Biura podróży – dalszy spadek cen
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 6 i 12 sierpnia, średnie ceny spadły o 40 złotych. Największe zniżki cen w ostatnim tygodniu zanotowano na greckiej wyspie Kos – o średnio 200 złotych.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy pełny tydzień sierpnia, czyli 6-12 sierpnia 2018 roku.
Analiza oparta na wynikach sieci Wakacje.pl pokazuje, że w minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 6 i 12 sierpnia, średnie ceny po raz kolejny nieznacznie wzrosły.
Jeśli chodzi o poszczególne kierunki i ich udział w rynku, to sytuacja wygląda następująco:
Grecja odnotowała wzrost udziału w rynku o 0,61 proc. Jedenasty z rzędu znaczący wzrost udziałów rynkowych tego kierunku po wcześniejszym 13-tygodniowym trendzie spadkowym trwającym od połowy stycznia do połowy kwietnia. Maj i czerwiec z reguły są bardzo korzystnymi miesiącami dla sprzedaży Grecji, ale w tym sezonie Grecja wyraźniej zyskuje w nich udziały niż w sezonach wcześniejszych. Jedną z przyczyn mogą być relatywnie coraz korzystniejsze dla turystów ceny wycieczek do tego kraju na tle większości kierunków konkurencyjnych. W ostatnim tygodniu sprzedaż Grecji zdecydowanie najwięcej zyskiwała w lipcu, mniej w pozostałych miesiącach, a lekko traciła we wrześniu
Albania – wzrost udziału o 0,08 proc. Bardzo duże obniżki cen wycieczek do Albanii, rozpoczęte w drugim tygodniu czerwca (w sumie o blisko 250 złotych dla terminów sierpniowych) zgodnie z przewidywaniami zdecydowanie przyspieszyły sprzedaż tego kierunku. Przyspieszenie to jest tym bardziej imponujące, że liczone jest od stosunkowo niedużej bazy, gdyż jest to kierunek ciągle jeszcze średniej wielkości. Z przeliczeń wynika, że w przedostatnim tygodniu liczba rezerwacji do Albanii wzrosła o aż około 150 procent. W minionym tygodniu tempo sprzedaży nieco spadło, ale i tak jest ono blisko dwukrotnie szybsze od w miarę stabilnego poziomu z tygodni poprzednich. Przykład ten przy okazji pokazuje, jak duża jest w turystyce wyjazdowej tzw. elastyczność cenowa popytu, czyli jak wysoce wrażliwy jest popyt na wycieczki na zmiany ich cen. W minionym tygodniu Albania sporo zyskiwała w lipcu, a lekko traciła w sierpniu.
Hiszpania odnotowała spadek udziału w rynku o 0,13 proc. Traciła udziały rynkowe już po raz ósmy z rzędu. Wcześniejsze 10-tygodniowe wyraźne zyskiwanie udziałów rynkowych przez ten kierunek mogło mieć związek z dużą sprzedażą na tygodnie przedwakacyjne, w których ceny Hiszpanii były relatywnie bardzo korzystne. W takiej sytuacji kierunek bardziej premiowy jakim jest Hiszpania zwykle zyskuje udziały rynkowe do czasu wystąpienia wyraźniejszego ożywienia popytu w Polsce B, które często prowadzi do zastopowania dalszej ekspansji Hiszpanii. Kierunek ten tracił głównie w czerwcu i we wrześniu, a nieco zyskiwał w lipcu i sierpniu.
Turcja – spadek o 0,23 proc. Ta destynacja od końca marca wykazuje bardzo znaczne wahania tempa sprzedaży. Jednym z warunków ponownego bardziej systematycznego odzyskiwania udziałów w rynku są atrakcyjniejsze niż dotąd poziomy cen wycieczek do tego kraju. Od niedawna stało się to faktem, co może poprawić tempo sprzedaży tego kierunku, choć na razie nie sprzyjają temu duże zniżki cen w pobliskiej Grecji, ale za to nieco pomagają relatywnie drożejące ceny kierunków egipskich. W ostatnim tygodniu traciła we wszystkim miesiącach jakie pozostały jeszcze do końca sezonu.
W najbliższym czasie sprzedaż na kierunkach tureckich może otrzymać wsparcie ze strony wyjaśnionej już sytuacji w zakresie rezultatów wyborów z 24 czerwca. Zakończyły się one podwójnym sukcesem dotychczasowego prezydenta Recepa Tayyipa Erdogana. Został on już w pierwszej turze wybrany na kolejną – tym razem już 5-letnią kadencję, a ponadto wybory parlamentarne wygrała „prezydencka” koalicja partii AKP i MHP, co wydatnie wzmacnia stabilność i skuteczność władzy tureckiego prezydenta.
Egipt odnotował spadek o 0,24 proc. To już szósty kolejny tydzień relatywnie słabej sprzedaży tego kierunku, który we wcześniejszej fazie sprzedaży – od pierwszego tygodnia stycznia do przedostatniego w kwietniu – znacznie i systematycznie zyskiwał na znaczeniu. Obecna sytuacja może mieć związek z postępującą utratą przewagi w atrakcyjności cenowej nad kierunkami konkurencyjnymi w tym zwłaszcza z perspektywy porównań z analogiczną sytuacją przed rokiem. W tych porównaniach kierunek ten jest teraz wyraźnym liderem wzrostu cen. W minionym tygodniu Egipt tracił sporo udziałów rynkowych w lipcu, a niewiele zyskiwał w pozostałych miesiącach lata.
Na pozostałych kierunkach, nie odnotowano większych zmian, a skala ich zysków lub strat udziałów rynkowych wyrażała się dla nich w minionym tygodniu w setnych częściach procenta.
