Akcja #ZmienTerminNieOdwoluj daje branży turystycznej nadzieję
Zainspirowana przez hasztag promowany przez branżę spotkań akcja #ZmienTerminNieOdwoluj to oddolna inicjatywa jednego z właścicieli biur podróży. W ciągu kilku dni wymyślona przez niego grafika obiegła Facebook, branżowe grupy i profile społecznościowe. Została też wsparta przez część organizacji branżowych.
Jak mówi inicjator akcji, Piotr Sućko z biura Funclub, chodziło o to, żeby podnieść na duchu setki tysięcy osób związanych zawodowo z turystyką i uświadomić ich, że ratunkiem dla branży mogłaby być wola klientów do podtrzymania swoich decyzji o podróży. Jest skierowana też do klientów – tych, którzy są skłonni wykazać się zrozumieniem dla ciężkiej sytuacji, w jakiej znaleźli się przedsiębiorcy turystyczni.
Zwiększyć świadomość, wzbudzić empatię
„Akcja ma na celu budowanie świadomości społecznej i wywołanie empatii, by klient łatwiej zrozumiał sytuację organizatora. Może dzięki tym działaniom branża zyska więcej zrozumienia Jednocześnie jej celem jest dodanie otuchy agentom, touroperatorom, hotelarzom” – wyjaśnił Piotr Sućko.
Zasięg akcji jest imponujący – szacuje się, że w ciągu niecałych trzech dni przekaz dotarł do ponad 2 mln odbiorców. A ciągle dołączają się do niej nowi użytkownicy Facebooka ze wszystkich gałęzi turystyki. Początkowo grafika ilustrująca hasztag zawierała wyłącznie samochód, samolot i autokar, potem dodano symbol hotelu. Powstało zdjęcie w tle i nakładka na zdjęcie profilowe. Akcję oficjalnie wsparła Krakowska Izba Turystyki, która na swojej stronie zamieściła grafikę w różnych wariantach językowych. Na swoim oficjalnym profilu udostępniła ją też Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego.
Inspiracja od MICE i DMC
Akcja inspirowana jest hasztagiem #DontCancelPostpone, promowanym od jakiegoś czasu przez stowarzyszenia branży MICE oraz zrzeszenia DMC, takie jak Euromic. Prezes tej organizacji Rajeev Kohli napisał w komunikacie:
„To czas, w którym musimy pozostać silni i zjednoczeni oraz czas pracy nad strategią mającą utrzymać nasz przemysł przy życiu, a także by podtrzymać światową turystykę. Musimy wyjść z przekazem, że większość świata nadal jest bezpieczna i otwarta na podróżnych oraz że nasze plany powinny wybiegać naprzód. Jeśli nie teraz, może będzie można je zrealizować za kilka miesięcy. Euromic chce krzewić wśród swoich klientów to przekonanie i przekonać ich, aby nie odwoływali, lecz przekładali zaplanowane podróże.”
#ZmienTerminNieOdwoluj zmienia podejście
W Polsce akcja promowana jest grafiką na żółtym tle i hasztagami: #ZmienTerminNieOdwoluj #WspierajmyTurystyke
Jak informuje Piotr Sućko, w jego biurze akcja zaczyna przynosić wymierne efekty. Biuro podróży otrzymuje pierwsze gesty wsparcia, a niektórzy klienci… anulowali swoją anulację:
„Witamy, W związku z tym, że pojawiła się na Waszej stronie informacja “Zmień termin”, chcę anulować wczorajszą anulację. Chcemy przyłączyć się do tej akcji, poczekamy na rozwój wydarzeń, może pojedziemy gdzieś w terminie późniejszym. Prosimy o informację potwierdzającą. Pozdrawiamy, stali klienci z Poznania” – napisali w mailu do Funclubu.
„Jedna z naszych klientek napisała: „Chciałam zrezygnować, ale nie chcę Państwu zaszkodzić i chcę jechać w przyszłym roku…” Solidarność nabiera nowego znaczenia” – zauważa Piotr Sućko.
Sprawdzian relacji z klientami
Akcja nie u wszystkich spotyka się ze zrozumieniem, czego dowodem są komentarze pod licznymi postami, które ją promują. Na swoim oficjalnym fanpage’u grafikę zamieściła Itaka, a część komentujących potraktowała to jako okazję do przypomnienia swoich „zaszłości” z touroperatorem.
Część osób jednak przyjmuje przekaz ze zrozumieniem i po ludzku wykazuje empatię wobec ludzi turystyki, którzy przeżywają największy kryzys w historii tego biznesu w Polsce. Szczególnie, że w trudnej sytuacji jest coraz więcej gałęzi biznesu i przemysłu, a polską gospodarkę najpewniej czeka najgorsza zapaść w 30-letniej historii III RP. Pokrewna turystyce gastronomia już zaadaptowała akcję, wychodząc do klientów z hasłem
„Zamów posiłek na wynos, ocal swoją ulubioną restaurację #ZamowNaWynos #ZostańWDomu”
ECTAA proponuje vouchery zamiast zwrotów
Idea przekładania podróży na później pojawiła się również w postulatach ECTAA. Prezes stowarzyszenia Paweł Niewiadomski powiedział:
„Rządy i branża wspólnie pracują nad znalezieniem praktycznych rozwiązań zarówno dla klientów jak i firm turystycznych, na przykład takich jak oferowanie klientom voucherów na podróż w czasach po kryzysie zamiast zwrotu gotówki. Chcemy, aby Komisja Europejska w drodze wyjątku przewidziała to elastyczne rozwiązanie w Dyrektywie 2015/2302” – zaproponował.
„To leży w interesie wszystkich: klientów, organizatorów turystyki, dostawców i rządów. Klienci nic nie zyskają, jeśli biura podróży zbankrutują i nie będzie środków, aby zwrócić im wpłaty” – dodał.
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Wakacje 2025: niższe ceny i wyższe zainteresowanie wczesnymi rezerwacjami
Zeszłoroczny wzrost wczesnych rezerwacji wakacyjnych przyniósł rekordowe zyski dla branży…
0 Komentarzy6 Minuty
15 listopada 2024
Langkawi czeka na Polaków. Itaka uruchomiła bezpośrednie czartery na egzotyczną wyspę
Pierwszy czarter Itaki na Langkawi, zrealizowany Dreamlinerem PLL LOT, zainaugurowano 28…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Sara Binmahfoodh: Chcemy zmienić postrzeganie Arabii Saudyjskiej. Najlepszym sposobem na to jest podróż
Arabia Saudyjska cieszy się coraz większym zainteresowaniem polskich turystów. Budzi…
0 Komentarzy9 Minuty