Akcja #ZmienTerminNieOdwoluj daje branży turystycznej nadzieję
Zainspirowana przez hasztag promowany przez branżę spotkań akcja #ZmienTerminNieOdwoluj to oddolna inicjatywa jednego z właścicieli biur podróży. W ciągu kilku dni wymyślona przez niego grafika obiegła Facebook, branżowe grupy i profile społecznościowe. Została też wsparta przez część organizacji branżowych.
Jak mówi inicjator akcji, Piotr Sućko z biura Funclub, chodziło o to, żeby podnieść na duchu setki tysięcy osób związanych zawodowo z turystyką i uświadomić ich, że ratunkiem dla branży mogłaby być wola klientów do podtrzymania swoich decyzji o podróży. Jest skierowana też do klientów – tych, którzy są skłonni wykazać się zrozumieniem dla ciężkiej sytuacji, w jakiej znaleźli się przedsiębiorcy turystyczni.
Zwiększyć świadomość, wzbudzić empatię
„Akcja ma na celu budowanie świadomości społecznej i wywołanie empatii, by klient łatwiej zrozumiał sytuację organizatora. Może dzięki tym działaniom branża zyska więcej zrozumienia Jednocześnie jej celem jest dodanie otuchy agentom, touroperatorom, hotelarzom” – wyjaśnił Piotr Sućko.
Zasięg akcji jest imponujący – szacuje się, że w ciągu niecałych trzech dni przekaz dotarł do ponad 2 mln odbiorców. A ciągle dołączają się do niej nowi użytkownicy Facebooka ze wszystkich gałęzi turystyki. Początkowo grafika ilustrująca hasztag zawierała wyłącznie samochód, samolot i autokar, potem dodano symbol hotelu. Powstało zdjęcie w tle i nakładka na zdjęcie profilowe. Akcję oficjalnie wsparła Krakowska Izba Turystyki, która na swojej stronie zamieściła grafikę w różnych wariantach językowych. Na swoim oficjalnym profilu udostępniła ją też Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego.
Inspiracja od MICE i DMC
Akcja inspirowana jest hasztagiem #DontCancelPostpone, promowanym od jakiegoś czasu przez stowarzyszenia branży MICE oraz zrzeszenia DMC, takie jak Euromic. Prezes tej organizacji Rajeev Kohli napisał w komunikacie:
„To czas, w którym musimy pozostać silni i zjednoczeni oraz czas pracy nad strategią mającą utrzymać nasz przemysł przy życiu, a także by podtrzymać światową turystykę. Musimy wyjść z przekazem, że większość świata nadal jest bezpieczna i otwarta na podróżnych oraz że nasze plany powinny wybiegać naprzód. Jeśli nie teraz, może będzie można je zrealizować za kilka miesięcy. Euromic chce krzewić wśród swoich klientów to przekonanie i przekonać ich, aby nie odwoływali, lecz przekładali zaplanowane podróże.”
#ZmienTerminNieOdwoluj zmienia podejście
W Polsce akcja promowana jest grafiką na żółtym tle i hasztagami: #ZmienTerminNieOdwoluj #WspierajmyTurystyke
Jak informuje Piotr Sućko, w jego biurze akcja zaczyna przynosić wymierne efekty. Biuro podróży otrzymuje pierwsze gesty wsparcia, a niektórzy klienci… anulowali swoją anulację:
„Witamy, W związku z tym, że pojawiła się na Waszej stronie informacja „Zmień termin”, chcę anulować wczorajszą anulację. Chcemy przyłączyć się do tej akcji, poczekamy na rozwój wydarzeń, może pojedziemy gdzieś w terminie późniejszym. Prosimy o informację potwierdzającą. Pozdrawiamy, stali klienci z Poznania” – napisali w mailu do Funclubu.
„Jedna z naszych klientek napisała: „Chciałam zrezygnować, ale nie chcę Państwu zaszkodzić i chcę jechać w przyszłym roku…” Solidarność nabiera nowego znaczenia” – zauważa Piotr Sućko.
Sprawdzian relacji z klientami
Akcja nie u wszystkich spotyka się ze zrozumieniem, czego dowodem są komentarze pod licznymi postami, które ją promują. Na swoim oficjalnym fanpage’u grafikę zamieściła Itaka, a część komentujących potraktowała to jako okazję do przypomnienia swoich „zaszłości” z touroperatorem.
Część osób jednak przyjmuje przekaz ze zrozumieniem i po ludzku wykazuje empatię wobec ludzi turystyki, którzy przeżywają największy kryzys w historii tego biznesu w Polsce. Szczególnie, że w trudnej sytuacji jest coraz więcej gałęzi biznesu i przemysłu, a polską gospodarkę najpewniej czeka najgorsza zapaść w 30-letniej historii III RP. Pokrewna turystyce gastronomia już zaadaptowała akcję, wychodząc do klientów z hasłem
„Zamów posiłek na wynos, ocal swoją ulubioną restaurację #ZamowNaWynos #ZostańWDomu”
ECTAA proponuje vouchery zamiast zwrotów
Idea przekładania podróży na później pojawiła się również w postulatach ECTAA. Prezes stowarzyszenia Paweł Niewiadomski powiedział:
„Rządy i branża wspólnie pracują nad znalezieniem praktycznych rozwiązań zarówno dla klientów jak i firm turystycznych, na przykład takich jak oferowanie klientom voucherów na podróż w czasach po kryzysie zamiast zwrotu gotówki. Chcemy, aby Komisja Europejska w drodze wyjątku przewidziała to elastyczne rozwiązanie w Dyrektywie 2015/2302” – zaproponował.
„To leży w interesie wszystkich: klientów, organizatorów turystyki, dostawców i rządów. Klienci nic nie zyskają, jeśli biura podróży zbankrutują i nie będzie środków, aby zwrócić im wpłaty” – dodał.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
29 listopada 2024
Członkowie zarządu LOT odwołani. Michał Fijoł pozostaje na stanowisku prezesa?
PLL LOT oficjalnie poinformował o zmianach w zarządzie i radzie nadzorczej spółki.…
1 Komentarz2 Minuty