Biura podróży – ceny wrześniowe wyższe niż przed rokiem
Spośród najważniejszych kierunków – podobnie jak miało to miejsce w sierpniu – pozycję lidera wzrostu cen rok do roku, zajmuje Turcja, gdzie średnie ceny przewyższały ubiegłoroczne o 262 złote.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się m.in. gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych obejmuje pierwszy pełny tydzień września, czyli 4-10 września 2017 roku.
Ponieważ imprezy z wylotami w tygodniu 4-10 września są już imprezami last minute, to dość wysoki stopień wyprzedania wycieczek spowodował zmniejszenie liczby dostępnych ofert i dlatego bieżące porównania, zwłaszcza na niektórych bardzo popularnych obecnie kierunkach mogą nie być tak adekwatne jak miało miejsce w okresach, gdy dostępna była pełna liczba ofert, a liczba porównywanych hoteli w porównaniu z obecnym zestawienie była przeważnie o około 20 procent większa.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów z okresu pierwszego pełnego tygodnia września 2017 wskazuje, że obecna różnica średnich cen wobec tego samego okresu wyniosła 170 złotych, a zatem była mniejsza niż przy takim samym wyprzedzeniu wobec dat wylotów dla pierwszego tygodnia sierpnia, gdy wyniosła 294 złote. W tym samym okresie w ubiegłym sezonie różnica ta była dodatnia, ale mniej znacząca i wyniosła + 85 złotych.
Jak wynika z zestawienia, wyższe najczęściej ceny wycieczek wobec sezonu poprzedniego mają miejsce również dla wylotów w pierwszym tygodniu września, choć ich skala nie jest tak duża jak przed miesiącem. Generalnie wyższe niż przed rokiem ceny mogą być jeszcze w znacznej części skutkiem większego popytu, któremu nie towarzyszy adekwatnie zwiększona w tym roku podaż wycieczek oraz związany z tym znaczny stopnień wyprzedania najbardziej poszukiwanych ofert na części kierunków w wiodących biurach podróży.
Spośród najważniejszych kierunków – podobnie jak miało to miejsce w sierpniu – pozycję lidera wzrostu cen rok do roku, zajmuje Turcja, gdzie średnie ceny przewyższały ubiegłoroczne o 262 złote. W adekwatnej sytuacji przed miesiącem różnica ta była większa i wynosiła 380 złotych. Ceny wycieczek na tym kierunku od połowy czerwca wykazywały wyraźną tendencję wzrostową, a od lipca kierunek ten był już liderem wzrostu cen wobec poprzedniego sezonu -wcześniej była nim przeważnie Grecja. Z jednej strony naszym turystom nie przeszkadza specyficzna polityka wewnętrzna prowadzona przez tureckiego prezydenta, a z drugiej doceniają wysoką jakość hoteli oraz serwisu w tym kraju, zwłaszcza w odniesieniu do wyjazdów rodzinnych. Czynnikiem hamującym sprzedaż wycieczek do Turcji jest niedobór ofert na tym kierunku, co między innymi powoduje, że ceny wycieczek do Turcji są już na tle kierunków konkurencyjnych dość wygórowane. W ostatnich miesiącach marże na imprezach do Turcji stały się bardzo wysokie, a organizatorzy, którzy postawili w tym sezonie na istotny wzrost oferty do tego kraju (np. Itaka) mogą cieszyć się z trafnego posunięcia biznesowego.
Na pozycji wicelidera w kategorii wzrostów cen wycieczek rok do roku znalazły się Wyspy Kanaryjskie, na których są one teraz wyższe o średnio 255 złotych niż przed rokiem, ale w adekwatnej sytuacji przed miesiącem były wyższe o 349 złotych. Znaczny dodatni wpływ na tę zwyżkę wywierały ceny na Gran Canarii, Teneryfie i Fuerteventurze, które wzrastały o 340, 278, 265 złotych, zaś kierunkiem tonującym średni wzrost cen była wyspa Lanzarote, gdzie wzrosły one – o 136 złotych.
Trzecią pozycję zajmowała Grecja, w której ceny były wyższe wobec cen sprzed roku o średnio o 222 złote, podczas gdy w adekwatnej sytuacji przed miesiącem były one wyższe o 378 złotych. Największy wzrost średnich cen imprez zanotowano na Krecie – o 321 złotych, zbliżony do greckiej średniej na Korfu, Kos, Rodos i Zakintos – o odpowiednio 258, 246, 208 i 205 złotych, a już tradycyjnie w tym sezonie niższe były ceny na relatywnie drogim przed rokiem Chalkidiki.
