Biura podróży – długi weekend nie zaszkodził

AG

W ostatnim tygodniu sprzedaż w biurach podróży wzrosła o ponad 11 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku. Czołówka najpopularniejszych kierunków nie zmienia się.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 11,5 proc., zaś liczba klientów – o 11,8 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 88,4 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – o 5 proc. a autokarowe – 6,5 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o minus 3,2 proc., liczba imprez z dojazdem własnym – o minus 28,6 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła – o 17,3 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Włochy, Albania, Tunezja, Chorwacja i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa tureckie. Na podium znajdują się Heraklion, Antalya i Zakyntos.
Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (2 056 zł) i w Hurghadzie (2 094 zł). Najdrożej jest w Chanii (2 612 zł) i na Rodos (2 504 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 27 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 31,4 proc., autokarowe – o 17 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały – o minus 7,1 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 26,7 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 84,4 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 11,9 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (249,8), Hiszpania (spadek o minus 23 proc.), Egipt (+86,3 proc.), Bułgaria (+27,2 proc.), Włochy (minus 1,8 proc.), Albania (+71,9 proc.), Chorwacja (+0,6 proc.), Tunezja (446,4) i Portugalia (minus 33,2 proc). Na 11. pozycji znajduje się Cypr (+24 proc.), na 14. pozycji – Maroko (wzrost o 58,6 proc.), zaś na 17. – Polska (+15,4 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 23,8 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 14,6 proc., Hiszpanię – 11,2 proc., Egipt – 9,8 proc., Bułgarię – 6,8 proc., Włochy – 5 proc