Badanie SW Research: 75 proc. Polaków stawia na szybkie wakacje

Na wakacje typu city breaks wybierają się turyści z całego świata. Polacy nie pozostają w tyle za globalnymi trendami i również decydują się na szybkie wakacje. 75 proc. dorosłych Polaków korzysta z wyjazdów w tym modelu, jak pokazuje badanie SW Research przeprowadzone dla Leonardo Hotels.

Według danych GUS 60 proc. mieszkańców Polski to ludność miejska. Nic więc dziwnego, że to również inne miasta są ich obiektem zainteresowania. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research pokazują, że Polacy są zainteresowani wypoczynkiem w formie city break, czyli krótkimi, kilkudniowym wakacjami spędzonymi w mieście. Obejmują korzystanie z lokalnych atrakcji: takich jak restauracje, muzea czy wydarzenia.

Co trzeci ankietowany (36 proc.) deklaruje więcej niż jeden wyjazd w takim modelu odpoczywania. Co piąty respondent (22 proc.) korzysta z niego raz do roku, a rzadziej niż raz do roku – 19 proc. respondentów.

„Hotele w wielkich miastach są przygotowane na realizację potrzeb różnych grup gości. Jedną z ważniejszych grup są właśnie osoby decydujące się na city break. Wiemy, że zostaną z nami tylko na kilka dni, jednak ich pobyt powinien być równie wartościowy, co tych gości, którzy pozostają w hotelu dłużej. Jako Leonardo Hotels zauważamy duże zainteresowanie tematem city breaks: nasze obłożenie hoteli w weekendy wynosi zazwyczaj 100 proc. W Krakowie goście dokonują takich rezerwacji z dużo większym niż w Warszawie wyprzedzeniem, co jest związane ze specyfiką miast” – mówi Monika Maciąg, Hotel Manager, Leonardo Boutique Kraków Old Town.

W samej Warszawie na gości czeka oferta takich obiektów jak NYX Hotel Warsaw: sety DJ-skie, emisje meczów Mistrzostw Euro 2024, seanse silent cinema i inne wakacyjne atrakcje, dzięki którym city break w stolicy będzie jeszcze przyjemniejszy. Wielbiciele klimatu wielkiej metropolii i finansowych dzielnic mogą zdecydować się na pobyt w Leonardo Royal Warsaw, gdzie dodatkowy kulturowy benefit to wyjątkowy charakter okolicy, w której mieści się hotel: kręcono tam kultowe produkcje takie jak „Poszukiwany, poszukiwana” czy „Miodowe lata”.

Kto wybiera city breaki?

City break może kojarzyć się z formą wyjazdów wybieranych głównie przez pary i singli, co częściowo potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Leonardo Hotels. 44 proc. respondentów najchętniej wybrałoby się na taki wypad z partnerem lub partnerką, ale 29 proc. zdecydowałaby się na city break z rodziną, w tym z rodziną z dziećmi. Dlatego właśnie ta forma wakacji może być idealna dla podróżujących o różnorodnych potrzebach: czasem łatwiej zaaranżować wypoczynek z dziećmi w formie weekendowej, bez konieczności pomijania dni nauki w szkole, a dodatkowo w miejscu, które oferuje bogaty wybór atrakcji dla najmłodszych.

Taką ofertę ma dla gości Kraków, gdzie znajdują się hotele Leonardo Boutique Hotel Krakow City Center i Leonardo Boutique Hotel Krakow Old Town. Pierwszy z nich mieści się w dogodnym punkcie centrum miasta, w pobliżu Wisły i Starego Miasta z Wawelem. Drugi z nich to gratka dla fanów zabytków – sam hotel jest zlokalizowany właśnie w Starym Mieście, które zostało wpisane na listę UNESCO. W pobliżu znajduje się Rynek Główny i dzielnica Kazimierz.

Niezależnie od wieku respondentów, Polacy z każdej grupy wiekowej wskazywali, że na city break decydują się nawet kilka razy w roku. Różnice widoczne są w przypadku wykształcenia respondentów: osoby z wykształceniem podstawowym i gimnazjalnym oraz zasadniczym zawodowym najczęściej odpowiadały, że w ogóle nie korzystają z city breaks. Z kolei osoby z wykształceniem średnim i wyższym najczęściej wybierają się na miejskie wakacje kilka razy w roku.

Najczęściej na city break kilka razy do roku decydują się osoby, których dochód netto wynosi od 5 tys. do 7 tys. zł – tak wskazywało 44 proc. respondentów z tego przedziału. Bardzo podobnie deklarowały osoby zarabiające powyżej 7 tys. zł, bo 42 proc. odpowiedziało tak samo.

Co z miejscem zamieszkania? Najczęściej kilkudniowy wypoczynek w dużym mieście deklarują Polacy ze średnich miast (100 – 199 tys. mieszkańców), czyli 44 proc. osób z tego przedziału.

O badaniu:

Badanie przeprowadziła agencja SW Research na zlecenie Leonardo Hotels Polska w maju 2024 roku. Metoda badawcza: wywiady on–line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. Próba badawcza i respondenci: przeprowadzono 802 ankiet z reprezentatywną próbą Polek i Polaków powyżej 18 roku życia, zgodnie z rozkładem płci, wieku i klasy wielkości miejscowości.