Biura podróży – dwucyfrowa dynamika wzrostu

AG

Sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 10,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 w biurach podróży 64,1 proc. sprzedanych ofert stanowią imprezy z Grecji, Turcji, Hiszpanii, Egiptu, Bułgarii i Włoch.
Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 13,8 proc., zaś liczba klientów – również o 13,3 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 93,4 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 2,3 proc. a autokarowe – 4,1 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o minus 25,8 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała o minus 36,3 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła – o 18,5 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Hiszpania, Bułgaria, Albania, Włochy, Egipt, Tunezja, Chorwacja i Portugalia. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa bułgarskie. Na podium znajdują się Rodos, Heraklion i Burgas. Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (1 714 zł) i w Warnie (1 629 zł). Najdrożej jest w Antalyi (2 497 zł) i na Kos (2 335 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 10,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 15,4 proc., autokarowe zmalały – o minus 24,2 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały – o minus 32,5 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 22,8 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 86,2 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 17,7 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (158,6 proc.), Hiszpania (spadek o minus 24 proc.), Egipt (+77,2 proc.), Bułgaria (+10,3 proc.), Włochy (minus 6,1 proc.), Albania (+79,2 proc.), Chorwacja (minus 10,1 proc.), Tunezja (338,3 proc.) i Cypr (23,5 proc). Na 13. pozycji Maroko (wzrost o 49,4 proc.), zaś na 15. – Polska (+3,8 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 27,7 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 14,3 proc., Hiszpanię – 11,0 proc., Egipt – 9,0 proc., Bułgarię – 7,2 proc., Włochy – 5,1 proc.