Na czwartej pozycji w kategorii wzrostów cen rok do roku wśród najważniejszych kierunków znalazła się Bułgaria, w której ceny na skutek bardzo dobrego popytu w ostatnich 2 miesiącach, zwłaszcza ze strony słabiej sytuowanych klientów z tzw. Polski B, systematycznie wspinają się na poziomy coraz wyraźniej wyższe niż przed rokiem. Tym razem różnica ta wyniosła 178 złotych, a w adekwatnej sytuacji przed miesiącem była na dużo niższym poziomie 55 złotych. Warto zauważyć, że jest to jedyny kierunek na którym różnica cen rok do roku we wrześniu jest wyższa niż w sierpniu. Tej dodatniej dynamice zmian cen sprzyja również większa niż zwykle różnica średnich cen wycieczek pomiędzy Bułgarią oraz głównym konkurentem do względów turystów z tego obszaru, czyli Turcją.
Na ostatniej (piątej) pozycji na liście zmian cen rok do roku – podobnie jak miało to miejsce w sierpniu – nadal pozostaje Egipt, gdzie poziom średnich cen był o 158 złotych niższy niż przed rokiem. W adekwatnej sytuacji przed miesiącem był on również niższy, ale o 99 złotych. Sytuacja taka nadal jest skutkiem konsekwentnie niższych rok do roku średnich cen na największym kierunku egipskim, czyli w Hurghadzie – o 272 złote, podczas gdy spadki na Synaju i w Marsa Alam są znacznie bardziej umiarkowane – o 109 i 68 złotych. Perspektywom popytu na wyjazdy do Egiptu powinny pomagać relatywnie wysokie ceny w Turcji i stopniowo zbliżający się koniec sezonu w Bułgarii. Z kolei nieduży negatywny wpływ może wywierać sprawa niedawnego ataku nożownika na plaży w Hurghadzie, która spowodowała śmierć trzech osób i rany u kilku dalszych. Marże w Egipcie są już zdecydowanie mniej korzystne niż w okresie zimy i first minute, ale pozwalają jeszcze biurom na realizowanie pewnych dostosowań cen w zależności od kształtowania się relacji popytu do podaży, aczkolwiek możliwości w tym zakresie są już na wyczerpaniu.
Z mniejszych kierunków największe wyraźnie największe dodatnie różnice cen rok do roku zanotowały dla wrześniowych wyjazdów dość tanie o tej porze w ubiegłym sezonie Cypr, Tunezja i Majorka – o 362, 343, 310 złotych, znacznie mniejszy wzrost cen wycieczek dotyczył Malty i Maroka – o 50 i 25 złotych, a spadły ceny wycieczek do Portugalii – o średnio 72 złote.
Porównania zmian cen rok do roku u głównych organizatorów turystyki wskazują, że jedyna oferta o niższych cenach była w ostatnim tygodniu proponowana przez biuro Coral Travel Wezyr, w którym ceny były średnio o około 15 złotych niższe niż przed rokiem, ale jego oferta była w zeszłym sezonie o tej porze dość droga. Ta sama uwaga dotyczy biura Exim Tours, które było średnio o 70 złotych droższe niż przed rokiem. Wzrost cen w granicach średniej (teraz jest to 170 złotych) prezentuje oferta biura Itaka, przy czym trzeba zaznaczyć, że wzrost cen u tego organizatora był przed rokiem najmniejszy, a także, że wzrosły one zdecydowanie najmniej, jeżeli weźmiemy pod uwagę okres ostatnich dwóch sezonów łącznie. W pozostałych dużych biurach roczne zwyżki średnich cen przekraczały przeciętną i mieściły się w granicach 253-336 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach (w tym sezonie dołączyły Malta i Albania) i w trzech kategoriach hoteli, to na pozycji lidera w tym sezonie nadal pozostaje biuro Itaka z liczbą 26 najbardziej atrakcyjnych ofert wyprzedzając biura Coral Travel Wezyr i Exim Tours (22 i 16 takich ofert).
Spośród mniejszych organizatorów wysoką liczbę atrakcyjnych cenowo propozycji oferują obecnie biura Net Holiday z liczbą 10 ofert oraz Sun & Fun i 7islands – 9 i 7 takich ofert.
Spośród mniejszych organizatorów wysoką liczbę atrakcyjnych cenowo propozycji oferują obecnie biura Sun&Fun i Net Holiday z liczbą 9 i 8 takich ofert.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty