Biura podróży – czy koniec wakacji?

AG

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji spadła o minus 6,1 proc., zaś liczba klientów – o minus 6,1 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 93 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 2 proc. a autokarowe – 4,3 proc..
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zmalała liczba sprzedanych imprez autokarowych – o minus 15,6 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 18,6 proc., zaś liczba samolotówek zmalał o minus 6,2.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2016 do 31 października 2017 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak samo, jak przez ostatnie osiem tygodni: Grecja, Hiszpania, Turcja, Bułgaria, Egipt, Włochy, Albania, Portugalia, Chorwacja i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się pięć greckich i dwa bułgarskie. Na podium znajdują się Heraklion, Rodos i Antalya.
Najmniej kosztują imprezy w Warnie (1 550 zł) i w Burgas (1 537 zł). Najdrożej jest na Fuerteventurze (2 858 zł) i w Chanii (2 619 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty zmalała w ostatnich czterech tygodniach o minus 0,1 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 0,6 proc., autokarowe zmalały o minus 13,4 a wyjazdy z dojazdem własnym wzrosły o 1,2 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2017 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 16,6 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 86 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost sprzedaży o 7 proc. w porównaniu do ubiegłego roku). Dalej zaś: Hiszpania (+0,7 proc.), Bułgaria (+9,8 proc.), Turcja (+38,2 proc.), Włochy (16,1 proc.), Egipt (+112,6 proc.), Albania (102,2 proc.), Portugalia (7,1 proc.), Chorwacja (minus 0,8 proc.) i Cypr (4,6 proc.). Na szesnastej pozycji znajduje się Malta (+122 proc.) a na dwudziestej – Tanzania (+108,9 proc.). Już na siedemnastym miejscu znajduje się Tunezja (+85,2 proc.). Polska znajduje się na pozycji 11. (+19,3 proc.).
Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 31 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Hiszpania to 16,4 proc., Bułgaria – 9,5 proc., Turcja – 7,6 proc., Włochy 6,5 proc., Egipt – 6,1 proc.