Bez szaleństw w biurach podróży

AG

Kolejny spokojny tydzień w biurach podróży. Tuż przed Świętami, zanotowano minimalny wzrost liczby klientów w porównaniu z analogicznym okresem roku 2013 – o 1,9 proc. i równie niewielki wzrsiot liczby rezerwacji – o 2,4 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MerlinX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu przed tygodniem świątecznym, stanowiły 86,2 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym 7,7 proc. a autokarowe – 6 proc. W ostatnim tygodniu, porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, liczba sprzedanych imprez samolotowych wzrosła zaledwie o 0,4 proc., z dojazdem własnym – o 16,3 proc., autokarowe – o 6,3 proc.
Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem, to liderem była tym razem Grecja,, na pozostałych pozycjach w pierwszej dziesiątce znalazły się: Egipt, Turcja, Hiszpania, Włochy, Tunezja, Bułgaria, Cypr, Portugalia, Maroko.
Jeśli chodzi o najczęściej wybierane przez klientów docelowe lotniska, to pierwszą dziesiątkę zdominowały Egipt i Grecja (po trzy lotniska). Miejsca na podium zajęły: Hurghada, Sharm El Sheik , Antalya.
Najmniej tygodniowe pobyty kosztują w Egipcie – w Marsa Alam (2425 zł) i Hurghadzie (2308 zł). Najdrożej jest na Teneryfie (3149 zł) i w Antalyi (2937 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży w ostatnich czterech tygodniach, to Raport PZOT pokazuje, że w ostatnich czterech tygodniach wzrosła ona o 8,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2013. Utrzymuje się stosunkowo wysoka dynamika wzrostu sprzedaży wycieczek autokarowych – 22 proc., samolotówki wzrosły o 6,3 proc. a imprezy z dojazdem własnym o 19,4 proc.
Od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2014 liczba klientów wzrosła o 7,7 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 77,4 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które w obecnym sezonie najlepiej się sprzedają i porównanie ich sprzedaży w porównaniu z ubiegłym sezonem, to zwraca uwagę wielki wzrost sprzedaży imprez w Meksyku – znajdującego się na osiemnastym miejscu (+448 proc.). Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Egipt (w porównaniu z ubiegłym rokiem +27,9 proc.). Dalej zaś: Grecja (+13,7 proc.), Hiszpania (minus 2,5 proc.), Turcja minus 0,4 proc.), Włochy (+14,7 proc.), Tunezja (minus 18,6 proc.), Portugalia (+3,7 proc.), Austria (minus 16,3 proc.), Maroko (minus 38,5 proc.) i Bułgaria (+0,8 proc.).