Biura podróży – ceny imprez nie spadają
Bieżąca sprzedaż imprez turystycznych w biurach podróży wciąż ma się dobrze, maleją obawy przed zagrożeniem terroryzmem w atrakcyjnych dla turystów regionach.
Obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 174 złote i była to nieco mniejsza skala wzrostu w porównaniu do średniej z okresu ostatnich kilku tygodni. Przed rokiem o tej samej porze średnia różnica cen rok do roku była ujemna i wyniosła minus 35 złotych.
Nadal istotnie wyższe ceny wycieczek w tym roku mogą być po części skutkiem znacznie silniejszego tegorocznego popytu bazującego na jeszcze dość dynamicznie rosnących dochodach gospodarstw domowych, jak również wysokiego stopnia wyprzedania najatrakcyjniejszych ofert w najbardziej dynamicznych biurach podróży.
Bieżącej sprzedaży nadal dobrze służą stopniowo ustępujące obawy przed zagrożeniem terroryzmem w atrakcyjnych dla turystów regionach wypoczynku, natomiast przestają ją już wspierać słabnące ostatnio, a bardzo istotne dla turystyki, wyprzedzające wskaźniki nastrojów konsumenckich W kierunku zniżek cen zaczęły wpływać istotne czynniki wpływające na koszty wycieczek takie jak ceny paliwa lotniczego i kursy głównych walut. Te pierwsze spadły do najniższego poziomu w tym sezonie turystycznym 2016 roku i wyniosły 2,10 zł/litr wobec 2,20 zł/litr , a zatem był niższy rok do roku o ponad 4,5 procent. Równie wyraźnie w kierunku obniżek średnich cen wycieczek działa silniejszy złoty, bowiem w relacji rok do roku umocnił się on wobec euro i amerykańskiego dolara o średnio około 4 procent. Łączny wpływ cen paliw i kursów walut wywiera wpływ w kierunku zniżki średnich cen imprez w przybliżeniu w granicach 80-90 złotych.
Spośród dużych kierunków pozycję lidera wzrostów cen wobec poprzedniego sezonu wśród najważniejszych dla polskich turystów kierunków nadal utrzymuje Grecja z średnim wzrostem cen o 281 złotych. Największe średnie zwyżki cen już tradycyjnie zanotowała Kreta – o 462 złote, mniejsze Rodos – o 326 złotych, jeszcze mniejsze Korfu, Kos i Zakintos – o 292, 220 i 184 złote, a najmniejszy wzrost cen wystąpił na drogim przed rokiem Chalkidiki – średnio o zaledwie 121 złotych.
Na drugą pozycję listy zwyżek cen wśród najważniejszych kierunków – co może być pewna niespodzianką – przesunęła się stopniowo drożejąca w ostatnim okresie Turcja, gdzie średnie ceny po ostatnich zmianach stały się wyższe niż przed rokiem o 221 złotych. Ceny wycieczek do Turcji, a zwłaszcza do wykazującej przez dłuższy czas słabsze zainteresowanie wyjeżdżających Turcji Egejskiej, wykazują ostatnio dość silną tendencję do wzrostu, co zaczyna już hamująco wpływać na popyt na ten kierunek zwłaszcza w relacji z wykazującą ponowne przyspieszenie Bułgarią. Niemniej jednak perspektywy popytu ze strony polskich turystów są nadal korzystne, gdyż nie przeszkadza specyficzna polityka wewnętrzna prowadzona przez tureckiego prezydenta, a za to wyraźnie doceniają wysoką jakość hoteli oraz serwisu w tym kraju.
Etatową już niemal pozycję wicelidera wzrostów cen opuściły Wyspy Kanaryjskie, gdzie były one na poziomie o 169 złotych wyższym od zeszłorocznego. Największy dodatni wpływ na tę zwyżkę wywierały Gran Canaria i Lanzarote, gdzie ceny wzrosły o 355 i 177 złotych, zaś kierunkiem o wyraźnie najłagodniejszym wzroście cen rok do roku już szósty tydzień z rzędu jest Fuerteventura ze zniżką średniej ceny o 22 złote. Do spadku średniego wzrostu cen na Kanarach walnie przyczyniają się generalnie malejące od dwóch miesięcy wzrosty cen na Teneryfie – szczyt różnicy cen rok do roku wystąpił tam w połowie kwietnia i wyniósł 601 złotych. Na czwartej pozycji pozostała Bułgaria, której ceny tym razem ukształtowały się poniżej poziomu z lata 2016, ale jedynie o symboliczne 6 złotych.
Opiniom, popytowi i cenom w Bułgarii nieco przeszkadzają zeszłoroczne reklamacji zgłaszane przez polskich turystów, ale wspierają go stosunkowo niskie ceny, niewiele wyższe niż w Egipcie i już o ponad 350 złotych niższe niż w Turcji, co może być istotna przyczyna widocznego ostatnio przyspieszenia sprzedaży tego kierunku.
