Biura podróży – Cypr i Maroko dużo droższe
W biurach podróży w Polsce, wśród mniej masowych kierunków zdecydowanie największe zwyżki cen w porównaniu do roku 2018, odnotowano na Cyprze i w Maroku – o średnio 385 i 334 złote, a dużo mniejsze wzrosty wystąpiły w Tunezji i Albanii – o 58 i 36 złotych.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy pełny tydzień sierpnia, czyli 5-11 sierpnia 2018 roku.
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia średnia cena się nie uległa zmianie. Największe zwyżki średnich cen wycieczek wystąpiły na Kos – o 96 złotych oraz na Krecie i w Turcji Egejskiej – o 90 i 75 złote. Największe zniżki ponownie odnotowano w Portugalii – o 124 złote oraz na Chalkidiki i Korfu – o 121 i 75 złotych. W analogicznym okresie przed rokiem i przed dwoma laty średnie ceny wycieczek odpowiednio spadły 11 i wzrosły o 6 złotych.
Pomimo chwilowego wyhamowania ogólne tempo podnoszenia się średnich cen nadal pozostaje wysokie od pierwszego tygodnia lutego wyniosło już 379 złotych, co oznacza skalę wzrostu o około 11,5 procent. Jeszcze bardziej istotnie drożeją wycieczki sprzedawane w okresie tzw. last minute, których ceny od ostatniej dekady stycznia bardzo wyraźnie przewyższają ceny ubiegłoroczne.
W minionym tygodniu zdecydowanie najbardziej wzrosły ceny wycieczek do Turcji (o 64 złote), zdecydowanie łagodniej do na Wyspy Kanaryjskie i do Grecji – o 12 i 7 złotych. Spadły ceny wyjazdów do popularnego w tym sezonie Egiptu – o 9 złotych oraz do Bułgarii – o 15 złotych.
Nadal zwraca uwagę systematyczne podnoszenie się cen imprez turystycznych do Grecji, które pomimo ostatniego zwolnienia dynamiki wzrostu cen podrożały w okresie ostatnich 11 tygodni (czyli od pierwszego tygodnia marca) o średnio 365 złotych. Może mieć związek z cięciami programów czarterowych do tego kraju dokonanymi przez wielu organizatorów, z zaprzestaniem działalności przez biura 7islands i Net Holiday, jak również z pewną poprawę popytu na ten kierunek.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym pełnym tygodniu sierpnia 2019 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 102 złote. W tym samym okresie poprzedniego sezonu notowano wzrost cen w ujęciu rocznym o zaledwie 2 złote.
Spośród dużych kierunków nadal utrzymują się zwyżki średnich cen wycieczek na systematycznie zyskujących na popularności już od sezonu 2017 mniej kosztownych, ale dobrych jakościowo kierunkach, czyli Egipcie i Turcji, na których średnie ceny wzrosły w skali rocznej o 300 i 143 złote. Zmniejszenie skali wzrostu cen na tym drugim w porównaniu z tygodniami wcześniejszymi jest w dużej mierze skutkiem istotnej zwyżki cen przed rokiem. W tej sytuacji Turcję nieco wyprzedza w tym względzie Grecja, na której średnie ceny wzrosły o 146 złotych.
Na wszystkich tych kierunkach jest to istotnie inna sytuacja niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu, gdyż Egipt notował wówczas spadek cen w ujęciu rocznym o 75 złotych, Grecja stosunkowo niewielki wzrost o średnio 4 złote, zaś w przypadku Turcji skala wzrostu cen była znacznie większa i wyniosła 199 złotych.
Stosunkowo niewiele wzrosły ceny wycieczek do Bułgarii, które były o 17 złotych wyższe niż przed rokiem, a w adekwatnym tygodniu ubiegłego sezonu ceny na tym kierunku spadły symbolicznie o 1 złoty.
Liderem spadków w tym sezonie nadal pozostają Wyspy Kanaryjskie, gdzie ceny rok do roku były niższe o średnio 110 złotych, a przed tygodniem i dwoma były niższe o 100 i 128 złotych.
W minionym sezonie o tej samej porze ceny wycieczek sierpniowych też notowały spadek cen w ujęciu rocznym, który wyniósł średnio 97 złotych. Kolejny już raz zwracamy jednak uwagę, że w ostatnich tygodniach zdecydowanie korzystniejsze niż przed rokiem stały się dla organizatorów ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie sprzedawanych w ofertach last minute.
Na mniej masowych kierunkach zdecydowanie największe zwyżki cen w ujęciu rocznym odnotowano na Cyprze i w Maroku – o średnio 385 i 334 złote, a dużo mniejsze wzrosty wystąpiły w Tunezji i Albanii – o 58 i 36 złotych. W niewielkim stopniu spadły średnie ceny w Portugalii – o 9 złotych, a wyraźniej na Majorce oraz na Malcie – o średnio 23 i 91 złotych.
Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (czyli wobec sezonu 2017 dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia), najbardziej zwyżkowały średnie ceny wycieczek do Turcji i Egiptu – o 342 i 225 złotych. Nieco niższy był wzrost cen wyjazdów do Grecji – o 150 złotych, zaś w niedużym stopniu zdrożały średnie ceny wyjazdów do Bułgarii – o średnio 16 złotych, zaś spadły do Tunezji – o 29 złotych. Tradycyjnie w tym sezonie i w tym ujęciu zdecydowanie najbardziej obniżyły się ceny wyjazdów na Wyspy Kanaryjskie – o średnio 207 złotych.
W porównaniach średnich cen ofertowych wśród dużych i średnich organizatorów najmniejsze średnie wzrosty cen ofertowych wobec ubiegłego sezonu wystąpiły w biurach Sun & Fun, Neckermann Polska i Rainbow, które były wyższe o około 15 i po 35 złotych niż przed rokiem. Pozostali organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu w granicach od około 60 złotych (biuro TUI Poland) do 330 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, pozycję lidera nadal utrzymuje biuro TUI Poland z liczbą 34 ofert (poprzednio 30, przed rokiem 23, a przed dwoma 12 ofert), które wyprzedziło biura Coral Travel z liczbą 24 ofert (poprzednio też 24, przed rokiem 18, a przed dwoma 19 ofert) oraz Itaka z liczbą 23 ofert (poprzednio 21, przed rokiem 23, a przed dwoma 25 ofert). Przewagę w zakresie hoteli 3* posiadały oferty biura Rainbow i TUI Poland, a w zakresie hoteli 4* oraz 5* oferta biura TUI Poland.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel – 8 ofert, na kierunkach greckich biura Rainbow – 9 ofert oraz Itaka i Grecos – po 6 ofert, na kierunkach kanaryjskich biuro TUI Poland – 9 ofert oraz Itaka – 6 ofert, a na tureckich Coral Travel – 6 ofert i TUI Poland – 4 oferty.
W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miały biura Coral Travel i TUI Poland – po 4 oferty, zaś w Bułgarii biuro Coral Travel – 2 oferty. W porównaniu z okresem sprzed roku biuro Rainbow wyraźnie wzmocniło swoją pozycję w Grecji i na Wyspach Kanaryjskich, TUI Poland na Wyspach Kanaryjskich, w Grecji, Turcji i Tunezji, a Coral Travel w Grecji, Tunezji kontynentalnej i Bułgarii.
POWIĄZANE WPISY
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Górna Austria zaprasza Polaków. Atrakcje dla całej rodziny, zimowe szlaki i zabytki UNESCO
Na początku listopada odbyło się spotkanie dla dziennikarzy z przedstawicielami Górnej…
0 Komentarzy5 Minuty
12 listopada 2024
Fundacja Happy Kids i Rainbow wysyłają mamy zastępcze na wakacje
Pracują 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Bez urlopów, bez L4, bez wolnych…
0 Komentarzy3 Minuty
12 listopada 2024
Biura podróży – powolny spadek cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
8 listopada 2024
Mauritius powitał pierwszych polskich turystów w sezonie zimowym 2024/2025. Czarterowe loty wystartowały z Warszawy
7 listopada 2024 roku na międzynarodowym lotnisku Sir Seewoosagur Ramgoolam wylądował…
0 Komentarzy1 Minuty
8 listopada 2024
Rainbow: pierwszy bezpośredni lot z Polski do Kolumbii – start już 9 listopada
W sobotę, 9 listopada, wyruszy pierwszy bezpośredni lot z Polski do Kolumbii. Samolot…
0 Komentarzy2 Minuty
8 listopada 2024
Rainbow nagrodzony w konkursie Effie Awards Poland 2024
Rainbow zdobył srebrną statuetkę w konkursie Effie Awards Poland 2024 za wprowadzenie…
0 Komentarzy1 Minuty
8 listopada 2024
Wakacje.pl rekrutują nowych pracowników. Nowa kampania inspirowana zagrożonymi gatunkami
Serwis Wakacje.pl wystartował z nową kampanią rekrutacyjną. Firma wprowadza potencjalnych…
0 Komentarzy2 Minuty