Biura podróży – ceny na ferie dużo niższe na Cyprze, Malcie i w Egipcie
Z mniejszych kierunków zdecydowanie tańsze są kosztowne przed rokiem Cypr i Malta – o 739 i 574 złote.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy tydzień zimowych ferii szkolnych dla województwa mazowieckiego czyli 15-21 stycznia 2018 roku.
Obecna średnia cena jest niższa wobec średniej ceny sprzed roku o 158 złotych, podczas gdy w tym samym okresie ubiegłego roku odnotowano nie spadek, ale wzrost cen rok do roku o 52 złote, a przed dwoma laty wzrost taki był jeszcze bardziej znaczący i wyniósł 158 złotych (zbieżność skali wzrostów z okresem obecnym jest przypadkowa).
Niższe niż przed rokiem ceny mogą być efektem nałożenia się kilku czynników, a mianowicie niższych cen na bardzo istotnych w zimie kierunkach egipskich, na które działa wyraźnie słabszy dolar i niewygasły jeszcze efekt wyjątkowo silnej dewaluacji tamtejszej waluty z 3 listopada zeszłego roku, a także wpływu czynników o charakterze kosztotwórczym , które generalnie wpływają obecnie w kierunku spadku cen wycieczek. Paliwo lotnicze nadal pozostaje droższe niż przed rokiem, ale w niewielkim stopniu – w ubiegłym tygodniu wyniosły 2,33 zł/litr wobec 2,26 zł/litr przed rokiem, czyli wzrosły o 3,1 procent, natomiast złoty w relacji rok do roku umocnił się wobec amerykańskiego dolara i euro o średnio około 3,5 procent. W rezultacie ich wspólny wpływ na średni spadek kosztów cen wycieczek wyniósł w przybliżeniu 50-55 złotych (przed dwoma tygodniami czynniki te działały w kierunku odwrotnym, czyli wzrostu średnich cen wycieczek o około 30-35 złotych).
Spośród dwóch najważniejszych kierunków zimowych kierunkiem (nie licząc egzotyki jako całości), który wykazał spadek cen rok do roku jest obecnie Egipt, gdzie ceny obniżyły się wobec poziomu z sezonu 2016/17 o średnio 164 złote, podczas gdy przed dwoma tygodniami spadek wyniósł 207 złotych. Przed rokiem średnie ceny wycieczek do Egiptu rok do roku wykazywały wzrost o 5 złotych, a przed dwoma laty o 143 złote. Podobnie jak miało to miejsce w sezonie letnim, znacznie tańsza była Hurghada – o średnio 235 złotych, w mniejszym stopniu spadały ceny wyjazdów na Synaj – o średnio 183 złote, a najniższe zniżki odnotowano w Marsa Alam – o średnio 74 złote.
Po dużym wzroście w ostatnim tygodniu (o 142 złote) na niemal zeszłoroczny poziom cen wróciły Wyspy Kanaryjskie, gdyż wzrosły one rok do roku o średnio 2 złote. W dwóch wcześniejszych sezonach notowano tam zwyżki cen o odpowiednio 76 i 125 złotych. Spośród wysp na tym kierunku liderem rocznych wzrostów cen jest obecnie Gran Canaria – o 182 złote, a zniżek Fuerteventura – o 192 złote, która przed rokiem drożała najbardziej – o średnio 257 złotych. Oznacza to sytuację z grubsza odwrotną od odnotowywanej w ubiegłym sezonie, która z kolei była również odwrotnym odbiciem zmian cen w sezonie 2015/16, czyli sprzed 2 lat.
Na generalny trend ostatniego wzrostu cen wycieczek na Wyspy Kanaryjskie, mogą oddziaływać ceny rejsów oferowanych przez tanich przewoźników, u których wzrastały one średnio o 127 złotych (Ryanair) i 90 złotych (Wizz Air).
Z mniejszych kierunków zdecydowanie tańsze są kosztowne przed rokiem Cypr i Malta – o 739 i 574 złote, w znacznie mniejszym stopniu zniżkowały średnie ceny w Portugalii – o 45 złotych, a nadal podrożały rok do roku wyjazdy do Maroka – o 109 złotych.
W obecnym zestawieniu wyraźnie największą zniżkę średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem wśród dużych i średnich organizatorów wykazuje oferta biura Itaka – tańsza rok do roku o około blisko 360 złotych. Znacznie mniej kosztowne są również oferty biur Exim Tours, Sun & Fun i Coral Travel Wezyr Holidays – tańsze o około 210, 210 i 170 złotych. Oferty innych biur są przecenione w granicach niższych od średniej zmiany cen wycieczek (obecnie jest to spadek o 158 złotych) lub nawet nieco podniesione wobec cen z ubiegłego sezonu, a mianowicie pomiędzy minus 62 i plus 21 złotych.
W tym, co ma jednak dla turystów największe znaczenie, a zatem w bezwzględnym poziomie bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 11 zimowych destynacjach oraz w trzech kategoriach hoteli, to na typową dla tego biura pozycję lidera powróciła Itaka (13 ofert takich ofert) – przed rokiem 8 ofert, a wiceliderem jest biuro, które również znacząco zwiększyło liczbę najbardziej atrakcyjnych ofert, czyli TUI Poland (11 ofert) – przed rokiem tylko 3 takie oferty.
POWIĄZANE WPISY
22 stycznia 2025
Travel Advance będzie współpracować z nowym DMC z Abu Dhabi
Od grudnia 2024 roku agencja Travel Advance, specjalizująca się w marketingu destynacji,…
0 Komentarzy1 Minuty
21 stycznia 2025
Ecco Travel uruchomił promocje na wybrane wycieczki objazdowe
Ecco Travel ogłasza kolejną edycję promocji „Wielka obniżka”, która potrwa od 17 do 31…
0 Komentarzy1 Minuta
20 stycznia 2025
Biura podróży – po dużym wzroście, ceny zaczęły powoli spadać
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
15 stycznia 2025
Sun&Fun otwiera pierwszy salon w galerii handlowej
Sun&Fun otworzył swój pierwszy salon sprzedaży w warszawskim Centrum Handlowym Promenada.…
0 Komentarzy2 Minuty
14 stycznia 2025
Biura podróży – znaczny wzrost cen imprez turystycznych
W minionym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
Turystyka w 2025 roku – co nas czeka?
Poznaj trendy w turystyce na 2025 rok: dynamiczne pakietowanie, AI i zintegrowane…
0 Komentarzy3 Minuty
10 stycznia 2025
Sabina Saikovskaja nową dyrektorką regionalną Join UP
Od stycznia 2025 roku, stanowisko dyrektorki regionalnej na Polskę i kraje bałtyckie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Wakacje.pl partnerem Gali Waszej Turystyki
Wakacje.pl będą partnerem czwartej edycji Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Sykon w gronie partnerów Gali Waszej Turystyki
Sykon – specjalista w tworzeniu nowoczesnych systemów rezerwacyjnych dla biur podróży –…
0 Komentarzy2 Minuty