Na ostatniej (piątej) pozycji na liście zwyżek cen rok do roku zdecydowanie coraz bardziej zadomawia się Egipt, gdzie średnie ceny stały się już o 164 złote niższe niż przed rokiem. Jest to głównie wpływ spadających cen w Hurghadzie – w ostatnich tygodniach o 55, 66 i 96 złotych – i tańszej w związku z tym już o 347 złotych niż przed rokiem – do których dołączyły ostatnio wyraźne spadki cen w Marsa Alam i na Synaju. Popytowi na wyjazdy do Egiptu przejściowo nieco zaszkodziły kwietniowe zamachy na koptyjskie kościoły w północnym Egipcie, a w maju niejasna sprawa śmierci polskiej turystki w egipskim szpitalu, ale ten wpływ już w zasadzie wygasł. Obecnie ceny kształtują się pod wpływem przewagi podaży nad popytem, a ponieważ marże w Egipcie stały się w tym sezonie relatywnie wysokie, to umożliwiają dokonywanie znacznych obniżek cen w zależności od wahań poziomu bieżącego popytu.
Z mniejszych kierunków największe zwyżki cen rok do roku nadal notowały Majorka i Portugalia – średnio o 378 i 234 złote, w mniejszym stopniu wzrosły ceny wycieczek na Cypr, Maltę i do Maroka – o 180, 170 i 151 złotych, a w najmniejszym do Tunezji – o średnio 86 złotych.
Porównania zmian cen rok do roku u głównych organizatorów turystyki wskazują, że po ostatnich korektach cen biurem o najniższym wzroście średnich cen rok do roku jest Itaka, w której ceny przewyższają zeszłoroczne o około 95 złotych, a nieco większe zwyżki średnich cen rok do roku, ale niższe od średniej (teraz jest to 174 złote) wystąpiły w biurach Coral Travel Wezyr, Exim Tours i Neckermann Polska, ale to ostatnie biuro było relatywnie drogie już przed rokiem. W pozostałych dużych biurach roczne zwyżki średnich cen przekraczały przeciętną i mieściły się w granicach 325 – 385 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, czyli w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach (dołączyły Malta i Albania) i w trzech kategoriach hoteli, to od samego początku sprzedaży first minute niezmienną pozycję lidera zachowuje Itaka, tym razem z liczbą 26 najbardziej atrakcyjnych ofert (poprzednio 24 oferty) i wyprzedzała w tym względzie biura Rainbow i Coral Travel Wezyr (23 i 16 ofert). Liderem liczby atrakcyjnych ofert o tej porze przed rokiem było biuro Rainbow z liczbą 26 takich ofert przed biurami Itaka i Exim Tours (19 i 15 ofert). Spośród mniejszych organizatorów wysoką liczbę atrakcyjnych cenowo propozycji oferują obecnie biura Net Holiday z liczbą 11 ofert oraz Best Reisen – 7 takich ofert.
POWIĄZANE WPISY
22 stycznia 2025
Travel Advance będzie współpracować z nowym DMC z Abu Dhabi
Od grudnia 2024 roku agencja Travel Advance, specjalizująca się w marketingu destynacji,…
0 Komentarzy1 Minuty
21 stycznia 2025
Ecco Travel uruchomił promocje na wybrane wycieczki objazdowe
Ecco Travel ogłasza kolejną edycję promocji „Wielka obniżka”, która potrwa od 17 do 31…
0 Komentarzy1 Minuta
20 stycznia 2025
Biura podróży – po dużym wzroście, ceny zaczęły powoli spadać
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
15 stycznia 2025
Sun&Fun otwiera pierwszy salon w galerii handlowej
Sun&Fun otworzył swój pierwszy salon sprzedaży w warszawskim Centrum Handlowym Promenada.…
0 Komentarzy2 Minuty
14 stycznia 2025
Biura podróży – znaczny wzrost cen imprez turystycznych
W minionym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
Turystyka w 2025 roku – co nas czeka?
Poznaj trendy w turystyce na 2025 rok: dynamiczne pakietowanie, AI i zintegrowane…
0 Komentarzy3 Minuty
10 stycznia 2025
Sabina Saikovskaja nową dyrektorką regionalną Join UP
Od stycznia 2025 roku, stanowisko dyrektorki regionalnej na Polskę i kraje bałtyckie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Wakacje.pl partnerem Gali Waszej Turystyki
Wakacje.pl będą partnerem czwartej edycji Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Sykon w gronie partnerów Gali Waszej Turystyki
Sykon – specjalista w tworzeniu nowoczesnych systemów rezerwacyjnych dla biur podróży –…
0 Komentarzy2 Minuty