Autokary na ulicach miast. „Nie mamy pracy, jesteśmy na krawędzi”
Na ulicach dziesięciu polskich miast pojawiło się około 700 autokarów. Niektóre centra zostały zablokowane przez zwarte szpalery pojazdów. Firmy biorące udział w akcji chcieli zademonstrować swoją obecność i przypomnieć rządzącym o tym, w jak rozpaczliwej znalazły się sytuacji. „Pracy nie ma już od lutego i do przyszłego roku jej nie będzie. Nie mamy jak się przebranżowić, zostaliśmy z długami. Nie wyobrażamy sobie, jak przetrwamy bez pomocy” – mówią uczestnicy akcji.
Po wczorajszym proteście na ulicach Krakowa dziś przyszła kolej na Warszawę, Poznań, Katowice, Wrocław, Łódź, Lublin, Rzeszów, Szczecin, Gdańsk i Opole. W każdym z miast pojawiło się po kilkadziesiąt maszyn (autokarów i minibusów). W Poznaniu było ich 60, w Warszawie około 50. O 14:30 kierowcy ruszyli na „turystyczny przejazd krajoznawczy” po centrach miast. Akcja nie została zgłoszona jako protest, autokary nie zatrzymywały się, lecz przemieszczały wspólnie ulicami. Nie było transparentów, pojazdy zostały oznaczone symboliczną grafiką przedstawiającą autobus staczający się z krawędzi.
Rafał Jańczuk, prezes Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autobusowych, powiedział: „Przejazd autobusów miał nie być uciążliwy dla mieszkańców dużych miast. Celem było, by rząd nas zauważył. I to się z pewnością udało, sądząc po tym, że policja była przygotowana na nasz przejazd. Zresztą trzeba pochwalić policję, że w pełni profesjonalnie si,ę do „obstawiania” naszej akcji przygotowała. Nie chcieliśmy by normalni ludzie ucierpieli stojąc w korkach. Ale trzeba podkreślić, że branża transportowa jest pod murem i jeśli szybko nie zapadną konkretne decyzje dotyczące pomocy, mur padnie. Wtedy na ulice wyjedzie nie 700 autobusów a tysiące. Musimy być potraktowani sektorowo, my całymi miesiącami nie mamy pracy i chcemy ratować przede wszystkim miejsca pracy.”
W stolicy przejazd rozpoczął się na błoniach Stadionu Narodowego. Gdy autokary wjechały na ulicę Tamka, wytworzył się korek, lecz już na początku korowód pojazdów został rozdzielony, prawdopodobnie przez sygnalizację świetlną.
Kierowcy jechali grupami i gdy dotarli do ścisłego centrum miasta, poruszały się po nim pojedynczo lub w mniejszych kolumnach. Miasto nie zostało zablokowane. Na placu Trzech Krzyży pojawił się radiowóz, policja ułatwiała autokarom przejazd tak, aby nie wytworzył się korek. W efekcie w Warszawie protest przebiegł bez większego echa, mieszkańcy nie zwracali szczególnej uwagi na przejeżdżające pojazdy.
W centrach innych miast autokary poruszały się natomiast zwartymi kolumnami i sparaliżowały ulice.
Kierowcy biorący udział w proteście po raz kolejny podkreślali, że pomoc rządowa oferowana w ramach „tarcz antykryzysowych”, jest niewystarczająca w ich sytuacji. W sumie w Polsce firmy posiadają tabor 5-6 tys. autokarów, które przed pandemią obsługiwały turystów przyjeżdżających do Polski oraz grupy zwiedzające Europę. Miały mnóstwo zleceniodawców wśród zagranicznych kontrahentów, woziły turystów z Azji Wschodniej.
„Od lutego stoimy bezczynnie. Nie ma pracy, nie ma jak płacić rat leasingów, nie ma widoków na zlecenia aż do wiosny 2021. Zwolnienia z ZUS, postojowe, właśnie się skończyły. Zainwestowaliśmy miliony we flotę, która traci na wartości. Tych pojazdów nikt nie odkupi. My mając takie zobowiązania nie przebranżowimy się. Pomoc rządowa to dla nas jedyna opcja na przetrwanie” – mówi jeden z przewoźników (w Warszawie kierowcy nie chcieli wypowiadać się pod nazwiskiem, gdyż protest nie został oficjalnie zarejestrowany).
POWIĄZANE WPISY
3 stycznia 2025
Wizz Air podsumowuje działania w kierunku zrównoważonego rozwoju
Wizz Air zaprezentował coroczny raport pt. „Latanie w kierunku zrównoważonego rozwoju”.…
0 Komentarzy4 Minuty
3 stycznia 2025
Ryanair: 13,6 mln pasażerów w grudniu 2024
3 stycznia Ryanair Holdings opublikował statystyki ruchu za grudzień 2024. Przewoźnik…
0 Komentarzy1 Minuta
2 stycznia 2025
Coral Travel zakontraktował na lato i zimę miejsca w Enter Air za 564,6 mln zł
Enter Air i Coral Travel Poland zawarły umowę dotyczącą usług czarterowych w sezonie lato…
0 Komentarzy2 Minuty
31 grudnia 2024
PLL LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na lotnisku w Chicago
19 grudnia Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na międzynarodowym…
0 Komentarzy2 Minuty
31 grudnia 2024
Ryanair zyska 29 nowych samolotów i 2 tys. miejsc pracy w 2025
Ryanair potwierdził odbiór dostawy do 29 nowych samolotów Boeing 737 w 2025 r. Inwestycja…
0 Komentarzy1 Minuty
30 grudnia 2024
Lotnisko Chopina w Warszawie: modernizacja zapewni przepustowość dla 30 mln pasażerów
Dzięki planowanej modernizacji i zwiększeniu przepustowości w 2029 roku Lotnisko Chopina…
0 Komentarzy3 Minuty
30 grudnia 2024
Katowice Airport: bezpośrednie loty do La Romany w Dominikanie już wystartowały
W sobotę 28 grudnia 2024 roku z Katowice Airport odbył się pierwszy lot czarterowy do…
0 Komentarzy2 Minuty
28 grudnia 2024
100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce 2024
Po raz dziewiąty ogłaszamy Listę 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce –…
0 Komentarzy87 Minuty
20 grudnia 2024
Lotnisko Rzeszów-Jasionka zainwestuje ponad 50 mln zł w infrastrukturę i technologie
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka pozyskał ponad 31 mln zł dofinansowania z funduszy…
0 Komentarzy2 Minuty