uświadomić ich, że ratunkiem dla branży mogłaby być wola klientów do podtrzymania swoich decyzji o podróży. Jest skierowana też do klientów – tych, którzy są skłonni wykazać się zrozumieniem dla ciężkiej sytuacji, w jakiej znaleźli się przedsiębiorcy turystyczni.
Zwiększyć świadomość, wzbudzić empatię
„Akcja ma na celu budowanie świadomości społecznej i wywołanie empatii, by klient łatwiej zrozumiał sytuację organizatora. Może dzięki tym działaniom branża zyska więcej zrozumienia Jednocześnie jej celem jest dodanie otuchy agentom, touroperatorom, hotelarzom” – wyjaśnił Piotr Sućko.
Zasięg akcji jest imponujący – szacuje się, że w ciągu niecałych trzech dni przekaz dotarł do ponad 2 mln odbiorców. A ciągle dołączają się do niej nowi użytkownicy Facebooka ze wszystkich gałęzi turystyki. Początkowo grafika ilustrująca hasztag zawierała wyłącznie samochód, samolot i autokar, potem dodano symbol hotelu. Powstało zdjęcie w tle i nakładka na zdjęcie profilowe. Akcję oficjalnie wsparła Krakowska Izba Turystyki, która na swojej stronie zamieściła grafikę w różnych wariantach językowych. Na swoim oficjalnym profilu udostępniła ją też Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego.
Inspiracja od MICE i DMC
Akcja inspirowana jest hasztagiem #DontCancelPostpone, promowanym od jakiegoś czasu przez stowarzyszenia branży MICE oraz zrzeszenia DMC, takie jak Euromic. Prezes tej organizacji Rajeev Kohli napisał w komunikacie:
„To czas, w którym musimy pozostać silni i zjednoczeni oraz czas pracy nad strategią mającą utrzymać nasz przemysł przy życiu, a także by podtrzymać światową turystykę. Musimy wyjść z przekazem, że większość świata nadal jest bezpieczna i otwarta na podróżnych oraz że nasze plany powinny wybiegać naprzód. Jeśli nie teraz, może będzie można je zrealizować za kilka miesięcy. Euromic chce krzewić wśród swoich klientów to przekonanie i przekonać ich, aby nie odwoływali, lecz przekładali zaplanowane podróże.”
#ZmienTerminNieOdwoluj zmienia podejście
W Polsce akcja promowana jest grafiką na żółtym tle i hasztagami: #ZmienTerminNieOdwoluj #WspierajmyTurystyke
Jak informuje Piotr Sućko, w jego biurze akcja zaczyna przynosić wymierne efekty. Biuro podróży otrzymuje pierwsze gesty wsparcia, a niektórzy klienci… anulowali swoją anulację:
„Witamy, W związku z tym, że pojawiła się na Waszej stronie informacja „Zmień termin”, chcę anulować wczorajszą anulację. Chcemy przyłączyć się do tej akcji, poczekamy na rozwój wydarzeń, może pojedziemy gdzieś w terminie późniejszym. Prosimy o informację potwierdzającą. Pozdrawiamy, stali klienci z Poznania” – napisali w mailu do Funclubu.
„Jedna z naszych klientek napisała: „Chciałam zrezygnować, ale nie chcę Państwu zaszkodzić i chcę jechać w przyszłym roku…” Solidarność nabiera nowego znaczenia” – zauważa Piotr Sućko.
Sprawdzian relacji z klientami
Akcja nie u wszystkich spotyka się ze zrozumieniem, czego dowodem są komentarze pod licznymi postami, które ją promują. Na swoim oficjalnym fanpage’u grafikę zamieściła Itaka, a część komentujących potraktowała to jako okazję do przypomnienia swoich „zaszłości” z touroperatorem.
Część osób jednak przyjmuje przekaz ze zrozumieniem i po ludzku wykazuje empatię wobec ludzi turystyki, którzy przeżywają największy kryzys w historii tego biznesu w Polsce. Szczególnie, że w trudnej sytuacji jest coraz więcej gałęzi biznesu i przemysłu, a polską gospodarkę najpewniej czeka najgorsza zapaść w 30-letniej historii III RP. Pokrewna turystyce gastronomia już zaadaptowała akcję, wychodząc do klientów z hasłem
„Zamów posiłek na wynos, ocal swoją ulubioną restaurację #ZamowNaWynos #ZostańWDomu”
ECTAA proponuje vouchery zamiast zwrotów
Idea przekładania podróży na później pojawiła się również w postulatach ECTAA. Prezes stowarzyszenia Paweł Niewiadomski powiedział:
„Rządy i branża wspólnie pracują nad znalezieniem praktycznych rozwiązań zarówno dla klientów jak i firm turystycznych, na przykład takich jak oferowanie klientom voucherów na podróż w czasach po kryzysie zamiast zwrotu gotówki. Chcemy, aby Komisja Europejska w drodze wyjątku przewidziała to elastyczne rozwiązanie w Dyrektywie 2015/2302” – zaproponował.
„To leży w interesie wszystkich: klientów, organizatorów turystyki, dostawców i rządów. Klienci nic nie zyskają, jeśli biura podróży zbankrutują i nie będzie środków, aby zwrócić im wpłaty” – dodał.
POWIĄZANE WPISY
21 stycznia 2025
Ecco Travel uruchomił promocje na wybrane wycieczki objazdowe
Ecco Travel ogłasza kolejną edycję promocji „Wielka obniżka”, która potrwa od 17 do 31…
0 Komentarzy1 Minuta
20 stycznia 2025
Biura podróży – po dużym wzroście, ceny zaczęły powoli spadać
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
15 stycznia 2025
Sun&Fun otwiera pierwszy salon w galerii handlowej
Sun&Fun otworzył swój pierwszy salon sprzedaży w warszawskim Centrum Handlowym Promenada.…
0 Komentarzy2 Minuty
14 stycznia 2025
Biura podróży – znaczny wzrost cen imprez turystycznych
W minionym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
Turystyka w 2025 roku – co nas czeka?
Poznaj trendy w turystyce na 2025 rok: dynamiczne pakietowanie, AI i zintegrowane…
0 Komentarzy3 Minuty
10 stycznia 2025
Sabina Saikovskaja nową dyrektorką regionalną Join UP
Od stycznia 2025 roku, stanowisko dyrektorki regionalnej na Polskę i kraje bałtyckie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Wakacje.pl partnerem Gali Waszej Turystyki
Wakacje.pl będą partnerem czwartej edycji Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Sykon w gronie partnerów Gali Waszej Turystyki
Sykon – specjalista w tworzeniu nowoczesnych systemów rezerwacyjnych dla biur podróży –…
0 Komentarzy2 Minuty
8 stycznia 2025
eTravel z nowym inwestorem. Enterprise Investors obejmuje mniejszościowy pakiet akcji
Enterprise Investors Fund IX wraz z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR) jako…
0 Komentarzy2 Minuty