Alitalia zwija się z Polski – LOT wróci do Rzymu
Alitalia zamyka swój biznes w Polsce i regionie CEE. Czy to jest ten moment by LOT wrócił do Rzymu ? Może via Mostar ?
Wygląda na to iż włoski przewoźnik w przededniu przekształcenia w kolejną swoją postać tj ITA opuści definitywnie Europę Centralną i Polskę. Z rynku dochodzą plotki wskazujące na rozwiązanie umowy wynajmów biur, a nawet całkowite wystąpienie z BSP. Co skutkuje brakiem możliwości wystawiania biletów przewoźnika przez polskich agentów.
ITA przez przypadek wyjawiła siatkowe plany nowej Alitalii
Co ciekawe jeszcze w 2020 podczas dyskusji nad nową Alitalią światło dzienne ujrzały ciekawe materiały. Była to prezentacja siatki połączeń nowego przewoźnika, jak widać w zasadzie brakuje na niej Europy Centralnej.
Oznacza to jedno, chęć skupienia się w dużej mierze na rynku DAH, i komponencie służbowym. Ruch wakacyjny, pielgrzymkowy czy tranzytowy, który generowała nasza część Europy, nie interesuje nowego przewoźnika.
Rzym był zawsze kierunkiem ukierunkowanym na przyjazdy
Rzym był od zawsze uosobieniem kierunku typowo przyjazdowego, co miało naturalnie swoje konsekwencje. Połączenia do Rzymu żyły głównie z rynków krajów wylatujących do wiecznego miasta. Podobną charakterystykę mają Barcelona, Lizbona, Nicea a do pewnego stopnia także Dubaj. Rzym jest jednak chyba najlepszych przykładem miasta magnesu, skupionego w dużej mierze na sobie.
Polska poza ruchem turystycznym generowała też istotny ruch pielgrzymkowy a w ostatnich latach także sporo ruchu tranzytowego. Nie jest to bez znaczenia w kontekście przyszłego po covidowego wychodzenia z kryzysu. Wiele analiz wskazuje na szybszy powrót ruchu turystycznego, niż tego związanego z tradycyjnym biznesem.
Wydaj się jednak iż nowi włodarze Alitalii zdają się tego nie dostrzegać.
Nie będzie nawet GSA? BSP ? Co z Berlinem? Frontexem? Czy centrami serwisowymi BDO
Ciekawie wygląda sprawa odnośnie całkowitego odcięcia możliwości wystawiania biletów Alitalii w Polsce i jej handlowej reprezentacji w naszym kraju. Wydaje się iż tej wielkości przewoźnik nawet nie latając bezpośrednio do Polski może liczyć na generowanie strumienia wpływów, który mógłby zapewnić mu finansowanie obecności w BSP i reprezentacje GSA.
Decyzja o odcięciu się od Polski i Europy Centralnej jest przedwczesna. W naszym przypadku mamy bowiem kilka mocnych argumentów za pozostaniem w strukturach sprzedażowych. Są nimi przede wszystkim siedziba w Polsce, agencji unijnej Frontex. Ta agencja generuje spory ruch właśnie z basenu morza śródziemnego do krajów Maghrebu ale nie tylko. Jest biletowo obsługiwana przez polskiego agenta eTravel.
Pozostaje kwestia możliwości sprzedaży przez polskich agentów połączeń z Berlina/Pragi a także umiejscowienie w Polsce dużego centrum serwisowego CWT. Taki trend do przenoszenia centrów serwisowych do tańszych lokalizacji będzie postępował. Ograniczenie wystawiania biletów na rynku polskim wydaje się nie mieć w tym kontekście sensu.
To samo w przypadku GSA , tutaj również można pozyskać taniego free-lancera, który zaopiekuje się klientami w koszcie nie przekraczającym tysiąca euro miesięcznie.
Rzym terytorium Wizza czy LOT wróci (via Mostar?)
Wraz z wiadomościami o opuszczaniu Polski trzeba się przyzwyczaić iż Rzym może stać się terytorium Wizza. Na pewno brak konkurencji przełoży się na podniesienie cen. Nie zadowoleni mogą być też agenci, którzy rezerwowali programy grupowe z Alitalią.
Zarówno Itaka jak i Rainbow od lat współpracowały z włoskim przewoźnikiem, i tą współpracę sobie niezmiernie ceniły.
Odejście konkurenta tworzy też dużą szansę dla LOT. Mimo iż latanie do Rzymu jest wyzwaniem kosztowym, to można założyć iż LOT je podejmie. Skłonić do tego może właśnie założenie o szybszym powrocie koniunktury na loty turystyczne ale nie tylko.