Zakres dużych przecen wycieczek nadal rośnie
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 6 i 12 sierpnia, średnie ceny spadły o 40 złotych. Największe zniżki cen w ostatnim tygodniu zanotowano na greckiej wyspie Kos – o średnio 200 złotych oraz w Portugalii i ponownie na Teneryfie – o 198 i 189 złotych. Największe zwyżki średnich cen miały miejsce na Korfu – o średnio 69 złotych oraz na Majorce i w Tunezji – o 45 i 25 złotych. W tym samym czasie przed rokiem oraz przed dwoma laty średnie ceny wycieczek odpowiednio wzrosły o 9 i spadły o 12 złotych.
Miniony tydzień przyniósł ponownie wyższe od przeciętnej (czyli od 40 złotych) spadki średnich cen wycieczek na Wyspy Kanaryjskie (o 65 złotych), bardzo bliskie przeciętnej do Grecji (spadek o 42 złote), niezbyt duże spadki cen wyjazdów do Bułgarii i Turcji (o 24 i 21 złotych), zaś minimalne wzrosty cen wycieczek do Egiptu – o średnio 8 złotych.
Ceny w Tunezji po ośmiu zwyżkach z rzędu (łącznie o prawie 300 złotych) i siedmiotygodniowych wahaniach, wzrosły tym razem o 6 złotych. Nadal relatywnie wysokie ceny na tym kierunku sprzyjają popytowi na innym nabierającym obecnie znaczenia kierunku, którym jest Albania, tym bardziej, że ostatnio ceny bardzo znacznie się tam obniżyły.
Średnia cena wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu była niższa o 137 złotych (poprzednio ceny były niższe o 79 i wyższe o 4 złote, wcześniej nie odnotowały zmiany, a jeszcze wcześniej były wyższe o 13, 2, 22, 2, 20 i 6 złotych). Przed rokiem, czyli w ostatnim tygodniu czerwca 2017, średnia cena w porównaniu rok do roku była wyższa o 219 złotych.
Po raz kolejny (dziewiąty) w tym sezonie czynniki o charakterze kosztotwórczym działały w kierunku wzrostu cen wycieczek. Cena paliwa lotniczego w minionym tygodniu była zdecydowanie wyższa niż przed rokiem (2,80 wobec 2,10 zł/litr, czyli o aż o 33,3 procent), a jej wpływ dodatkowo wzmacniał tańszy złoty, który osłabł w skali 12 miesięcy dla rozliczeń turystycznych o około 2,5 procent. W rezultacie czynniki zmian cen paliwa i kursów złotego działały łącznie w kierunku podwyższania średniego poziomu kosztów wycieczek o około 135/145.
Należy pamiętać, że wpływ zmian cen paliwa i walut na ceny wycieczek w zależności od touroperatora jest mniej lub więcej opóźniony (m.in. przez kontrakty zabezpieczające i politykę marż), a ich wpływ należy traktować raczej w uśrednionych kategoriach docelowych (asymptotycznych).
Z mniejszych kierunków wyższe średnie ceny niż przed rokiem notowano jedynie na Malcie – o 95 złotych, zbliżone do zeszłorocznych w Tunezji (spadek o 8 złotych), umiarkowane zniżki cen miały miejsce na Majorce i w Maroku – o 64 i 150 złotych, a znacznie większe na Cyprze oraz w Portugalii i Albanii – o średnio 195, 279 i 348 złotych.
W obecnym zestawieniu wśród dużych i średnich organizatorów kolejny raz największą zniżkę średnich cen wobec ubiegłego sezonu wykazuje oferta biura TUI Poland, która jest tańsza o średnio około 480 złotych. Również znacząco obniżyły się średnie ceny w ofertach biur Grecos Holiday i Rainbow – o średnio około 215 i 180 złotych, a w mniejszej skali w biurach Itaka i Prima Holiday – po około 80 złotych. W granicach średniej rynkowej (spadek o 40 złotych) obniżyły się ceny wycieczek w biurach Net Holiday i Coral Travel Wezyr – o średnio około 50 i 30 złotych. Oferty pozostałych biur są droższe niż przed rokiem w granicach od 25 do 243 złotych.
W perspektywie tego i poprzedniego sezonów liczonych łącznie średnie ceny spadły jedynie w biurze TUI Poland – o średnio 125 złotych, a w najmniejszym stopniu podniosły się ceny w biurze Itaka – o około 25 złotych. W pozostałych biurach tak liczone ceny wzrosły średnio w granicach od 95 do 501 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to w minionym tygodniu wystąpiła dość niecodzienna sytuacja. Trzy biura, czyli Itaka, Rainbow i TUI Poland dysponowały taką samą liczbę 26 takich ofert. Najwięcej ofert z niższych i średnich półek cenowych (3* i 4*) miały biura Rainbow, TUI Poland oraz Itaka, a w ofercie premium (5*) kolejność liderów była odwrotna – wyraźnie przodowała tu Itaka przed biurami TUI Poland i Rainbow.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponują obecnie Coral Travel Wezyr oraz TUI Poland – 7 i 4 oferty, na kierunkach greckich Itaka (8 ofert), przed biurami Net Holiday i Rainbow (po 7 ofert), na kierunkach kanaryjskich TUI Poland (9 ofert) oraz Rainbow i Itaka (6 i 4 oferty), a na tureckich Coral Travel Wezyr i Itaka(5 i 3 oferty). W Bułgarii najwięcej atrakcyjnych ofert (3* i 4*) ma biuro Itaka, a w powracającej na rynek turystyczny Tunezji Itaka oraz Exim Tours – po 3 oferty.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty