Biura podróży – Cypr i Maroko dużo droższe
W biurach podróży w Polsce, wśród mniej masowych kierunków zdecydowanie największe zwyżki cen w porównaniu do roku 2018, odnotowano na Cyprze i w Maroku – o średnio 385 i 334 złote, a dużo mniejsze wzrosty wystąpiły w Tunezji i Albanii – o 58 i 36 złotych.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy pełny tydzień sierpnia, czyli 5-11 sierpnia 2018 roku.
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia średnia cena się nie uległa zmianie. Największe zwyżki średnich cen wycieczek wystąpiły na Kos – o 96 złotych oraz na Krecie i w Turcji Egejskiej – o 90 i 75 złote. Największe zniżki ponownie odnotowano w Portugalii – o 124 złote oraz na Chalkidiki i Korfu – o 121 i 75 złotych. W analogicznym okresie przed rokiem i przed dwoma laty średnie ceny wycieczek odpowiednio spadły 11 i wzrosły o 6 złotych.
Pomimo chwilowego wyhamowania ogólne tempo podnoszenia się średnich cen nadal pozostaje wysokie od pierwszego tygodnia lutego wyniosło już 379 złotych, co oznacza skalę wzrostu o około 11,5 procent. Jeszcze bardziej istotnie drożeją wycieczki sprzedawane w okresie tzw. last minute, których ceny od ostatniej dekady stycznia bardzo wyraźnie przewyższają ceny ubiegłoroczne.
W minionym tygodniu zdecydowanie najbardziej wzrosły ceny wycieczek do Turcji (o 64 złote), zdecydowanie łagodniej do na Wyspy Kanaryjskie i do Grecji – o 12 i 7 złotych. Spadły ceny wyjazdów do popularnego w tym sezonie Egiptu – o 9 złotych oraz do Bułgarii – o 15 złotych.
Nadal zwraca uwagę systematyczne podnoszenie się cen imprez turystycznych do Grecji, które pomimo ostatniego zwolnienia dynamiki wzrostu cen podrożały w okresie ostatnich 11 tygodni (czyli od pierwszego tygodnia marca) o średnio 365 złotych. Może mieć związek z cięciami programów czarterowych do tego kraju dokonanymi przez wielu organizatorów, z zaprzestaniem działalności przez biura 7islands i Net Holiday, jak również z pewną poprawę popytu na ten kierunek.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym pełnym tygodniu sierpnia 2019 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 102 złote. W tym samym okresie poprzedniego sezonu notowano wzrost cen w ujęciu rocznym o zaledwie 2 złote.
Spośród dużych kierunków nadal utrzymują się zwyżki średnich cen wycieczek na systematycznie zyskujących na popularności już od sezonu 2017 mniej kosztownych, ale dobrych jakościowo kierunkach, czyli Egipcie i Turcji, na których średnie ceny wzrosły w skali rocznej o 300 i 143 złote. Zmniejszenie skali wzrostu cen na tym drugim w porównaniu z tygodniami wcześniejszymi jest w dużej mierze skutkiem istotnej zwyżki cen przed rokiem. W tej sytuacji Turcję nieco wyprzedza w tym względzie Grecja, na której średnie ceny wzrosły o 146 złotych.
Na wszystkich tych kierunkach jest to istotnie inna sytuacja niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu, gdyż Egipt notował wówczas spadek cen w ujęciu rocznym o 75 złotych, Grecja stosunkowo niewielki wzrost o średnio 4 złote, zaś w przypadku Turcji skala wzrostu cen była znacznie większa i wyniosła 199 złotych.
Stosunkowo niewiele wzrosły ceny wycieczek do Bułgarii, które były o 17 złotych wyższe niż przed rokiem, a w adekwatnym tygodniu ubiegłego sezonu ceny na tym kierunku spadły symbolicznie o 1 złoty.
Liderem spadków w tym sezonie nadal pozostają Wyspy Kanaryjskie, gdzie ceny rok do roku były niższe o średnio 110 złotych, a przed tygodniem i dwoma były niższe o 100 i 128 złotych.
W minionym sezonie o tej samej porze ceny wycieczek sierpniowych też notowały spadek cen w ujęciu rocznym, który wyniósł średnio 97 złotych. Kolejny już raz zwracamy jednak uwagę, że w ostatnich tygodniach zdecydowanie korzystniejsze niż przed rokiem stały się dla organizatorów ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie sprzedawanych w ofertach last minute.
Na mniej masowych kierunkach zdecydowanie największe zwyżki cen w ujęciu rocznym odnotowano na Cyprze i w Maroku – o średnio 385 i 334 złote, a dużo mniejsze wzrosty wystąpiły w Tunezji i Albanii – o 58 i 36 złotych. W niewielkim stopniu spadły średnie ceny w Portugalii – o 9 złotych, a wyraźniej na Majorce oraz na Malcie – o średnio 23 i 91 złotych.
Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (czyli wobec sezonu 2017 dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia), najbardziej zwyżkowały średnie ceny wycieczek do Turcji i Egiptu – o 342 i 225 złotych. Nieco niższy był wzrost cen wyjazdów do Grecji – o 150 złotych, zaś w niedużym stopniu zdrożały średnie ceny wyjazdów do Bułgarii – o średnio 16 złotych, zaś spadły do Tunezji – o 29 złotych. Tradycyjnie w tym sezonie i w tym ujęciu zdecydowanie najbardziej obniżyły się ceny wyjazdów na Wyspy Kanaryjskie – o średnio 207 złotych.
W porównaniach średnich cen ofertowych wśród dużych i średnich organizatorów najmniejsze średnie wzrosty cen ofertowych wobec ubiegłego sezonu wystąpiły w biurach Sun & Fun, Neckermann Polska i Rainbow, które były wyższe o około 15 i po 35 złotych niż przed rokiem. Pozostali organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu w granicach od około 60 złotych (biuro TUI Poland) do 330 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, pozycję lidera nadal utrzymuje biuro TUI Poland z liczbą 34 ofert (poprzednio 30, przed rokiem 23, a przed dwoma 12 ofert), które wyprzedziło biura Coral Travel z liczbą 24 ofert (poprzednio też 24, przed rokiem 18, a przed dwoma 19 ofert) oraz Itaka z liczbą 23 ofert (poprzednio 21, przed rokiem 23, a przed dwoma 25 ofert). Przewagę w zakresie hoteli 3* posiadały oferty biura Rainbow i TUI Poland, a w zakresie hoteli 4* oraz 5* oferta biura TUI Poland.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel – 8 ofert, na kierunkach greckich biura Rainbow – 9 ofert oraz Itaka i Grecos – po 6 ofert, na kierunkach kanaryjskich biuro TUI Poland – 9 ofert oraz Itaka – 6 ofert, a na tureckich Coral Travel – 6 ofert i TUI Poland – 4 oferty.
W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miały biura Coral Travel i TUI Poland – po 4 oferty, zaś w Bułgarii biuro Coral Travel – 2 oferty. W porównaniu z okresem sprzed roku biuro Rainbow wyraźnie wzmocniło swoją pozycję w Grecji i na Wyspach Kanaryjskich, TUI Poland na Wyspach Kanaryjskich, w Grecji, Turcji i Tunezji, a Coral Travel w Grecji, Tunezji kontynentalnej i Bułgarii.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty