Biura podróży – czołówka najpopularniejszych krajów bez zmian

AG

Sprzedaż imprez w biurach podróży jest minimalnie mniejsza niż przed rokiem. Dużo lepiej sprzedają się oferty Bułgarii, Chorwacji i Portugalii.

Klienci biur podróży od początku roku preferują te same kraje. W pierwszej dziesiątce od początku roku utrzymuje się między innymi Cypr.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015, w biurach podróży odnotowano wzrost liczby rezerwacji o 3,3 proc. oraz o 0,7 proc. liczby klientów.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 82,6 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 7,5 proc. a autokarowe – 9,6 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 73,1 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 49 proc., zaś liczba samolotówek spadła o minus 6,8 proc.
Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2015 do 31 października 2016 roku, to pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych krajów nie zmienia się specjalnie, choć zwraca uwagę utrzymujący się od piętnastu tygodni na pozycji dziesiątej Cypr. Dycha wygląda następująco: Grecja, Hiszpania, Bułgaria, Turcja, Włochy, Chorwacja, Egipt, Portugalia, Albania i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się pięć greckich i trzy hiszpańskie a na podium znajdują się Zakyntos, Heraklion i Korfu. Najmniej kosztują imprezy w Burgas (1 983 zł) i Antalyi (1 930 zł). Najdrożej jest na Fuerteventurze (3 090 zł) i na Teneryfie (2 990 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2016 wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 1,1 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych zmalała o minus 5,6 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła o 52,8 proc., zaś autokarówek wzrosła o 46,4 proc. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów zmalała o minus 7,3 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 81,3 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza wygląda następująco. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem o +2 proc.). Dalej zaś: Hiszpania (+57 proc.), Bułgaria (+105 proc.), Włochy (+51,2 proc.), Egipt (minus 72 proc.), Turcja (minus 72 proc.), Portugalia (+ 69 proc.), Chorwacja (+122 proc.), Cypr (+24 proc.) i Austria (+119 proc.). Zwracają uwagę znajdujące się od kilku tygodni na dziewiętnastej pozycji Czechy – wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 139 proc oraz na pozycji szesnastej Polska ze wzrostem wynoszącym 186 proc.