Antypromocyjny sPOT
Oświadczenie Premiera Mateusza Morawieckiego na temat obozów śmierci z czasów II wojny światowej zostało zamieszczone na głównej stronie Polskiej Organizacji Turystycznej i na stronach większości ZOPOT-ów. Wywołało to sprzeciw przedstawicielki środowiska naukowego.
Film, w którym Premier Mateusz Morawiecki wyjaśnia stanowisko Polski w sprawie tzw. kłamstwa oświęcimskiego, opublikowany w reakcji na burzę wokół nowelizacji ustawy o IPN, znajduje się na stronie POT od ponad dwóch tygodni. Został też udostępniony na oficjalnym fanpage’u na Facebooku. W ślad za centralą film udostępniła większość Zagranicznych Ośrodków POT, m.in. w: Amsterdamie, Berlinie, Brukseli, Madrycie, Paryżu, Rzymie, Sztokholmie i Wiedniu.
Kilka dni temu znana w środowisku ekspert od marketingu turystycznego prof. Magdalena Kachniewska zadała publicznie pytanie: a właściwie z jakiej racji? W jaki sposób treści te mają służyć promocji Polski za granicą?
Na polityczne polecenie
„Po prostu zwyczajnie wstyd, że Polska Organizacja Turystyczna zamieszcza coś takiego na swoim portalu. Jaki związek ma to oświadczenie z zadaniami statutowymi POT? Dlaczego branża pozwala na takie zagrania organizacji, która ma reprezentować jej interesy? Gdzie są izby gospodarcze[…]?”
„Czekamy aż zgodnie z poleceniem partyjnym trzeba będzie zamieszczać podobnie żenujące materiały na stronach internetowych regionów, hoteli albo izb gospodarczych? Czy naprawdę nikt słowa nie piśnie w obliczu ordynarnego nadużycia?” – napisała Magdalena Kachniewska na Facebooku. Komentarz jest publiczny, został też zamieszczony przez jego autorkę na fanpage’u POT. Prof. Kachniewska zgodziła się, żebyśmy zamieścili jej oświadczenie na naszych łamach.
Słowa prof. Kachniewskiej wywołały dyskusję w mediach społecznościowych, choć mało kto zdecydował się wypowiedzieć w tej sprawie oficjalnie. Komentarza nie udzieliła też Polska Organizacja Turystyczna, mimo kilkukrotnych naszych próśb o odpowiedź na pytania.
Niewygodny temat
W rozmowach nieoficjalnych przedstawiciele branży i specjaliści ds. marketingu miejsc nie znajdowali uzasadnienia dla zamieszczenia filmu na oficjalnej stronie POT. Wskazywali na to, że jest to podyktowane wyłącznie politycznym podporządkowaniem organizacji Ministerstwu Sportu i Turystyki i ciężko byłoby znaleźć merytoryczne przesłanki, które stoją za tą publikacją.
Jeden z ekspertów wskazywał na to, że zamieszczenie tego materiału można uznać za próbę zwalczania negatywnych stereotypów wobec Polski, większość rozmówców uznała jednak, że jest to wyłącznie potwierdzenie upolitycznienia POT i nie ma nic wspólnego z promocją turystyczną.
Poproszona przez redakcję portalu WaszaTurystyka.pl o komentarz Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora Departamentu ds. Kultury, Promocji i Turystyki w UM woj. Mazowieckiego powiedziała:
„Gdyby to był znany ze strony IPN film wyjaśniający, czym były obozy śmierci, to byłoby to zrozumiałe działanie poprawiające wizerunek Polski i zwalczające stereotypy. Natomiast POT nie jest powołana do tego, żeby udostępniać film, w którym Premier RP – z całym szacunkiem dla niego – promuje nowelizację ustawy o IPN.”
Jak zareaguje branża?
Ciężko stwierdzić, czy publikacja filmu na stronie POT i części ZOPOT-ów wpłynie pozytywnie, czy – jak uważa prof. Kachniewska i nasi rozmówcy – negatywnie na postrzeganie Polski tam, gdzie działają nasze ośrodki promocji. Jedno nie ulega wątpliwości – po raz pierwszy w historii tej organizacji w jej oficjalnych kanałach komunikacji pojawiły się treści z tak wyraźnym politycznym podtekstem i mające bezpośredni związek z promocją działań podejmowanych przez rząd.
Tajemnicą poliszynela jest fakt, że minister Witold Bańka swoja polityką kadrową doprowadził do tego, że POT jest podporządkowany Ministerstwu Sportu i Turystyki nie tylko finansowo, ale również merytorycznie. Jeśli teraz jeszcze nie jest za późno na sprzeciw branży przeciw ingerencji polityki w turystykę, to za chwilę już będzie.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
Certyfikaty POT: najlepsze produkty turystyczne 2024 roku
Złoty Certyfikat POT dla Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego, Morskie Centrum Nauki…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Wakacyjne plany Polaków na 2025 rok: poszukiwanie rodzinnych korzeni, przygody z adrenaliną i odkrywanie kraju
Jak wynika z najnowszego raportu, apetyt na podróże w 2025 roku będzie nadal rósł.…
0 Komentarzy6 Minuty
20 grudnia 2024
Już cztery polskie regiony zostały wyróżnione przez Przewodnik Michelin
Zakończyła się selekcja lokali wyróżnionych przez znany i ceniony na świecie Przewodnik…
0 Komentarzy5 Minuty
20 grudnia 2024
Weekend w Krakowie z Tomaszem Karolakiem od Fly.pl. Oprowadzanie po Krakowie dziennym i nocnym z noclegiem w hotelu pięciogwiazdkowym będzie do wylicytowania na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Boom na Polskę. Jak przyciągnąć turystów z Bliskiego Wschodu
W ostatnim czasie obserwujemy zwiększone zainteresowanie turystów arabskich szeroko…
0 Komentarzy2 Minuty
18 grudnia 2024
Warszawa w oczach zagranicznych dziennikarzy
Wizyty prasowe dla mediów zagranicznych stanowią doskonałą okazję do pokazania atrakcji…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2024
Kampania „Miasto Przygody” triumfuje: 17 mln wyświetleń i osiem międzynarodowych nagród
Wrocław podsumował kampanię „Miasto Przygody”, która w ciągu dwóch lat przyciągnęła uwagę…
0 Komentarzy3 Minuty
16 grudnia 2024
Kolacja z Robertem Makłowiczem będzie do wylicytowania podczas IV Gali Waszej Turystyki
Podczas IV Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 10 stycznia 2025 roku w warszawskim…
0 Komentarzy1 Minuty
12 grudnia 2024
Video Podcast Waszej Turystyki: Mazowsze – region, który zaskakuje na każdym kroku
W trakcie XV Forum Promocji Turystycznej, Izabela Stelmańska, zastępczyni dyrektora…
0 Komentarzy1 Minuty