Ciekawym niuansem/ możliwością jest opcja polecenia do Rzymu via Mostar. Połączenie dwóch centrów turystyczno/pielgrzymkowych mogłoby mieć duży sens. Tym bardziej iż do latania żabimi skokami musimy się chyba przyzwyczaić. LOT od lat rozważał powrót do Rzymu jednak miejsca dla 2 regularnych przewoźników było za mało, teraz ten stan się zmienia.
Będziemy latali żabimi skokami jak przed wojną? Szansa dla regionów?
Naturalnie by skutecznie polecieć do Rzymu należałoby zaoferować rozkład popołudniowy, który najlepiej dopasuje się do potrzeb klienta polskiego. A to on będzie głównym użytkownikiem tego połączenia. Turystyczny charakter lotów powoduje iż nie ma konieczności latania do stolicy Włoch codziennie. Połączenie 3-4 razy w tygodniu powinno wystarczyć.
POWIĄZANE WPISY
13 marca 2025
Air France poleci do Arabii Saudyjskiej
Air France rozbudowuje swoją siatkę lotów dalekiego zasięgu o nowy kierunek na Bliskim…
0 Komentarzy1 Minuty
13 marca 2025
Rekordowy rok polskich turystów w Szwajcarii
Drugi rok z rzędu polscy turyści w Szwajcarii przekroczyli liczbę 200 tys. noclegów. W…
0 Komentarzy3 Minuty
12 marca 2025
Rekordowy luty na Lotnisku Chopina. Ponad 1,5 mln pasażerów w lutym
0 Komentarzy2 Minuty
12 marca 2025
TT-Line wprowadza zasilanie z lądu
11 marca 2025 r. na Terminalu Promowym w Świnoujściu z sukcesem przeprowadzono…
0 Komentarzy2 Minuty
12 marca 2025
Ryanair połączy Katowice z Budapesztem
Linia lotnicza Ryanair zapowiedziała, że w czwartek 3 lipca 2025 r. wykona pierwszy rejs…
0 Komentarzy2 Minuty
17 marca 2025
Polskie Porty Lotnicze S.A. i Komenda Miejska PSP m.st. Warszawy zawarły nowe porozumienie o współpracy
Polskie Porty Lotnicze S.A. (PPL), zarządzające Lotniskiem Chopina, oraz Komenda Miejska…
0 Komentarzy2 Minuty
17 marca 2025
Biura podróży – ceny imprez turystycznych zaczynają spadać
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 marca 2025
Śląskie powołuje Klub Ambasadora Kongresów
Utworzenie drugiego w Polsce regionalnego Klubu Ambasadora Kongresów polskich jest szansą…
0 Komentarzy4 Minuty
14 marca 2025
Wizz Air poleci z Katowic do Billund
W poniedziałek 27 października 2025 r. linia lotnicza Wizz Air obsłuży pierwszy rejs…
0 Komentarzy2 Minuty
13 marca 2025
Air France poleci do Arabii Saudyjskiej
Air France rozbudowuje swoją siatkę lotów dalekiego zasięgu o nowy kierunek na Bliskim…
0 Komentarzy1 Minuty
13 marca 2025
Rekordowy rok polskich turystów w Szwajcarii
Drugi rok z rzędu polscy turyści w Szwajcarii przekroczyli liczbę 200 tys. noclegów. W…
0 Komentarzy3 Minuty
12 marca 2025
Rekordowy luty na Lotnisku Chopina. Ponad 1,5 mln pasażerów w lutym
0 Komentarzy2 Minuty
12 marca 2025
TT-Line wprowadza zasilanie z lądu
11 marca 2025 r. na Terminalu Promowym w Świnoujściu z sukcesem przeprowadzono…
0 Komentarzy2 Minuty
12 marca 2025
Ryanair połączy Katowice z Budapesztem
Linia lotnicza Ryanair zapowiedziała, że w czwartek 3 lipca 2025 r. wykona pierwszy rejs…
0 Komentarzy2 Minuty
17 marca 2025
Polskie Porty Lotnicze S.A. i Komenda Miejska PSP m.st. Warszawy zawarły nowe porozumienie o współpracy
Polskie Porty Lotnicze S.A. (PPL), zarządzające Lotniskiem Chopina, oraz Komenda Miejska…
0 Komentarzy2 Minuty
17 marca 2025
Biura podróży – ceny imprez turystycznych zaczynają spadać
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 marca 2025
Śląskie powołuje Klub Ambasadora Kongresów
Utworzenie drugiego w Polsce regionalnego Klubu Ambasadora Kongresów polskich jest szansą…
0 Komentarzy4 Minuty
14 marca 2025
Wizz Air poleci z Katowic do Billund
W poniedziałek 27 października 2025 r. linia lotnicza Wizz Air obsłuży pierwszy rejs…
0 Komentarzy2 Minuty
13 marca 2025
Air France poleci do Arabii Saudyjskiej
Air France rozbudowuje swoją siatkę lotów dalekiego zasięgu o nowy kierunek na Bliskim…
0 Komentarzy1 Minuty