Biura podróży – duża popularność bliskich kierunków

AG

W ostatnim tygodniu w biurach odnotowano duża większą niż przed rokiem sprzedaż imprez, w krajach położonych bliżej Polski: Czechach, Chorwacji, Austrii. W pierwszej dwudziestce najpopularniejszych w biurach podróży kierunków, po siedem jest lotnisk greckich i hiszpańskich.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015, w biurach podróży liczba rezerwacji była identyczna, zaś liczba kliwentów spadła o minus 2,4 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 90,1 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 4,4 proc. a autokarowe – 5,2 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zmalała liczba sprzedanych imprez autokarowych – o minus 2,8 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 14,8 proc., zaś liczba samolotówek spadła o 3,2 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2015 do 31 października 2016 roku, to pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych krajów nie zmienia się specjalnie, choć zwraca uwagę stała już obecność w pierwszej dziesiątce Cypru. Dycha wygląda następująco: Grecja, Hiszpania, Turcja, Bułgaria, Włochy, Chorwacja, Portugalia, Albania, Egipt i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa hiszpańskie a na podium znajdują się Heraklion, Rodos i Korfu. Najmniej kosztują imprezy w Burgas (1 681 zł) i na Rodos (1 961zł). Najdrożej jest na Majorce (2 667 zł) i na Teneryfie (2 708zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2016 zmalała w ostatnich czterech tygodniach o minus 9,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych zmalała o minus 11,6 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła o 20,2 proc., zaś autokarówek – o 1,6 proc. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów zmalała o minus 8,9 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 82,6 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza wygląda następująco. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (identyczna sprzedaż, jak w ubiegłym roku). Dalej zaś: Hiszpania (+49 proc.), Bułgaria (+65 proc.), Włochy (+50 proc.), Turcja (minus 67 proc.), Egipt (minus 73 proc.), Portugalia (+44 proc.), Chorwacja (+112 proc.), Cypr (+23 proc.) i Albania (brak danych). Zwracają uwagę znajdujące się od kilkunastu tygodni na dziewiętnastej pozycji Czechy – wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 140 proc oraz na pozycji piętnastej Polska ze wzrostem wynoszącym 169 proc.