Amadeus: w turystyce idą wielkie zmiany
Amadeus zlecił firmie konsultingowej A.T. Kearney przeprowadzenie badania potencjalnych czynników, które w ciągu najbliższych pięciu-siedmiu lat mogą zaburzyć funkcjonowanie branży turystycznej. Wyłaniają się z nich dwa główne wątki: możliwość bezproblemowego podróżowania i zapotrzebowanie na spersonalizowane doświadczenia z podróży.
Płynne przemieszczanie się między państwami i różnymi środkami transportu, łatwe zmienianie planów wyjazdów i, w razie problemów, tworzenie nowych, to elementy bezproblemowego świata podróży. Realizacja tej wizji wymaga jednak międzyrządowej współpracy i wymiany danych między firmami – od portów i linii lotniczych przez hotele, restauracje aż po transport naziemny.
W raporcie zaprezentowano cztery scenariusze uwzględniające możliwości rozwoju sytuacji w branży turystycznej.
Scenariusz pierwszy: Picasso
W pierwszym z nich – nazwanym Picasso, ze względu na swój kubistyczny, fragmentaryczny charakter – światowy dobrobyt gospodarczy sprzyja rozwojowi spersonalizowanych ofert turystycznych, a narastający nacjonalizm i obawy dotyczące bezpieczeństwa przyczyniają się do fragmentaryzacji branży turystycznej i prowadzą do jej rozwoju w lokalnym wymiarze. Silne gospodarki dostarczają bodźców dla technologicznych gigantów do inwestycji w innowacje, pozwalające docierać do większej liczby osób. Korzystając z danych i sztucznej inteligencji, firmy te mogą identyfikować preferencje konsumentów i odpowiednio dopasować swoje oferty.
Jednak szanse dla technologicznych gigantów na osiągnięcie krociowych zysków zostają nieco przyćmione przez fragmentację rynku i ograniczenia w dostępie do danych. Ich wpływy są ograniczane geograficznie. Internetowi giganci zaczynają więc skupiać się na lepszym wykorzystaniu możliwości płynących z zamieszczania reklam firm turystycznych na swoich platformach, zamiast bezpośrednio z nimi konkurować. Z kolei firmy informatyczne z branży turystycznej pomogą w rozwijaniu nowych biznesów np. oferujących usługi turystyczne w miejscach pobytu. To nie przelot decyduje o wyborze kierunku podróży. Największa wartość przypada w udziale tym, którzy kontrolują ostatni etap wyjazdu.
Dali – surrealistyczny świat podróż.
Drugi scenariusz, Dali, jest bardziej innowacyjny, futurystyczny, a nawet trochę surrealistyczny. Wzrost dobrobytu napędza popyt na spersonalizowane podróże. Postawy społeczne i liberalizacja przepisów dotyczących prywatności sprzyjają wymianie danych. Połączenie tych dwóch czynników przyczynia się do wzrostu inwestycji oraz innowacji w gospodarce cyfrowej. Internet rzeczy wpływa na wzrost wzajemnych powiązań, a sztuczna inteligencja wykorzystuje ogromną ilość dostępnych danych, aby inspirować kolejne podróże.
Współpraca podnosi wydajność, sprzyja optymalizacji cen i obłożenia, a także pozwala na zmianę trasy w przypadku złej pogody lub dużego natężenia ruchu. W efekcie podróżowanie staje się tańsze, bezpieczniejsze i sprawniejsze. Wiąże się z nim mniej kontroli bezpieczeństwa, a oferta pobytowa dopasowana jest do indywidualnych upodobań. Dla podróżnych to dobra wiadomość.
Z kolei dla firm z sektora IT, oznacza wygasanie niektórych źródeł przychodów, i tworzenie nowych przez budowanie i zarządzanie platformami łączącymi się z szerszym ekosystemem danych. Tradycyjne i internetowe agencje turystyczne mogą jednak stracić część biznesu na rzecz nowych graczy.
Pesymistyczny Bosch
Trzeci ze scenariuszy, nazwany Bosch, widzi przyszłość w czarnych barwach i przewiduje: wzrost nastrojów nacjonalistycznych, recesję gospodarczą, rosnący protekcjonizm i nieufność. Innowacje ulegają stagnacji, a branża pozostaje rozdrobniona. Dane klientów są przechowywane w obrębie kraju, ograniczając zakres korzystania ze sztucznej inteligencji.
Chociaż to zła wiadomość dla podróżnych, większa część obecnego łańcucha wartości podróży i branży pozostają w dużym stopniu niezmienione, a technologiczni giganci zachowują swoją obecną pozycję w ekosystemie.
Standaryzacja rodem z Warhola
Ostatni scenariusz, nazwany Warhol, niczym słynne dzieło artysty z puszkami zupy Campbell’s jest urzeczywistnieniem standaryzacji i utowarowienia. Zgodnie z tym scenariuszem Azja się rozwija a Zachód ulega stagnacji, zaś konsumenci stają się bardziej wrażliwi na cenę. Innowacje rozkwitają, ale wyłącznie lokalnie, ze względu na restrykcyjne prawo dotyczące prywatności, ograniczające możliwości firm technologicznych. Rynek podróży staje się masowy i skoncentrowany na cenie, a wspólne platformy pomagają odpowiedzieć na dość ograniczone zapotrzebowanie ze strony podróżnych na zindywidualizowane usługi. Królują tanie linie lotnicze.
Pełna wersja raportu: http://www.amadeus.com/documents/reports/what-if-imagining-the-future-of-the-travel-industry.pdf
POWIĄZANE WPISY
16 kwietnia 2025
Sardynia z Itaką
Itaka jako pierwszy polski touroperator rozpoczęła loty czarterowe na Sardynię już w 2008…
0 Komentarzy10 Minuty
16 kwietnia 2025
Nowe połączenia autobusowe z lotniska w Bolonii do Rawenny, Milano Marittima i Cervii
14 kwietnia 2025 roku uruchomione zostały nowe połączenia autobusowe z lotniska w Bolonii…
0 Komentarzy1 Minuty
16 kwietnia 2025
Rozkład lotów w sezonie letnim 2025: Chorwacja połączona z 122 zagranicznymi miastami
Z danych chorwackich portów lotniczych wynika, że w nadchodzącym sezonie letnim Chorwacja…
0 Komentarzy3 Minuty
16 kwietnia 2025
Drezno i Kraina Łaby podsumowały rekordowy rok 2024. Polska na czele zagranicznych rynków
Z wynikiem 117 tys. noclegów Polska po raz drugi z rzędu została największym zagranicznym…
0 Komentarzy4 Minuty
14 kwietnia 2025
Wieczór filmowy z Visit Trentino
Dnia 7 kwietnia br. odbyło się spotkanie prasowe organizowane przez Visit Trentino we…
0 Komentarzy2 Minuty
24 kwietnia 2025
Majowa promocja FlixBusa. Zwiększona liczba połączeń i bilety od 19,99 zł
FlixBus ogłosił nową kampanię promocyjną, obejmującą bilety na połączenia krajowe i…
0 Komentarzy3 Minuty
24 kwietnia 2025
Bachledka rozpoczyna sezon letni 2025 z nową atrakcją
Ośrodek turystyczny Bachledka rozpoczyna sezon letni w dniach 17–22 kwietnia, obejmującym…
0 Komentarzy2 Minuty
24 kwietnia 2025
Dubaj i Beautiful Destinations kształcą cyfrowych profesjonalistów branży travel
Dubai Corporation for Tourism and Commerce Marketing (Visit Dubai), we współpracy z…
0 Komentarzy2 Minuty
17 kwietnia 2025
Arabia Saudyjska: Tajemnice piasków pustyni
Arabia Saudyjska to wciąż kraj nieco tajemniczy. W gorących piaskach pustyni kryją się…
0 Komentarzy4 Minuty
16 kwietnia 2025
Sardynia z Itaką
Itaka jako pierwszy polski touroperator rozpoczęła loty czarterowe na Sardynię już w 2008…
0 Komentarzy10 Minuty
16 kwietnia 2025
Nowe połączenia autobusowe z lotniska w Bolonii do Rawenny, Milano Marittima i Cervii
14 kwietnia 2025 roku uruchomione zostały nowe połączenia autobusowe z lotniska w Bolonii…
0 Komentarzy1 Minuty
16 kwietnia 2025
Rozkład lotów w sezonie letnim 2025: Chorwacja połączona z 122 zagranicznymi miastami
Z danych chorwackich portów lotniczych wynika, że w nadchodzącym sezonie letnim Chorwacja…
0 Komentarzy3 Minuty
16 kwietnia 2025
Drezno i Kraina Łaby podsumowały rekordowy rok 2024. Polska na czele zagranicznych rynków
Z wynikiem 117 tys. noclegów Polska po raz drugi z rzędu została największym zagranicznym…
0 Komentarzy4 Minuty
14 kwietnia 2025
Wieczór filmowy z Visit Trentino
Dnia 7 kwietnia br. odbyło się spotkanie prasowe organizowane przez Visit Trentino we…
0 Komentarzy2 Minuty
24 kwietnia 2025
Majowa promocja FlixBusa. Zwiększona liczba połączeń i bilety od 19,99 zł
FlixBus ogłosił nową kampanię promocyjną, obejmującą bilety na połączenia krajowe i…
0 Komentarzy3 Minuty
24 kwietnia 2025
Bachledka rozpoczyna sezon letni 2025 z nową atrakcją
Ośrodek turystyczny Bachledka rozpoczyna sezon letni w dniach 17–22 kwietnia, obejmującym…
0 Komentarzy2 Minuty
24 kwietnia 2025
Dubaj i Beautiful Destinations kształcą cyfrowych profesjonalistów branży travel
Dubai Corporation for Tourism and Commerce Marketing (Visit Dubai), we współpracy z…
0 Komentarzy2 Minuty
17 kwietnia 2025
Arabia Saudyjska: Tajemnice piasków pustyni
Arabia Saudyjska to wciąż kraj nieco tajemniczy. W gorących piaskach pustyni kryją się…
0 Komentarzy4 Minuty
16 kwietnia 2025
Sardynia z Itaką
Itaka jako pierwszy polski touroperator rozpoczęła loty czarterowe na Sardynię już w 2008…
0 Komentarzy10 Minuty